Köpte för ett par veckor sedan en ny mobiltelefon i födelsedagspresent till gudbarnet. Den gamla hon har är i och för sig rätt väl fungerande ännu, men hon ville gärna ha en surfport och Bluetooth, vilket det inte finns i den gamla.
Så vi skramlade ihop de nödvändiga pengarna, och undertecknad gav sig till Teliabutiken för att inhandla en lämplig telefon. Inga problem: jag fick all hjälp jag behövde, och bestämde mig för en telefon som skulle passa.
Den var inte extravagant, men funktionell och snygg och priset var bra.
Jag försäkrade mig om att det nu bara skulle vara att byta sim-kortet från den gamla telefonen och att köra igång. Ja man skulle ju ansluta sig till surfporten också och när expediten registrerat numret på gudbarnets telefon (med kontantkort) skulle det bara vara att skicka ett sms för att komma igång och surfa.
Det visade att så enkelt var det inte alls.
Det gick inte att ansluta telefonen.
Det blev inget svar på sms:et.
Så det var att ge sig tillbaka till Teliabutiken, nu med både den gamla och den nya telefonen (vilket betydde att födelsedagsbarnet inte hade tillgång till någon mobil alls).
Där provade man den nya telefonen för att försöka hitta vad det var som var fel. Och man kom fram till att den nya telefonen inte var registrerad!
Jag undrade då varför jag fått beskedet att den var det när jag köpte den (jag stod ju faktiskt bredvid expediten när hon gjorde det).
Det visste naturligtvis ingen och så skulle dom registrera den åt mig.
Då skulle man helt plötsligt ha personnummer (gudbarnets), vilket man inte bett om när jag köpte telefonen. Jag hade inte det med mig och allt slutade med att jag, skitförbannad, fick åka hem igen med oförättat ärende.
Två veckor har vi haft telefonen nu utan att kunna använda den.
Och än en gång fick jag anledning att fråga mig varför det så ofta ska vara så mycket krångel när man har med Telia att göra.
Någon som kan förklara?
Är det så att den ena handen inte vet vad den andra gör?
Är det gamla Televerket som sitter i väggarna?
Jah Hollis
1 kommentar:
Du är inte ensam om att vara ett offer för Telias problemformuleringsprivilegium.
Skicka en kommentar