Twingly statistik

onsdag 5 november 2008

Fototriss första veckan i november: Kyrkor



Jag letade fram arkivbilder till veckans Fototriss med ämnet kyrkor redan i måndags och hittade några acceptabla. Men snart insåg jag att i alla fall en av dem, kyrkorna alltså, var rätt flitigt förekommande i bidrag från Malmötrakten.
Så i går, när jag var ledig, drog jag ut på fotosafari på min cykel.
Men varningssignalen att batteriet i kameran var på upphällningen, samt ett ihållande duggregn, gjorde att den inte sträckte sig längre än till kyrkan i den Malmöförsamling där jag är bosatt.

Det blev väl inga höjdarbilder, men i alla fall nytagna bilder på en kyrka lite i skuggan av de stora välkända Malmökyrkorna.
Vill ni se lite mer fantasifulla variationer på temat ska ni söka här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

29 kommentarer:

Anonym sa...

Den översta bilden på det vit tornet med den lilla spiran är jättefint. Du gjorde det bra som var ute och fotade i duggregnet!
Ha en skön kväll!

Anonym sa...

Det var en riktig "stadskyrka" som har ingången direkt vid trottoaren. Frisk luft fick du ju också, det fick inte jag när jag fotade mina "fuskkyrkor" i köket! /Anette

Anonym sa...

Det är verkligen olika sorters kyrkor det visas i trissen väldigt kul.
Kirseberg var jag i sommras så det är skoj att se så här.

Anonym sa...

Alla verkar vara så ambitiösa och att ge sig ut i egn och rusk ... snyggt jobbat.

Ditt mittenfoto gillar jag bäst bland annat för att jag misstänker att du är ganska ensam om den. Nu när jag tycker att svenska kyrkan blivit duktiga på att marknadsföra sina, många gånger, evenemang, föreläsningar och kurser är du helt rätt i tiden .

/Avsändare Margareta

Anonym sa...

Gillar vinkeln på första bilden, coolt! :)
Jag var på väg att lägga upp en trippeltriss, men besinnade mig. Civilolydnad är väl aldrig fel. Hihi! ;)

phoebe sa...

Vad skoj att få se Kirsebergskyrkan=) Har ju aldrig sett den trots att man är från stora staden!! Så den tackar vi för och min röst går till bild nr 3.

Anonym sa...

Min favorit blir den första bilden. Fin vinkel och bra tolkning av temat

Sånger från nedre botten sa...

Vad gör de i kyrkan när de har "Höstdimma"? Har du hittat en ännu en rastakyka?

Anonym sa...

Det är tufft att fota i duggregn. Men det är alltid nyttigt att få frisk luft... oavsett väderlek :o) Min favorit blir den översta.

Baronessan sa...

Ambitiöst att ge sig ut i duggregn på cykel för att fota. Jag fotade kyrktavlor under tak istället. Första bilden bäst!

Lillebror sa...

Bilderna ger mig anledning att återvända till bokhyllan. Här karakteriseras kyrkan stilmässigt som en anakronism då den "utifrån sett är till förväxling lik Skånes gotiska landsbygdskyrkor från medeltiden". Just den här kyrkan tycker jag kan tjäna som sinnebild för barndomens kyrka. Den har en känsla av trivsamhet och trygghet som småfolk (och barnboksförfattare) förstår att uppskatta. Själv kan jag se gången fram till kyrkporten som en filmkuliss i sin beräknande småskalighet, det är bara den lilla lilla gumman som saknas.

Arkitekten hette Theodor Wåhlin och kyrkan invigdes på trettondagen 1928.

Bengavoice sa...

Väl sammanhållen kolorit, min käre Hollis. Förutom Sångers drogdis går uppenbarligen mycket i matens tecken: middagsbön, morgonmässa med frukost och sopplunch. Backarna satsar tydligen på mer än andlig kost.

Veronica sa...

