Twingly statistik

söndag 28 februari 2010

Fototriss del 84, 28 februari: Guld



I dag är det sista dagen på de Olympiska vinterspelen i Vancouver i Kanada, och för Sveriges del har det varit ett guldglänsande OS.
I dag har vi, ja jag är inte med personligen men skriver ändå vi, chans att fylla på medaljskörden på femmilen på skidor.
Egentligen borde vi varit med och spelat final i herrarnas ishockey i dag med, men där stöp vi något oväntat mot Slovakien.
Guldet över alla guld var i alla fall curlingdamernas finalvinst mot Kanada. Mer spännande kan det knappast bli, och en välförtjänt svensk arbetsseger.
Passande nog är då veckans tema i Fototriss just Guld och jag har faktiskt svårt att välja här. Men det blir, uppifrån och neråt:
1. Det här konstverket på Louisiana i Danmark ger en ny innebörd åt uttrycket: "Det bidde en tumme!"
2. Här sprider solen sitt guld över några hus i Oskarshamn just innan den går ner. Det var första dagen på en vinter vi inte sett slutet på än.
3. Bakom guldemblemet på denna låsta port huserar ett antal av Oskarshamns hemliga sällskap, logerna.
Ja, det blev rätt så bokstavliga tolkningar av temat.
Mer spännande varianter kanske ni hittar här.
Och så hade jag några bonusbilder... Nej, jag bara skojar. :-D

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

63 kommentarer:

foto CHIP sa...

När jag såg fingret tänkte jag: Jag kunde ju valt att ta Tuthankamons guldfingertutor men det gjorde jag alltså inte :)
Dina guldgläsande hus blir min favorit.
Ha de'!

Jenny sa...

Tummen får bli min favorit här!

Jenny

Monica o Jacob sa...

Tummen upp passar ju bra för våra duktiga olympier, den får bli favorit i en snygg triss.

Pillargontanten sa...

Underbara bilder, som vanligt :O)
Tummen var fräsig.

http://pillargontanten.blogspot.com/2010/02/fototriss-guld.html

Lasseivomma sa...

Bra tolkning tycker jag, och håller med om idrottsguldet. Din andra bild med solskenet och den sneda horisonten gillar jag skarpt.

Shannara sa...

Den tummen var ju kul, men solguldet längtar jag efter nu!

Xini Björnmamman Does Thailand sa...

Ja, tummen upp för dessa fina bilder ;)! Kul tolkning.

Ha en trevlig söndag!
Xini Björnmamman

sinneskatten sa...

Solen är väl det guld som förhoppningsvis vi alla kan få känna på.

cat sa...

Inget kan konkurrera ut solens guld just nu, så den tycker jag är den härligaste bilden i din fina triss.

Princexswe sa...

Fina fuldiga bilder. Tummen har jag sett i jätteformat i Paris.

Princexswe sa...

Stavade lite fel. Guldiga ska det vara ;-)

Misswhatsit sa...

Härlig triss med guldinslag på olika sätt. Solens guld är härligt och det längtar man ju efter nu.
Tummen är cool och får bli favorit. Jag tänkte nog också på GOLDFINGER men TUMMEN UPP passar nog bäst.;)

Resa med Herbert sa...

Hej!

Den guldiga tummen är mycket läcker och sol i alla former är alltid välkommet.

Må gott, önskar Irene

Gammelsmurfen sa...

Mittenbilden med sitt dubbla budskap gillar jag! Första bildens tumma har jag som tavla..

Marie sa...

DEN guldtummen bara ääälskar jag. Blir nog min favvis i dag :-)

Nettan sa...

Fina bilder på temat!
Tummen upp för din tumme!

Ha det // Nettan

Pialotta sa...

Guldläge i din inkorg här oxså ser jag.. det gäller att va på hugget och skriva in sig fort;-)
MEN för att tala om dina bilder så gillar jag tummen i guld med flickan bredvid.. fin bild:-)

Mia sa...

Gillar grinden lite extra!!
Mia

Rantamor sa...

Bra guld foton. Solen är nummer ett som lyser över husena, för sol är en bristvara just nu.
Kul med tummen.

Tack för kommentaren på mitt triss. Skulle kunna byta lite hjotron mot dom tidiga färskpotatisarna ni får där ner i Skåne =) Fast med all snö blir dom kanske sena iår??

