Twingly statistik

måndag 20 juli 2009

Fototriss nummer 54: Smultronställe



Detta var sannerligen ingen enkel uppgift. Min första tanke var att ta bilder från några ställen här i Malmö, men frågan är om de kunde stämma in på veckans tema i Fototriss: Smultronställe.
Det är ju här jag rör mig i vardagen, ja den mesta delen av min tid.
Jag har mina favoritställen här; men att kalla till exempel The Pickwick pub för ett smultronställe, nja.
Fast jag rekommenderar oreserverat alla som kommer till Malmö ett besök där!
Sedan ratade jag, av olika anledningar, Ven (inga riktigt bra bilder), gudbarnets och hennes föräldrars hem på landet (för personligt) och en radda platser som jag gillar men inte besöker speciellt ofta.
Så jag var på väg att lägga ner mitt deltagande i Fototriss den här veckan.
Tills jag kom att tänka på Dublin, ett ställe där jag varit många gånger och hämtat kraft och inspiration och haft väldigt roligt.
Nu är det några år senast (men jag tror inte jag varit där för sista gången än) så bilderna är inte purfärska. Och en och annan kanske inte tycker en sådan relativt stor och känd stad kan kallas smultronställe.
Men det tycker jag.
Och det är sannerligen inte lätt att välja ut tre av alla de bilder jag har tagit i denna stad. Men det blev, uppifrån och neråt:
1. Människor på väg över ett övergångsställe vid O´Connell Bridge, bron över floden Liffey i Dublins hjärta. Ett ställe jag har passerat otaliga gånger och där det nästan alltid är massor av folk i rörelse. Ett ställe där man kan känna stadens puls.
2. Mulligan´s Pub. I Dublin lär det finnas över 1 000 pubar där folk träffas och dricker och umgås och diskuterar och lyssnar på musik. Mulligan´s med sin vackra fasad ligger inte direkt i det populära Pub District (runt Temple Bar) utan på en bakgata en bit därifrån. Ändå är det alltid gott om folk där och antingen du vill sitta för dig själv eller slå dig i slang med någon är du välkommen.
3. Musiken. Här är den livliga och vida musikscenen i Dublin representerad av statyn av Thin Lizzys legendariske, för tidigt döde, basist och sångare Phil Lynott. Den finns på Harry Street i Dublins centrum och den visar rätt tydligt vilket värde man sätter på musiken i Irlands huvudstad (och i resten av landet).
Ja, många fler smultronställen hittar ni om ni klickar in er på Fototriss.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

31 kommentarer:

cat sa...

Självklart kan Dublin vara ett smultronställe. Jag gillar bilden på alla människor i rörelse mest:)

Ingrid sa...

Vilka härliga bilder från Dublin! Och vilken trevlig introduktion till dem, man få nästan lust att åka dit.

Tack för din kommentar hos mig. Visst är det så att öar är fascinerande. Jag tror att det beror på att en ö oftast är ett ganska begränsat och greppbart område som man hinner utforska inom rimlig tid. Kommer du till Gotland, ska du absolut åka till någon av Karlsöarna!

/Ingrid

Photos by Storm sa...

Jag förstår dig precis. Även om jag inte varit på Irland så är England och Skottland mina favoritländer. Senast bodde en av sönerna i Edinburgh under ett år. Så vackert och sååå trevliga människor. Sen måste jag säga att Malmö är ett av mina smultronställen så jag hade blivit glad för bilder därifrån också. Ha en bra vecka/Lis

sinneskatten sa...

Vilka bilder de sjuder av liv, jag kan tänka mig att det är en stad med puls.

foto CHIP sa...

Irland har vi på önskelistan - nån gång ska det bli :)
Jag gillar sista bilden bäst :)

Nilla sa...

Dublin! Vad fint, dit vill jag!

Monkan sa...

Javisst! När du nämner musiken så börjar jag fatta, klart en pub kan vara ett smultronställe :-)

Min första kontakt med irländsk musik var på en irländsk pub på Kreta av alla ställen, och den puben var ett klart smultronställe. Och Dublin lär ju ha mycket mer och mycket bättre så det måste ju vara ett jättesmultron :-)

Marie sa...

Jag vill väldigt gärna åka till Irland som jag tror kan upplevas som ett verkligt smultronställe. Vad gäller min triss så tror jag egentligen inte det är något teckenspråk som syns - i vilket fall var det inte min avsikt men om det är så får vi väl se det som en bonus.

Anonym sa...

Det är härligt att kunna ha lite
olika smultronställen för olika
tillfällen.

Fina bilder.

strömma

Mats sa...

Jag är en notorisk icke-resare men du har övertalat mig!

