Twingly statistik

måndag 25 juli 2011

Min första semesterdag 2011 har passerat



Om några minuter är min första dag av årets semester slut.
Det har inte blivit mycket gjort och för övrigt skulle jag enligt mitt arbetsschema varit ledig ändå denna lite gråtrista måndag.
Jag körde hårt ända in i kaklet, för att parafrasera Tommy Söderberg, den här sista söndagen före semestern; tolv långa timmar slet jag i 180 knyck och hann knappt med att äta.
När jag sedan kunde gå till mitt övernattningsrum genom ett öde Kristianstads centrum var jag grymt trött och trodde nog jag skulle få sova gott och länge.
Gott sov jag, men inte speciellt länge. Jag hade hemlängtan och ville hem och få lite semesterstämning.
Jag somnade faktiskt om en stund och städade sedan ut lite skräp ur lägenheten, satte äntligen upp en ”Reklam nej tack!”-lapp (egentillverkad på jobbet) på brevlådan.
Nere vid stationen noterade jag att några av de runt 40 000 scouter från hela världen som samlas till World Scout Jamboree på ett fält utanför Kristianstad, med start denna veckan, redan börjat anlända.
Jag köpte mig en stor kopp kaffe och satt sedan och sög på den hela vägen till Malmö och studerade lite håglöst landskapet utanför.
Väl hemma fick jag i mig brunch och lyssnade sedan på Lars Ohlys debut som Sommarvärd medan jag lade mig på sängen och dåsade.
Ohly skötte sig med den äran; till skillnad från många andra Sommarvärdar hade han tänkvärda saker att säga och det märktes att han är van att tala inför folk.
Musiken var väl heller inte helt oäven även om han förföll till oskicket att tona i somliga låtar.
Men när han talade om terrordådet i Norge och sade att ”en icke-muslim som begår terrorhandlingar enligt den ’mediala logiken’ inte är en terrorist” tycker jag han trampade i klaveret genom att: 1. Generalisera och dra alla medier över en kam. 2. Påstå något som vem som helst som läser tidningar, lyssnar på radio eller kollar på tv vet inte är sant.
Men kan man inte skylla på något annat, så kan man ju alltid skylla på detta odefinierade "media/medier”.
Vi kanske i stället skulle låta staten bestämma vad som får publiceras, eller?

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Pumita sa...

Ahaa, det förklarar alla japanska scouter på flygplatsen i Helsinki igår. Önskar dig en fin andra semesterdag! ;) Själv är jag inne på min andra... och sista... vecka tyvärr!

Jah Hollis sa...

Tack. Ja, det roliga tar ju dessvärre slut förr eller senare.
Japaner, japaner. Jo dom var många som kom till Kristianstad.

B i r g i t t a sa...

Läste övernattningsrum som övermattningsrum men det var nog texten som påverkade ;)
Hoppas du får tillräckligt med soliga dagar under semestern för vidare ork!