Twingly statistik

lördag 22 december 2012

En kvinna som kunde det där med sång



Av någon anledning halkade jag in på det här klippet på Youtube och blev alldeles förtrollad.
Monica Zetterlund var en kvinna som kunde det där med sång; ja hon var till och med en internationell jazzstjärna som fick sjunga med flera av de stora.
Hon var dessutom en suverän skådis, en revyartist och komiker av stora mått.
Och hon var förbannat snygg.

Jah Hollis

PS. Vi ska inte heller glömma bort Olle Adolphsons suveräna text och musik. Som Monica Z så elegant gör till sin egen. DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Hon var helt fantastisk. Jag satt och så filmen "Att angöra en brygga" för ett tag sedan och där är hon helt suverän.

Det var så tråkigt att hennes liv slutade så tragiskt som det gjorde.

Ha en riktigt God Jul och Gott Nytt År!
Kram, Ingrid

BP sa...

Ja... den sortens musik är inte mitt stuk direkt, men visst kan hon sjunga. Å det där med snyggt - ja, jag är ju tjej å jag låter bli att uttala mig. Hn är dock inte riktigt min typ;-)

Jah Hollis sa...

Smaken är ju som den berömda baken. Men att Monica Z var en sångerska i världsklass kan man nog inte förneka. Och jag tycker hon var snygg, på ett sätt som kanske inte stämmer med dagens ideal.

XMasKid sa...

Jag har två plattor med Monica Zetterlund på Spotify. LP:n hon gjorde med Bill Evans Trio (Waltz for Debbie) och en anna, med jazz standards, kallad Swedish Sensation. Och, visst var hon snygg! Och rolig.

Anni sa...

Har alltid älskat hennes röst och Olles texter (tycker att Olle själv sjöng för hurtigt) och gråter inomborsds över hennes förskräckligt tragiska död.
Hoppas att den kommande filmen om henne gör henne rättvisa.

Erik Semlan sa...

Vilken röst, vilken dam! Monica Z var helt klart en av våra största sångerskor.
Skönt klipp.