Twingly statistik

måndag 25 oktober 2010

Det ryms mycket inom varje människa





Jag sitter och väntar på att det ska bli dags att gå och knoppa och avsluta tre dagars ledighet med att samla krafter inför ett par långa arbetsdagar.
Jag har tvätt på tork nere i torkrummet och ska vänta en stund till innan jag ger mig ner och hämtar den. Och jag har lite söndagsångest.
Så jag har surfat runt lite för att hitta något att blogga om, men än så länge har det mest blivit lite småelaka kommentarer hos några högerbloggare (= M-bloggare, som jag tycker kommer undan för lätt i dessa SD-tider).
Så kom jag till Evas blogg, Jahaja (där jag regelbundet är inne och kollar) och hittade ett inlägg kallat Gråten i halsen, om gråt och ensamhet och sorgsna känslor. Jag tänkte jag skulle skriva en kommentar, men kom inte på något bra att skriva.
En stund senare gjorde jag ett nytt försök och då låg där ett nytt inlägg kallat Glädjen i hjärtat och ett konstaterande att det är mycket som ryms inom en människa.
Så jag knyckte det till rubriken här ovan, och på tal om gråt plockar jag in en låt med Townes Van Zandt från dokumentären
Heartworn Highways.
Det sägs att han själv tyckte att låtarna han sjöng kunde vara så sorgliga att han föll i gråt under konserterna och att han, bisarrt nog, ofta berättade dråpliga historier för sin publik mellan låtarna "för att de inte skulle plocka fram rakbladen".
Uppenbarligen kunde han få andra att gråta med.
För att väga upp Townes Waiting Around to Die, plockade jag också in Iris DeMents vackra Sweet is the Melody, en glädjefylld låt, men ändå med ett stråk av sorgsenhet i.
Glädjen och sorg(senhet)en ligger kanske närmare varandra än vi tror.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Ja, du, det är verkligen sant! Glädjen och sorgsenheten ligger nära varandra! Och som sagt, sorgsenheten är bra mycket lättare än tung sorg. Väldigt fin låt du valde. Har aldrig hört den. Holm var rätt sorgsen han med.

Jah Hollis sa...

Både Townes Van Zandt och Iris DeMent är artister som byggde (Townes dog bara 52 år gammal) och bygger sin musik på sorg och glädje och tvivel i en salig blandning. Det blir vackert på ett vis som det inte blir om allt bara är glatt och tjosan och hejsan i musiken. Rekommenderas storligen.

Jah Hollis sa...

PS. Samma med John Holm, glädje och sorg sida vid sida. Skandal att ingen låt av John Holm fanns med när Sydis skulle ha omröstning om den bästa svenska visan. John Holms första LP, Sordin, är en av de bästa svenska skivor som gjorts. DS.

Eva Nygren sa...

Ja, det är väl därför man gillar såna som Dylan, Young, Emmylou, Cohen, Eddie Vedder, Säkert, Jonathan J, Holm, Jah Hollis ... nä. Nu gick jag för långt.