Twingly statistik

fredag 21 december 2012

Tema fredag den 21 december: Nyanser av rött


Vi är inne på den 21 december 2012, årets mörkaste dag här uppe i norr, alltså dagen då vintersolståndet infaller.
Så från och med nu går vi åter mot ljusare tider, sakta men säkert, och det är ju något att glädjas över.
Sinneskattens, Carinas, fredagstema har också anknytning till årstiden: Nyanser av rött, som ju är något av julens färg.
Mina röda nyanser finns på reklamtavlor vid hållplatsen på Gustav Adolfs torg i Malmö, där jag väntade på bussen hem efter quizet i onsdags (och i ett par röda trafikljus i fjärran).
Det röda i reklamen drar verkligen blicken till sig (sedan är det faktiskt inte riktigt så kolmörkt på busshållplatsen som det ser ut på fotot).
Men reklamen för resor till Gran Canaria ljuger; det kan förvisso bli kallt i Malmö på vintern (kolla den övre delen av resereklamen), men så kallt så att Öresund fryser till, som på den fejkade reklambilden, blir det ytterst sällan.
Och inte f-n går man ut och sätter sig på en sten vid Sundet och deppar om det blir kallt.
Nej, här finns det betydligt roligare saker att göra på vintern, det kan jag försäkra er.
Fler bilder på det röda temat hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

18 kommentarer:

Leovi sa...

Congratulations for this interesting composition, I like. Greetings.

Anneli - A'la Foto sa...

VIlken underbar tolkning...och så fejk den annonsen var !;O)

Jo då..jag är absolut en nattmänniska! Önskar jag inte vore det men det är jag! Du med gissar jag?

Ha en skön julhelg!

Anita - Malta sa...

Ha.ha.. Så underbart härligt!! Ja, din tolkning alltså. I både text och bild. Nä, vem sjutton går och sätter sig på en sten i kylan och drömmer om Gran Canaria ;-) Tror dig. Roligare kan man ha även om det är kallt. Önskar dig en riktigt skön helg!!

llh sa...

Inte ens Bält fryser väl till nu för tiden. Reklam ljuger alltid men drömmen om sol är förförisk nu mitt i midvinter och med årets längsta natt att njuta av ;)

Stare Ström sa...

Blicken dras gärna till sådana här saker så här års!
Ha en fin helg!

Violen sa...

Fyndig tolkning! Du har verkligen kollat annonsen och tänkt till om budskapet! Ser kallt ut där på stenen!
GOD JUL!

Elizeth sa...

Haha, håller med dig till fullo. Kul tolkning av temat! :)

Kakan sa...

Häftig bild.
Ha en god jul!
Julkram Kakan

Erik Semlan sa...

Det är väl rätt ofta som reklamen ljuger på något sätt. Välfunnet motiv till temat på väg hem i mörkret. Kul skrivet kring isen på Sundet. :-)
Ja nu vänder det, skönt!
Du får ha en riktigt god jul. :-)

Susannesblogg sa...

Så du fastnade också för reklam :) Den röda färgen på reklamen dras jag ofta till BILLIGT!

BP sa...

Man kan helt enkelt inte lita på reklam längre nuförtiden;-) Men Gran Canaria skulle jag inte tacka nej till just nu. Det snöar och snösr häruppe - å inga resor kvar. Men hade vi bott ibUmeå, Luleå eller Kalmar så hade jag suttit in en solstol just nu.

Anonym sa...

Haha, men sådär gör jag varje vinter, så fort snön kommer sätter jag mig på en sten och tjurar ;0)

Leena sa...

:) Härligt! Även att sitta där och meditera om man är tillräckligt varmt klädd. Fast jag skulle nog ändå föredra att sitta där i sällskap med någon annan.

Pysselfarmor sa...

Ha ha ja ibland undrar jag över vissa "reklammakare"...tror de att folk är dumma. Viss reklam är så dum och nedvärderar en att man inte kan tänka!

Och jag skulle inte vilja åka till sol och värme nu! Jul- och nyår vill jag ha snö!

Marit Johansson sa...

Haha.. nä inte går man ut och sätter sig och surar, man stannar inne och myser med tända ljus. Jag är i Arjeplog och har just nu -30 på termometern.. jag vill inte gå ut!

Kerstins foto sa...

Ja man blir ju inte förvånad när det kommer till reklam längre. Men det är ju en rolig bild. :)
Jodå, nog sjutton är det mörkt här uppe hos oss men vi har i alla fall några timmar mitt på dagen där man får skåda ljuset. Dessvärre verkar solen ha gömt sig för det känns som månader sen sist, det bara snöar.
Önskar dig en riktigt God Jul Jah. :)

Mona sa...

Hej Jah! Kul att se att du är tillbaka i bloggvärlden. Du var ju borta ett bra tag p.g.a av datortrassel(?). Själv har jag varit borta i nästan 4 månader.

Jag brukar gilla dina fyndiga tolkningar av olika teman och det här är inget undantag. Snyggt fångat med läckra speglingar. Och jag som trodde att reklam aldrig ljuger...

Anni sa...

Nog skiljer sig bildens vinter från den skånska sanningen, men jag gissar att en del kan förstå känslan ... och idag lär ni ha plusgrader - rena sommarvärmen!