Twingly statistik

tisdag 5 oktober 2010

Det är mycket på tapeten den 4 oktober


Den 4 oktober har passerat och inte så mycket som en enda kanelbulle blev det för min del (fast på jobbet skulle det visst bjudas på kanelbullar – när jag är ledig efter den hårda söndagen).
Inte heller har jag visat något större engagemang för djurens sak, även om jag fixade till lite kvällsmat utan något kött i, helt klart vegetariskt.
Djur och kanelbullar firas alltså på samma dag, något en del finner märkligt. Själv tycker jag inte det finns några motsatser i det, även om jag, som sagt, firade vare sig det ena eller det andra.
En som kunde fira denna dag är Sydsvenskans omhuldade och hyllade stjärnreporter Niklas Orrenius som fick ett mediepris av den marknadsliberala tankesmedjan Timbro denna måndag.
Detta bland annat för artiklar om Sverigedemokraterna som, enligt Timbro, "har gjort Skåne till en attraktivare plats". Orrenius artiklar allså, inte Sverigedemokraterna.
En ganska krystad motivering om ni frågar mig och ett tveksamt pris med tanke på vilken anknytning Timbro har till den regerande högern och till det svenska näringslivet.
Niklas Orrenius tycker själv inte att det påverkar honom och hans trovärdighet som reporter eftersom det inte är "ett politiskt pris".
Så Timbro, som växt fram ur Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och som talar sig varma för privatiseringar och annat som är populärt inom högern, sysslar inte med politik då?
SAF fick ju en gång i tiden direktörerna att ge sig ut på gatorna och demonstrera mot löntagarfonder.
Och det skedde ju just den 4 oktober (och kallades 4 oktoberrörelsen), så datumet då priset delades ut är nog inte valt av en slump.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Niklas Orrenius sa...

Hej Jah Hollis

Du ifrågasätter min trovärdighet för att jag åkte till Timbro, tog emot en blomma och ett diplom och pratade lite om journalistik och Sverigedemokraterna. Tycker du att det komprometterar min trovärdighet om jag berättar att jag tagit emot pengar från Arbetarnas bildningsförbund, och hållit en föreläsning - fast betydligt fylligare - om samma saker på en ABF-ägd folkhögskola? Att jag år 2001 sålde ett stort reportage till vänstertidskriften ETC?

Jag tar inte lätt på frågan om trovärdighet. Det är illa om jag förbrukat min trovärdighet hos dig genom att prata hos Timbro och ABF. I så fall har jag gjort en felbedömning. Det är en balansgång. Jag tycker att jag har något att säga om journalistik, publicistik och politisk mediebevakning och tar de flesta chanser att få komma ut och prata om det.

hälsningar
Niklas Orrenius

Jah Hollis sa...

Hej Niklas och välkommen till min enkla blogg.
Anledningen till att jag skrev om priset du fått av Timbro var nog främst att Sydsvenskan gjorde ett ganska stort nummer av det på webben på måndagskvällen (det fick en betydligt mer undanskymd plats i papperstidningen i dag).

Egentligen ifrågasätter jag väl inte din trovärdighet (jag skriver ju också tydligt att du själv anser att den inte kan skadas av att du tog emot priset, och du borde väl veta bäst där).
Det som mer förvånar mig är påståendet, att priset inte är politiskt.
Jag undrar om Timbro överhuvudtaget gör något utan att det finns en politisk baktanke med det.
En organisation som för en ganska aggressiv politisk lobbyverksamhet för liberaler, högern och näringslivet i Sverige gör nog inte något bara för skojs skull.
Jag tror nog man får lite glans över sig själva genom att prisa en journalist som ägnar mycket tid till att bevaka SD.
Jag undrar om man hade prisat någon som skrivit ingående om hur liberaler och högern i Sverige kan ha bidragit till att SD fått ett så förvånansvärt stort gensvar hos väljarna.

Att föreläsa på en ABF-skola eller skriva för ETC tycker jag inte är riktigt jämförbart med att ta emot ett pris från Timbro.
Timbro hyllar ju till exempel Margaret Thatcher som en förebild. Jag citerar från Times vad Thatcher tyckte under sin tid som ledare för Tories:
In a television interview, Mrs. Thatcher called for a "clear end to immigration," on the ground that "people are really rather afraid that this country might be swamped by people of a different culture. And, you know, the British character has done so much for democracy, for law, and done so much throughout the world, that if there is any fear that it might be swamped, people are going to react and be rather hostile to those coming in."
En förebild? Ja för SD kanske.
National Front lär ha tappat många anhängare till Tories efter det uttalandet.
Mitt resonemang kanske verkar långsökt, men jag litar inte på Timbros avsikter.