Twingly statistik

fredag 14 december 2012

Inget meteorregn, men väl ett trevligt luciatåg


Två saker var jag inställd på att kunna få uppleva dagen som gått, den 13:e december, och natten mot i morgon, den 14:e december.
Dels har det ju varit luciadagen, och på ett eller annat vis brukar jag denna dag stöta ihop med något slags luciatåg, dels passerar ju vår jord just nu genom ett meteorregn. Geminiderna heter det och är ett av flera liknande himlafenomen vi får uppleva då och då.
Men det förutsätter ju att det är molnfritt när det inträffar och det var det inte i Malmö när jag tänkt gå ut för att ta en koll nu vid midnatt. Förhoppningsvis är det klart på himlen i morgon när jag (för ovanlighetens skull numera) ska hem till min övernattningslägenhet runt midnatt för att sova efter en dags arbete.
Ett luciatåg fick jag däremot uppleva, när jag hade ett ärende ut till Jägersro köpcentrum framåt kvällningen.
Tjejerna stod och sjöng för oss i en av gångarna mellan butikerna, opretentiöst men uppskattat.
Så enkelt kan man sprida lite ljus när vintern är som mörkast.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Erik Semlan sa...

Missade meteorregnet gjorde jag också.
Men en ridande lucia fick jag se.

Leovi sa...

Lovely capture, beautiful showcase back .... Nice photo.

BP sa...

Ja alltid nå't om man säger så;-)