Twingly statistik

lördag 13 februari 2010

Det blev kultkrogen nr 1 på födelsedagen


Jodå, jag kom ut och fick mig en god födelsedagsmiddag i torsdags kväll.

En trogen gammal vän fick jag med mig ut och vi valde, ja det var jag som gjorde valet, att gå till Malmös kultkrog nummer ett, Mando.
Mando är stekhuset som har kvar samma inredning som man hade när man öppnade 1966 och som kört med samma meny sedan 1975 och som serverat över 700 000 plankstekar.
Ta en titt på deras hemsida och njut, läs om hur krogen blivit kulturmärkt i tv och om hur Tom Jones en gång förärade den ett besök.
Det är inte så ofta jag går dit, men det är lika roligt varje gång att upptäcka hur prisvärt stället är. Och hur mycket folk det är där; vi fick vänta en stund nu för att få ett bord.
Jag behöver väl inte påpeka att vi var mycket nöjda och mätta när vi gick därifrån.
Om ni nu undrar varför rockabillytjejen Imelda May spelar bodhran här ovan, så kan det bero på att hon är från Dublin. En av Irlands senaste gåvor till musikvärlden.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,


5 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Låter fint. Den krogen hade jag glömt! Visst ligger den på Skomakaregatan?

Jah Hollis sa...

Den ligger där den alltid legat, på Skomakaregatan, mellan Södergatan och Lilla Torg.

Eva Nygren sa...

Jag var där, tror jag, 1970 senast. Kan det stämma, fanns den då?

Eva Nygren sa...

ja, jag ser att de öppnade 1965. När jag var ung så var det dit man gick för god stek och kyckling. Det var det som var gå-ut-och-äta-mat då. Nu är det ju all världens mat!

Jah Hollis sa...

Som jag, hrm, skriver så öppnade Mando 1966. Nu är det förvisso all världens mat som gäller, men kanske just därför är en krog som Mando lite exotisk (nu också).