Första bilden!! Gillar vinkeln coolt.....
=)

Sånger från nedre botten sa...

Bengan, nu blandar du ihop mig med nån annan, det är inte jag som brukar uppmärksamma och skriva om diverse kayadimmor var och varannan månad. Det är nån annan bloggare med en mycket utvecklad näsa för det ämnet...

Anonym sa...

Jag tycker om din fototriss - speciellt den första bilden!
/ang. Piraten sten så hade han ju varit medie också om han skrivit datumet också. För han dog väl verkligen på rätt dag....
Kramis

JeaL sa...

Kirsebergskyrkan har jag åkt förbi när jag bodde i staden.
Jag gilla den översta bilden.

Ha en fin kväll :)

/ JeaL

maria_6909 sa...

Gillade den första bilden bäst. Ingen kyrka jag kände till dock så det var roligt att se bilderna! / maria_6909

Anonym sa...

Kyrkor temat var den svåraste för mig hittills... är inte direkt förtjust i kyrkor och sådant, men några bilder från min senaste resa hem till Spanien hade jag iallafall. Hos dig blev den första bilden min favorit. Dramatic.

JeaL sa...

Det plingar så grannt i Lödöse, V.Götaland :)

Anonym sa...

Det var ju jättefina bilder, 3 bilden är jätte tuff :)

Anonym sa...

Det var väl inte illa, en riktigt prestation skulle jag vilja säga, som bara letade i bildarkivet efter kyrkobilder. Det finns det i och för sig gott om. Vi är lite småförtjusta i att besöka kyrkor och kyrkogårdar när vi är ute och rör på oss.

/Ingrid

Klarabella sa...

Jag tänkte: Men det är ju bara två bilder.
Första bilden ser ut att hänga ihop med andra. Hihi ;)

Synnøve. sa...

Hej.
Gillar den första bäst.
påminer om nått ur en gammal barnprogramsserie som hette Kråkguldet.
Spännande.
Ha det gott.
Synne.

Ninni sa...

Gillar den översta bilden! Vinkeln och detaljfattigheten tilltalar mig:)

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Kul med nytagna bilder! Det är inte alla som engagerar sig och faktiskt går ut och fotograferar nya bilder på temat, så det får man alltid pluspoäng för =)

Ang. din kommentar om bonusbilder: Ja, jag har sett att många börjar lägga upp bonusbilder i trissinlägget och det är ju egentligen inte meningen. En triss består av tre bilder - inte färre och inte fler. Det är som du säger en del av utmaningen att faktiskt sålla och välja ut de tre bästa bilderna till sin Fototriss.

Har man fler bilder än tre som man tycker om och vill göra något med kan man ju alltid göra det i ett annat inlägg istället, så att man alltid håller sig till tre bilder i sitt Fototrissinlägg. Jag hade själv tagit fler kyrkobilder den här veckan som jag gillade och då fick det bli ett till inlägg med kyrkbilder nästa dag, fast det inte hörde till Fototriss.

Jag ska skriva en liten påminnelse om antalet inför nästa tema på söndag.

Hälsningar Helena på Fototriss & Bildbloggerian

Anonym sa...

Jag gillade den första bilden allra bästa. Jättefin :)

Anonym sa...

Bor du i M-ö? Min dotter praktiserar på ett dagis på Kirseberg. Kirsebergs k:a cyklade jag förbi senast i måndags. Mitt jobb är fö på Kirseberg, fast inte nu då jag är sjukskriven.

Tjusiga foton fö

Ha en fin helg

Photos by Storm sa...

Hejsan. Här kommer en sen kommentar. Har precis återvänt från Cardiff. Deras arena, Millenium stadium, skull KFF ha. Plats för 72000 åskådare. Ja, nu är väl guldet i hamn. Hoppas du slipper duggregn i helgen. /Lis

Kerstin sa...

Trots ruggigt väder fick du ju till det riktigt bra. Gillar det översta fotot. Det blir min favorit.
Ha det gott.