Ha en bra dag.

Nukke sa...

Aj, idrottsguldet, det menar första bilden ! Sneda horisonten gör bilden intressant fast den skulle nog vara bra fast horisonten skulle vara rakt:)

Anonym sa...

Tummen upp för våra duktiga aktiva i Vancouver. Det var inte en dålig storlek på den tummen, passar desto bättre med tummen upp då!

Vilar mig inför dagens övningar! Det är femmilen och den kan man bara inte missa.

Erik "Semlan" sa...

Guldtummen är helt underbar! Du har helt rätt, nu har jag en fest upp på grannen. Jag bara väntar på vår, så boulekloten kan komma fram igen. Detta grusgångarnas schack!(Jo, det finns inomhusbanor i Sthlm också.) Din guldgrind från Oskarshamn får mig att börja tänka på Dan Browns hjälte Robert Langdon av någon anledning... Tack för din kommentar.

Marie sa...

Jag säger: Tummen upp!!!

Caroline sa...

Helt olika tolkningar på temat, men alla är lika fina tycker jag
Men solguldet är nog bäst, längtar efter solen nu!

Ingrid sa...

Fina bilder och en vacker triss. Ditt första foto gillar jag verkligen.

Anonym sa...

Den tummen såg spännande ut

Britten sa...

Tummen upp för Ditt bidrag!
Gillade "Goldfinger" bäst.
Ha en fin söndag!

anki sa...

Härilga bilder, tummen gillade jag bäst men de andra var också fina..
:-)

ha en skön söndag

Annelie sa...

Med risk för att vara tjatig, jag håller med många av de andra , tummen upp för tummen!

Lena/isklockan sa...

Ååå tummen är ju hel tuff. Kul att se en sån staty. Lena/isis

Gunvor sa...

Jag säger som många andra.Tummen är favoritbilden. Såå guldig o fin. Men solskensbilden lyser som guld den också.

mimmi sa...

Vilket stilren och perfekt fototriss du har här idag :) .den första bilden ..woow sägar jag bara :)

LissenTo sa...

Synd att det är så långt till Louisianna för mej. Ser guld husen hos dej, läcker bild.
Mmm schlagern var en kuliss i bakgrunden. Anna var bäst,
Ha en skön söndag!//Lissen

ormbunke sa...

Fin variation till temat. Guldtummen får vi hålla ikväll vid femmilen.Anita

Sarah sa...

Oj oj oj den "tummen-upp"i guld går inte att ta miste på ;O)

Wildhearts sa...

Åh, vad sugen jag blev på att åka till Louisiana! En resa dit i vår vore inte helt fel. Det är alldeles för länge sedan jag var där senast.
Snyggt fotat!

Monkan sa...

Oj vilken liten tjej, eller är det tummen som är stor? ;-)

Min favorit i din triss är husem som badar i guld, ja sol, läckert ihop med den hotfulla himlen.

Jo curry är säkert bra, men jag har bara köpt den "ifall att" så den var oöppnad innan fotograferingen. Allt för konsten ;-)

Barbro S sa...

Åh, vilken härlig guldtumme och visst gör ljuset/solen husen vackert guldglänsande. Sen hade du ju riktiga guldmedaljer med igår också :)

Lena sa...

Gillar din Guldiga Tumme....Hur kan man komma på att göra en sådan???

Anette sa...

Oj, vilket jättefinger! Kul.
Huset är så vackert och porten ser onekligen spännande och lite hemlig ut!
Ja, tänk om det blir en medalj i femmilen. Det vore nåt det. Tänk innan OS om man sagt att Sverige skulle ta 10 medaljer och att bara en var i skidskytte. Det hade man inte trott då! /Anette

BP sa...

Kul text... speciellt för en spotfåne som jag:-)
Ettan är ju strålande, helt klrt min favo... även om den är lite "äckligt fräck";-)

Svar: Ja miljövänlig eller inte. Men om jag behöver en kick på morgonen så är faktiskt Nespresso suverän. Har bara druckit två koppar kaffe sedan vi köpte maskinen den 21 dec ifjol, och jag lovar att de inte smakade gott. Konstigt hur man vänjer sig;-)

Mona sa...

