Twingly statistik

söndag 17 oktober 2010

Always Look On the Bright Side of Life




Så har lördagen den 16 oktober 2010 passerat, årsdagen av folkomröstningen 1955 om höger- eller vänstertrafik i Sverige och av min (fortfarande högst levande) mammas och (sedan många år avlidne) pappas bröllop 1943.
Eftersom jag var väldigt trött efter en intensiv arbetsdag, till klockan 01.00 på fredagen, har jag mest sovit och ätit (med en liten shoppingtur insprängd) denna oktoberlördag.
Men på kvällen tog jag mig samman och tillbringade drygt tre timmar inom Nöjesteatern i Malmös väggar, större delen på den allra första bänkraden i själva teatersalongen.
Min gode vän BV hade nämligen en extra biljett till musikalen Spamalot på sagda teater, som han skulle se (musikalen alltså, inte själva teatern) i sällskap med sina tonåriga barn.
Jag hängde på och hade en bra kväll där denna kombinerade Hipphipp/Monty Python-föreställning med dans, sång och komik utspelade sig bara några meter framför oss.
Man kunde se Hipphipp-gossarna, Johan Glans, Adde Malmberg, Anki Albertsson, dansare och sångare, med flera, rakt i vitögonen, och för mig, som sällan ser "levande" teaterföreställningar var det upplivande.
Föreställningen bygger på Monty Pythons Holy Grail-film, och fungerar alldeles utmärkt i sin försvenskade version.
Den rekommenderas varmt, framförallt om man gillar Monty Pythons klassiska humor, eller, tja, humor överhuvudtaget.
De som gillar Johan Glans hade hörbarligen en helkväll de med.

Det är kul och faktiskt lite tänkvärt därtill och framfört i ett sällan sackande tempo.
Och slutet är garanterat minst dubbelt så lyckligt som ett vanligt lyckligt slut.
Och så sjunger de Always Look on the Bright Side of Life, två gånger till och med (fastän den ju inte ens är med i Holy Grail-filmen).

Jah Hollis

PS. Hemska saker skulle också kunna hända den som försökte fota eller filma under föreställningen, fick vi veta innan den började, (det förekom ju en del medeltida vapen i den) så bilden här ovan är från souvenirståndet i foajén). DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,
Jah Hollis

5 kommentarer:

LissenTo sa...

Det är en speciell känsla att se teater/musik live. Kul att komma lite nära också.

Ska på lunchteater framöver, brukar vara trivsamt. Både mat och underhållning, passar perfekt :-)

Ha det så gott.//Lissen

Pumita sa...

Haha, jag blir alltid på bra humör när jag hör Life of Bryan-låten. Hade den som mobilsignal förr. Borde fixa till den igen.

Jah Hollis sa...

Den låten är en riktig hit. Den och skogshuggarlåten (The Lumberjack Song) är ju deras stora hits. Men de har ju gjort en ganska diger lista med (oftast kul) sånger.
http://www.montypython.net/songlyrics.php

Lillebror sa...

Ett skämt lite i Monty Pythons anda beskriver Fredrik Ekelund i en artikel. Skämtet påminde mig om en parkeringsplats för terrängfordon för länge sedan och att bra skämt faktiskt tål att upprepas.

Jah Hollis sa...

Lillebror: Jo, jag har ett svagt minne av den där parkeringsskylten. Folk var uppfinningsrika på den tiden. Och visst tål det att upprepas.