Jag vet inte vad jag hade för förväntningar när jag tillsammans med T gick och kollade Kebnekaise på S:t Gertruds utescen här i Malmö i går.
Jag har i stort sett bara goda minnen från den tiden de var stora, 70-talet, och bland annat spelade hemma i min gamla hemstad ett par gånger.
Då handlade det mest om svensk folkmusik framförd med elektrisk förstärkning, en total förnyelse av en musik som ansågs museal och lite knätofstöntig.
Kebnekaise var svensk rock med ett öppet sinne både mot traditionen och mot omvärlden. Ett unikt band skulle jag vilja påstå, även om det var fler som spelade vad man skulle kunna kalla svensk folkrock.
Till min glädje hade inte så mycket förändrats när en något nedbantad version av bandet nu åter stiger upp på scenerna. Visst, det låter bättre rent ljudmässigt, men därmed kanske också lite för polerat ibland.
Men när det lossnar och Kenny Håkansson går lös på sin vackra Malmberggitarr och Mats Glenngård på sin elfela, samtidigt som två basister, en slagverkare och den formidable trummisen Pelle Ekman manar på dem allt vad de kan, ja då är det magiskt (Horgalåten är fortfarande en rent underbar musiktripp).
Det är inte nostalgi, utan en musik som ligger helt rätt i tiden och som skulle göra sig på vilken europeisk festivalscen som helst denna sommar.
I Malmös monopolmorgontidning, Sydsvenskan, har jag inte hittat ett ord om Kebnekaises konsert än.
Däremot kan den som är lagd åt det hållet läsa en minut för minut-redovisning av Britney Spears spektakel på Parken i Köpenhamn samma kväll. :-P
Det är inte utan att man undrar hur man kan lyckas med att gå på scenen en och en halv timme försenad när konserten planerats månader i förväg.
Publikförakt, någon?
Jah Hollis
Andra bloggar om: Musik, Malmö, Kebnekaise, Progg, Folkrock, Kenny Håkansson, Mats Glenngård, Sydsvenskan, Monopol, Britney Spears, Köpenhamn, Publikförakt
11 kommentarer:
Var har du fått det ifrån att hon var 1,5h försenad? "Förbandet" var en Dj som klev på vid 20, sen börja Cirkus 20.55, tror inte hon var så mkt försenad utan att det var rätt så planerat.... men visst, hon saknade kontakt med publiken i vilket fall.
Vem f-n vill sitta och lyssna på en DJ och kolla cirkus i en och en halv timme innan stjärnan man kommit för att se behagar gå på scenen? Och sedan är det singback mest hela tiden. Det andas väldigt mycket publikförakt det.
PS. Säga vad man vill om till exempel Bruce Springsteen, men han var på scenen runt tre timmar på Stockholms stadion. Inga DJ:s och clowner och mög innan utan pang på det som folk kommit för att se och höra. DS.
Hei, og takk for kommentar inne hos meg:) Man finner så mange interessante og spennende blogger når det arrangeres slike fotokonkurranser, uten dem så hadde det sikkert tatt lenger tid og vært vanskeligere.
Ønsker deg en god søndag!
Hittade Kebnekajse på Spotify. En enda "skiva", men sprillans ny, från 2009. Tycker de låter mer och tyngre nu är då, men jag kan minnas fel.
Hmm, det är den platta som nämns på sidan du länkar till, det såg jag inte förut. Men alla låtarna finns på Spotify.
De spelade igenom hela den nya skivan som första del av konserten i Malmö.
wow... kebnekaise. med kenny håkansson, mats glenngård och pelle ekman... fantastiskt. önskar jag kunde höra hur det lät.
glömmer aldrig deras spelningar därhemma i oskarshamn...
ja, ovanstående kom från xmaskid...
Hallå X-mas. Här kan du få en aning om hur de låter nuförtiden (även om de nog är lite morgontrötta och ovana att spela i morgon-tv :-):
http://www.youtube.com/watch?v=a42b8OVJY1Y
Med på scen i Malmö var även den andre basisten, Thomas Netzler, och det lät lika mäktigt som förr fast de "bara" har en trummis och en gitarrist nu.
wow. tack för det, hollis.
lät ju väldans bra!
Skicka en kommentar