Fina bilder med spännande vinklar. Jag tyckte med känna igen "tummen" och sen läste jag ju att bilden är från Louisiana. Jag har varit i Louisiana massor med gånger fast nu är det ganska många år sedan sist. Bilden med solen och den dramatiska himlen är nog min favorit. Gillar kompositionen i sista bilden.

Benita sa...

Guldtummen blir min favorit.
Själv är jag nöjd över att Finland tog brons i ishockey idag.

Anonym sa...

Vilken cool triss. Den som fångade mig direkt var guldtummen. Det var en rolig idé att göra en skulptur av en tumme i den storleken.
/Bibbi

Photos by Storm sa...

Snygg och stor guldtumme. Och kul med lite bilder från ostkusten. Lycka till på nya arbetsplatsen. Får du närmare till jobbet nu?/Lis

Jane sa...

Oskarshamnsbilden var verkligen härlig - vilket underbart ljus!

Anonym sa...

Dramatiska bilder. Tummen kan man med lite fantasi få till en -mumie.
Husen i Oskarshamn får min röst hopplöst rotad i folkhemmet som jag är;-)) men hela sviten är fin.

anki sa...

hej tack för besöket på min triss :)
det är min son som har tagit SM guld i luftpistol skytte, han har tillhört junior laget i Svenska landslaget, han har gått 4 år på sportskyttegymnasiet i Strömsund. Han har dock inte kunnat träna pga skada på ca 1 år men har nu åter satt igång, han tävlar i herrklassen nu. :-) tog även guld som junior på grand prix tävling i Tjecken för ett par tre år sedan. :)
målet är att ta sej till OS någon gång i framtiden, han har även börjat tävla i fripistol som är enda OS gren i pistolskytte.

oj, blev långt det här :)

ha en fortsatt kväll

Hjortron sa...

Snygga bilder som vanligt! Tummen var häftig! Ännu en medalj ikväll, otroligt! Tristast under OS var ju hockeyn ... ja, nu blir det abstinens -

Anni sa...

Den tummen måste tillhöra de mest fotografera objekten på Louisiana - den har ju jag också i arkivet!

Och medalj blev det igen - hurra!

Unknown sa...

Morrn.

Fegis, tänkte lämna bonusbilder....

Jag däremot skämdes inte för fyra bilder...
Om någon ska bort så blir det 2:an.

Det är så många deltagare så man hinner inte se alla bidrag...

Ännu mindre lämna +++/***.

Hade bra.

Hasse A

Bettan sa...

Trevlig triss! minfavorit blir nog tummen, inte just för att det är en guld tumme utan platsen den är tagen på.

Trevlig söndagskväll

AnnCathrine sa...

Fina bilder alla tre men särskilt tummen var verkligen urläcker!

Kerstin sa...

Ojojoj, här var det många kommentarer. Det blir tummen upp för din triss idag. ;)
Som du förstår gillar jag tummen.
Ha en fin vecka.

Louise Alexandersson sa...

Mittenbilden är underbar, solen är fantastisk.

Ha det gott
Kram Louise

Camilla (Rantis) sa...

Ja, en sådant guld finger skulle man ha.....då kanske guldet skulle ramla in!
Trodde jag skulle få 7 rätt på V75:an i helgen.... 1 vinnare blev det, vann 67 mille... men de va inte jag!!
=(

ha en skön vecka!

Veronica sa...

Å, drag åt skogen vad det var kommentarer här =)
Tummen upp för alla medaljörer påssar ju jättebra ;)
Medaljen som jag hade har Albin vunnit i Taek Wondo

Monica sa...

Jag håller med föregående talare...oj vad kommentarer det var här. Scrollar och scrollar ;)
Tummen är supercool! Gillar även ljuset över husen. Ha det bra

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Fina bilder. Bilden på husen är underbar. Vänligen Johanna

ALiCE med ICE sa...

Ja, tummen på första bilden är ju verkligen cool. Finns på Louisiana va? :)
Kolla gärna in min fototriss på samma tema!

Elin, Elinphoto.se sa...

Vika härliga guldiga bilder :-)!

Mvh // Elin

lilla mej sa...

ja OS intresserar inte så mycket =)
Häftig tumme... =)

Susanne Lindén sa...

Jättefin triss! Favoriten blir bild två med det vackra "solguldet"...det längtar man efter nu!

Ha det gott!