Twingly statistik

söndag 15 april 2007

Jag ska snart göra en äkta klassresa

Det ordnade sig till slut med SJ-biljetten. Blev tvungen att ta till ett annat betalningssätt eftersom det, märkligt nog, inte funkade med mitt kontokort.
Jag har till och med, vid en cykeltur i ett soligt Malmö, hunnit med att hämta ut biljetten i automaten på stationen. Och jag blir alltid lika förvånad när det visar sig att sådana saker faktiskt fungerar.
Min tilltro till den automatiserade världen är svag, men jag fick min biljett till samma pris som den hade i natt när jag misslyckades med att köpa den. (Jag borde försöka hålla mig till min gamla princip att man ska inte oroa sig i onödan och ta ut nederlagen i förskott.)
Nåja, nu blir det en resa i första klass, eftesom den bara kostade några tior mer och jag vill bara känna hur det känns att sitta i första klass.
Kanhända kan man säga att jag kommer att göra en klassresa i och med detta.
Mina föräldrar jobbade sig väl upp till någon slags lägre medelklass (tjänstemän i det privata respektive i det kommunala) medan man ytterligare ett steg längre tillbaka hittar varvsarbetare, snickare och hemmafruar (ja på den tiden var det karlarna i arbetarklassen som ensamma försörjde sin familj).
Mina mor- och farföräldrar åkte definitivt aldrig i någon förstaklasskupé och jag tror aldrig morsan eller farsan gjort det heller.

Jah Hollis

Inga kommentarer: