Twingly statistik

torsdag 6 december 2012

Jul, vintersolstånd och jordens undergång





Det var väl rätt länge sedan jag kände någon speciell entusiasm inför julen.
Visst, vill man fira jul med buller och bång så är det fritt fram för min del. Jag lägger inga direkt moraliska aspekter på att man lägger ut en massa pengar och tid om man nu tror att det blir roligast så.
Jag ser egentligen mest fram mot vintersolståndet, den 21 december, då det är som mörkast och det vänder mot ljusare tider igen.
I år är det ju förstås ett litet aber med det där, om man är lagd åt det ödesmättade och numerologiska hållet.
För enligt somliga finns det en kalender som skapats av Mayaindiander som förutspår att jorden ska gå under just den 21 december 2012. Mer vetenskapligt inriktade röster förklarar att det där inte stämmer alls.
Vi får väl se. Har Mayafolket, eller snarare deras uttolkare, rätt så blir detta vintersolstånd det sista vi får uppleva.
Själv tror jarka tid kan man, på Gustav Adolfs torg i Malmö, njuta av ett vinterlandskap med lysande pingvinger, renar och björnar och beundra det vackra julklappsträdet.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer:

Pumita sa...

Jag tror varken på Jordens undergång (inte än) eller på Tomten men ska man gradera dem så är den första mer verklig än den andra. Och ja, jag lägger moraliska aspekter på allt det kommerciella som väller över oss. :) Men sån är jag. Önskar dig en fin väntan på... vad det nu är. Ljusare tider om inte annat!

Ninnie sa...

Välkommen tillbaka!
Nä, jag tror heller inte på världens undergång just den 21 december i år, ser däremot MYCKET fram emot att ljuset ska återvända!!! Det är tungt att ta sig igenom den här mörka tiden, men att omge sig med lampor och levande ljus hjälper ju till lite grann.

Anita - Malta sa...

Undrade just vart du tagit vägen ;-) Kul at du är tillbaka Finns så många här i bloggvärlden så det kan vara lite svårt att ha koll på alla. Nä..det där med julen är inte mycket för mig. Ok med att tända några ljus för stämningens skull men allt kommersiellt jippo som öser över oss vill jag helst vara utan. Har funderat på det där med Mayaindianernas förutspåelse. Väldigt intressant men vetenskapen får väl visa om vi kommer att ta oss igenom vintersolståndet och fortsätta vår vandring på jorden;-)

Jah Hollis sa...

Tackar, alltid kul att det finns några som märkt att jag hållt upp med bloggandet ett tag. :-)
När jag talar om moraliska aspekter på julutsvävningarna, så menar jag väl att var och en får ta eget ansvar på den fronten. Jag firar på mitt sätt så får andra göra som deras samvete tillåter.

Pumita sa...

Jo, jag förstår vad du menar, Jah. Jag kommer inte heller med pekpinnar till andra, var och en firar på sitt sätt, men jag blir lätt upprörd när jag tänker på utsvävningarna. Att jag berättar hur jag vill ha det är en annan sak. :)

Leovi sa...

Very nice atmosphere Christmas photos with excellent color. Greetings.

Åke sa...

Jul, vintersolstånd och så nu jordens undergång ja justa ja!!! Strax före julen? Rea i mellandagarna? Hur går det med Facebok? Hemmafruarna over där? Bort till byn mm mm? Har vi tid med en "undergång" ? Jag ser fram mot vintersolståndet i alla fall :)

LissenTo sa...

Vi får hålla tummarna 21 dec att det är ljuset som återvänder och att vi vaknar upp dagen efter :-)

Ha en fin vecka. // Lissen