Twingly statistik

fredag 31 juli 2009

Veckans fönster 43: Öppet 2

Ja, här rasar fotoutmaningarna in så fort man bänkar sig vid datorn.
Så inte kommer man ut i det fina (nåja) sommarvädret.
Jag ska ge mig ut, men först ska jag lämna mitt bidrag till Veckans fönster 43.
Och det är en bild jag tog för inte så väldigt länge sedan här hemma i Malmö. Jag skulle ju kunna åka ut och ta en helt ny bild på samma ställe, men frågan är om det ser likadant ut nu.
Detta är nämligen den nya stora entrén till Malmö centralstation som man bygger nu samtidigt som man bygger Citytunneln. Gott om fönster är det i alla fall i denna entré och på en del ställen är det öppet in i glashuset, man har av någon anledning lämnat några luckor.
Övriga bidrag till veckans fönstertema hittar du om du går in på Susannes fotoblogg.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

20 kommentarer:

hundenstina sa...

Här var det öppet och ljust ...
Massor av fönster att välja på!!!
Det hade varit roligt att se hur byggnaden ser ut i dag!!!

Jah Hollis sa...

Jag ska ta en tur förbi i helgen och kolla hur långt bygget har kommit.

Ninni sa...

Det ser ut som ett jättestort växthus. Ljust och fint blir det säkert där inne.
Kanske man måste lämna några fönster öppna för att kunna vara där inne och bygga...det borde bli rätt så varmt.
Du får fota när det är färdigt och visa oss som inte kommer så ofta(aldrig) till Malmö.
Trevlig helg!

Rajson sa...

Det ska bli spännande att se hur detta bygge slutar.
Tala om kontrast till Malmö gamla stations byggnad!
Snyggt fångat!

annette sa...

Det ser väldigt pampigt och stort ut, tycker om när man bygger nya byggnader i glas, blir så ljust och fint och det behöver vi i "kalla" Norden.

Trevlig Helg!

annette

foto CHIP sa...

Det var kul att få se och visst är där öppna fönster :)

Hedwig sa...

På vilken sida bygger man det där - var ju i Malmö förra hösten och kan inte alls känna igen mig.

Cecilia Artista sa...

Härligt öppet glashus du visar. Och det är ju absolut rätt i tiden att satsa på tåg och tågstationer. Så det är ju klart att de ska vara extra fina - eller hur!

Susanne sa...

Det går undan vid centralstationen ser jag. Får ta mig en titt nästa fredag då jag är tillbaka från Italien igen. Hoppas verkligen tidsplanen håller för tågen behövs.

Hade inte klart för mig att det är så det ska se ut, men det ser bra ut med alla fönster, tycker jag. Vad blir det egentligen av den gamla stationsbyggnaden?

Cliff Hanger sa...

Trevligt att se att ni får infrastruktur på landsbygden också! ;-)

Jah Hollis sa...

För alla som undrar så är detta "baksidan" av gamla stationshuset. Det ligger mot det gamla Posthuset, det vill säga åt det håll där en gång Flygbåtsterminalen låg.
Det ska väl bli nergång till Citytunneln och även ingång till den gamla stationsdelen. Tror jag.

Jah Hollis sa...

CH: Ja, det kan till och med stockholmare få glädje av om de vågar ta tåget neråt kontinenten i framtiden. ;-)

Amanda sa...

Fönster är numera glashus, allt flera bygnader ser ut som det nya huset du visar. Skönt att höra att den gamla centralstationen finns kvar. Att ta tåget är ett bekvämt sätt att förflytta sig.

Jag har strul med min blogg sedan den uppdaterades. Nu har jag kunnat lägga in ett bidrag./Amanda

christina sa...

Snyggt glashus! Luftight med öppna fönster.

/christina

Amanda sa...

Fortfarande så kan jag inte svara kommentarer. Bloggsida.se har en överbelastad server och stryper en del funktioner. Dubbet arbete och trist. Vädret i Riga var helt suvärent. En positiv upplevelse att åka dit, kort om tid, så är det på en 40-timmars. /Amanda

Carina sa...

Prata om att sitta i glashuset.
Det är mycket storstadskänsla över en sådan byggnad

Unknown sa...

Morrn.

Frågan om vilket är vackrast, kan man ju alltid diskutera.
Men det nya huset är förmodligen mera praktiskt.

Men det är alltid kul att se andras bilder.

Ha de bra
Hasse A

Nukke sa...

Den där ställe med så mycket fönsterglas skulle vara trevligt att besöka i Malmö !!!! Du borde nog resa dit o ta mera bilder om den. De blir säkert intresanta o olika på bra väder o då det regnar, och i varierande solsken :)

Jah Hollis sa...

Jag har faktiskt varit förbi stationen i dag och tagit en titt på utvecklingen. Men med detta glashus har det ännu inte hänt något nytt. Jag tror det mesta arbetet just nu pågår under jord, med plattformen i tunneln.
Här kan man gå in och följa arbetet med Citytunneln:
http://www.citytunneln.com/sv/2211/Forstasidan/

Anonym sa...

Hmm, det ser verkligen "öppet" ut, och då menar jag inte bara fönstret ;)
Det gäller att se sig omkring, på riktigt, för att hitta bra motiv..