Twingly statistik

fredag 20 november 2009

Grattis Ulf Lundell, 60 år i dag!



Även unga rebeller åldras och en av dem, en som lyckats sätta djupa spår både i svensk rockmusik och svensk litteratur, fyller 60 år i dag den 20 november 2009.

Jag säger ett enkelt, men ärligt menat, grattis till Ulf Lundell. Även om jag aldrig tillhört hans trognaste rockfans eller läst alla hans böcker har jag alltid känt stor sympati för honom.
Och jag har givetvis lyssnat en hel del på det han gjort i musikväg och läst ett antal av hans böcker. Det är väl få svenska artister som kan visa upp en sådan produktion som Ulf Lundell, som väl också närmast har blivit vad man kallar folkkär på kuppen.
Ändå har han inte strykt alla medhårs eller varit snäll och inställsam som exempelvis Ledin eller Gessle.
Dessutom tror jag att det faktum att Ulf Lundell är äkta arbetarklass har gjort det lättare för somliga att hoppa på honom. Och kom nu inte och snacka om att det inte längre finns något klassamhälle eller någon arbetarklass.
Nej, jag tycker Ulf Lundell har gjort en strong insats så här långt. Jag har sett några klart minnesvärda konserter med honom och en gång, för mycket länge sedan, gick vi samtidigt över ett övergångsställe utanför Savoy i Malmö.
Det lär knappast Ulf Lundell minnas (jag tror han har rätt dimmiga minnen från någon av konserterna med), men jag gör det.
Någon intervju inför 60-årsdagen har jag inte sett någonstans, men här är i alla fall en ganska ny intervju med födelsedagsbarnet.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Magnus J sa...

Bra skrivet!
Aporpå arbetarklass så var aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg inne på det i samband med att hon skrev om Tomas Ledins hyllning till medelklassen på aftonbladet Kultur.
Göran Greider har i många år hävdat att Ulf Lundell är en modern arbetarförfattare.
Jag vill inte placera Ulf Lundell i något politiskt vänster-höger fack, men det finns helt klart möjlighet att göra politiska tolkningar av hans böcker exempelvis.
Här under följer en artikel jag själv skrivit med en sådan vinkling.
http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=916

Jah Hollis sa...

Tack! Faktum är att jag hittade och läste din artikel redan när jag gjorde lite research för att skriva det här blogginlägget. Och jag instämmer i det du skriver. Jag tror många underskattar Ulf Lundells författarskap just på grund av hans bakgrund.

Kerstin sa...

Vad kul att få läsa ditt inlägg om Lundell. Jag gillar honom jag med och har läst några av hans böcker och varit på några konserter.
Fint skrivet av dig.
Ha det gott.

Bengavoice sa...

Ulf Lundell 60 bast? Än en gång plankar han Springsteen, som fyllde för två månader sen, Dylan för åtta år sen och Evert Taube, som snart har varit 60 år i 60 år.
Men visst ska han grattas. Hoppas han snart fyller 75.

Jah Hollis sa...

BV. Det går snabbare än man tänkt sig till de åldrarna, som du snart kommer att märka. :-)