Twingly statistik

söndag 15 december 2013

Hundra hus 2013 nr 84: Bostadshus i Malmö







Nummer 84 i min del av Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 är ett hus som är så nytt att det egentligen inte är färdigbyggt än.
Det är ett imponerande tolvvåningshus på Slussplan där hyresgäster redan flyttat in, men där utemiljön inte är riktigt klar än.
Huset är byggt på en tomt vid kanalen nära Drottningtorget.
På tomten har det tidigare varit busstation med taxibyggnad (som senare blev någon slags föreningslokal) och, innan man började bygga, en rätt skabbig ödetomt.
Naturligtvis, som så ofta i Malmö, föregicks bygget av protester främst från boende i hus i området som trodde att huset skulle förstöra utsikten från deras bostäder.
Så har det säkert blivit för en och annan, men jag tror att fördelarna med att få ett snyggt (tycker i alla fall jag) bostadshus på den gamla risiga tomten är större än nackdelarna.
Om Malmö ska fortsätta växa som stad behövs det bostäder och det går inte att behålla ödetomter i centrum eller bara bygga envåningshus.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

BP sa...

Det var allt ett annorlunda bostadshus. Från ena "långsidan" ser det ut som en kontorsbyggnad. Från andra långsidan ett kreativt bostadshus. Snyggt, väldigt snyggt. Kul med hyreslägenheter som knappt byggs något mer i 08.

Anki sa...

Gillar egentligen inte höghus, men det här är faktiskt riktigt fint :)

Marie sa...

Jag bor nära det här huset och kan bara se fördelar med det. Men så tycker jag också om höga hus. Det här är snyggt och ett bra blickfång i Malmö. Utemiljön blir det nog ordning på fram emot sommaren.

lottisen sa...

Det här huset har jag helt missat, bussstationen kommer jag däremot ihàg :)