Twingly statistik

tisdag 14 juli 2009

Jag inleder ledigheten med Little Feat


Så har då långledigheten som på måndag kommer att övergå i en äkta semester inletts. Samtidigt har värmen återvänt och det är nästan lite hett här i Malmö nu.
Ännu hetare kan det bli när Little Feat ger en gratiskonsert på Mölleplatsen här i Malmö i kväll.
Meningen var från början att de skulle spelat på KB, men jag tvivlar på att de lockat in mycket folk dit en sådan här dag.
Och det insåg man nog tidigt på KB för de skaffade sponsorer och förvandlade det hela till en spontan gratiskonsert. Naturligtvis kommer jag att vara där och jag hoppas det är många fler som nappar.
Visst, det finns nog en och annan som anser att Little Feat upphörde att existera när Lowell George lämnade bandet för över 30 år sedan (och dog bara en kort tid senare).
Men de har, lite mot alla odds kanske, kört på och har på ett fint sätt fört Lowell Georges arv och musik vidare (plus att de sedan dess gjort massor av egen musik).
Två medlemmar ur originaluppsättningen är dessutom fortfarande med i bandet och av det lilla jag hört håller de ännu fanan högt.
Dessutom sjunger de och spelar själva live, vilket verkar vara mer än vad betydligt större stjärnor mäktar med.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Blomman sa...

Hur var Littel Feat i går ska se dom i kväll i stockholm.
// Blomman

Jah Hollis sa...

Man skulle väl kunna säga att det var ömsom vin, ömsom vatten. Det blev en del alltför långa versioner av vissa låtar, som Dixie Chicken: 25 minuter lång och en hel del saggiga avsnitt under den tiden.
Men mot slutet av konserten tog det sig ordentligt och då var det riktigt, rikgtigt bra. Synd bara att startsträckan dit var rätt lång.

Blomman sa...

Då vet man vad man har att vänta sig. Skickar en kommentar om stockholms giget. Det är ju lite fler grejer så dagen och kvällen blir nog bra hur som helst.
// Blomman

Jah Hollis sa...

Jag tror Little Feat passar bra in i mixen på Stockholm Jazz. Bara dom koncentrerar sig lite mer. I Malmö hade dom över två timmar på sig på scen. Jag ser fram emot att läsa om hur det var i Stockholm.

Anonym sa...

som Beatles utan John Lennon eller Stones utan Jagger/Richrads

Jah Hollis sa...

A: Den jämförelsen haltar nog lite. Jag har sett Paul McCartney live, och det lät väldigt mycket som Beatles (utan John Lennon).
Stones däremot vore inte längre Stones om Mick Jagger och Keith Richards skulle lägga av.
När det gäller Little Feat så lämnade Lowell George bandet och de bestämde sig helt enkelt för att fortsätta utan honom. Något rätt måste de ändå ha gjort eftersom de hållt på i 30 år sedan dess.