Twingly statistik

onsdag 27 oktober 2010

Ingen resa den långa vägen hem i natt



Om en kvart slutar jag mitt jobb och är fri (man ser det som att man är fri när man inte jobbar, vad är man då när man jobbar?) ett par dagar, men i natt bär det inte hem till Malmö.
Hade det funnits ett tåg som gått strax efter klockan ett hade det inte varit några problem, men kollektivtrafiken är inte till för nattarbetare som jag.
Så jag ska sova i min övernattningslägenhet och ta ett tåg hem i morgon förmiddag. Jag har nämligen blivit trött på att ligga ute på vägarna och trängas med hetsande, stressade trafikanter.
Nåväl, jag råkade se att Sverige rasat några platser i någon sorts välståndstabell.
Undrar hur man räknar ut placeringarna i den tabellen och vad det är man kallar välstånd.
Speciellt med tanke på att listan toppas av Norge, ett land vars bidrag till populärmusikhistorien är black metal (se ovan) och några hemska Melodifestivalplågor. Ett land där ett par hundra människor årligen dör av heroinöverdoser.
Tvåa kommer till råga på allt Danmark, ett modelland för alla främlingsfientliga rörelser som vill få inflytande.
Är det verkligen dessa båda länder som erbjuder sina medborgare det högsta välståndet vi kan tänka oss?

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Intressanta observationer. Fast nog har vi rasister och heroinister i Sverige också.

Eva Nygren sa...

Ja, och jag får säga att det svenska välståndet känns som historia. Om man tittar på sjukvården som jag Mats framför allt har haft kontakt med på senaste tiden så ser det för jävligt ut. Köer, stress, opersonlig hantering av de levande. Långt ifrån välfärd, tycker jag.

Jah Hollis sa...

ASD: Visst, jag har inte påstått motsatsen. Jag bara undrar vad det är man mäter när man gör en sådan lista över välstånd i olika länder. Ett land där 200 personer dör av heroinöverdoser varje år, är det toppen av det mänskliga välståndet?

Eva: Jag har (tack och lov?) inte så mycket med sjukvården att göra. Men man hör ju både dåliga och bra historier från den, beroende kanske på vem man frågar och var någonstans de bor.

Alla smutsiga detaljer sa...

Du har helt rätt, och i sakfrågan har man gått galet långt på Harmreduction-vägen i Norge. Den svenska knarkpolitiken är också en katastrof.
Bortsett från det så är det så klart stålar man mäter - inget annat. Välstånd räknas ju tyvärr alltid i pengar.

Välståndsligan mäter OECD-ländernas köpkraftsjusterade BNP per capita och är ett grovt mått på ett lands levnadsstandard. Sverige har fallit från en 4:e plats sedan mitten på 1970-talet. Det stora raset inträffade i samband med krisåren i början på 1990-talet. Sverige har klättrat igen efter krisåren men föll åter ner till 10:e plats under 2009.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Sverige-i-valstandsligan/