AnnA sa...

Jodå, det finns smultronställen även i stadsmiljö!
Härliga bilder!
hälsn
AnnA

Majsan sa...

Smultronställen har vi närmare än vi tror.. det där mitt i vardagen. Många av oss glömmer kanske det ibland.. Dina ställen ser ut som verkliga favoriter.. :)

MMS sa...

jag får lust att åka till Dublin efter att ha läst det du skriver om staden! Min favorit bild måste bli den på puben, det finns en dubbelbottnad betydlse i den, vacker gammal pub, mycket människor som träffas där för att det kanske är deras smultronställe ( djupt va!)

Anne-Lie sa...

Så det blev arkiv här med - med tanke på smultronställen är det ju kanske inte så lätt att ta sig dit över dagen så...
Har aldrig varit i Dublin men dina bilder och din text lockar mig!
Det är nog puben som lockar mest;-))

Barbro S sa...

Irland är ett land jag alltid velat besöka och nu har jag dessutom vänner i Cork-trakten så snart kanske det blir av. Förstår att du ser Dublin som ett smultronställe.

josla-dyslexi sa...

det många olika smultronställe..

Lissen sa...

Egentligen kan man ju ha hur många smultronställen som helst.
Hoppas du kommer iväg till Dublin igen och att du får lika kul igen.
Jag vill tillbaks till England.....

Var länge sedan jag var på fotboll. Men jag måste nog gå och se mitt lag, Giffarna. Trots att dom åkt ner än division.
Ha en skön semester

AKO sa...

Tänk att irländska pubar alltid verkar se så mysiga och trevliga ut! Jag stärks i min uppfattning om att jag måste besöka Irland och de andra länderna där ute i havet. :)

Lelin sa...

Jag tycker absolut att dina bilder tillsammans med dina målande beskrivningar om respektive bild ger en härlig känsla av smultronställe!

My sa...

Irland & Island står som "nästa resmål" hos oss. Men hur ska man kunna slita sig från Sverige -& framför allt när man är i Oslo nästan varje vecka?! Men fina bilder!

Doglady sa...

Fina bilder på dina smultronställen. jag gillar 2:an bäst då det ser lite lugnare ut där

Nettan sa...

Vlka härliga bilder från Dublin!
Säkert ett riktigt Smultron ställe.
Har aldrig varit dit, men skulle vilja.

Ha det gott // Nettan

Anonym sa...

Underbara Irland, ja det förstår jag att det kan vara ett smultronställe.
Det är ett ställe man trivs så man kan spinna som en katt av välbehag :)

Anonym sa...

Ett riktigt intressant och trevligt smultronställe. Lite annorlunda än veckans bidrag, av de jag sett.

"Vi andra" har mer valt lugnet och den naturen därför tycker jag att du har tänkt kreativt för trots att jag gillar naturen så har många städer fantastiska små smultronställen, beroende på intresse och utbud.

/Margareta G

Rijo sa...

Hej där! Tack för kommentaren hos mig =). Dina smultronställen känner jag dock inte igen... Skulle iof mer än gärna åka till Irland eller Skottland... ha det!!

Linda sa...

Tack för din kommentar på min sida:) gilla din triss en liten uppfattning av den fina stad du bor i:)

Erik "Semlan" sa...

Visst är det insidan som räknas! Tack för din kommentar. Dublin är väl ett utmärkt val! Alltid skojigt när man finner "egna favoriter/smultronställen" på främmande ort. Fin text, kul att du skriver så pass mycket. Väljer trean med Philstatyn, lite roligt foto.

Bluewhiskey sa...

Jag håller med dig, det var jätte svårt att välja smultronställen i den här trissen. Men du verkar ha hittat en del spännande ställen ändå :)

erikas foton :) sa...

Hej! tack för kommentaren! :) och ja, tack igen xD härliga bilder du kom med! :)

örlåt att jag är sen med att svara, men jag har varit bortrest :)

Annika sa...

Har inte varit på Irland. Nu kom jag på att jag vill resa dit... men kanske inte bara till Dublin... utan mer rakt ut i naturen :o) Alla har vi våra olika intressen och dina bilder från Dublin är fina. Den översta tilltalar mig mest.

Leena sa...

Tack för din kommentar hos mig, kul att få. Jag har varit i Dublin bara en gång och då gick vi en pubrunda till de mest kända pubarna, bland annat till The Temple Bar, och O'Donoghues som kändes mest äkta av de kända. Och trivdes ändå bäst på puben bredvid hotellet ... kommer inte ens ihåg namnet men det var jättebra stämning där, allsång och knökafullt. Själva puben var inte så värst designad utan rätt enkel.