Twingly statistik

söndag 30 november 2008

Jah Hollis tänder ljus i mörkret

Den är den sista dagen av november 2008 och det är den första advent. I morgon är det den första december och en mörk månad full av speciella dagar börjar.
Jag har dragit upp min gamla adventsljusstake från Ikea och ställt i fönstret för att försöka bidra till lite ljus i ett land tyngt av alliansregering, finanskris och storebrorstendenser.
Dagar jag noterar den kommande månaden är: Glögg hos M den 7:e, Lucia den 13:e, quizfinal på Pickwick den 14:e, morsans födelsedag den 15:e, julafton den 24:e och nyårsafton den 31:e.
Och, javisst, det viktigaste datumet av dom alla i december.
Den 21:e är det vintersolstånd, årets mörkaste dag.
Sedan vänder det igen.
Håll ut!

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Själv pyntar jag inte.
På jobbet, däremot, står en ljulstake framme året runt i mitt enstaka lilla fönster.
Någon släckte den hädangångna Mars.
Kanske lyser den igen i morgon...
CK

Anonym sa...

Hej Jah!
VINTERSOLSTÅNDET är vinterns stora och bästa dag! Julen bryr jag mig inte mycket om, men just Vintersolståndet firar jag med andakt - att Det Stora Mörkret äntligen börjar dra sig tillbaka, om än sakta de första veckorna, det är något att fira!
Ha det bra - och håll ut, du också! :-)

Della sa...

Ja då blir det mörkare ett tag till då innan det vänder... Men så snabbt som tiden flyger iväg nu, så går det säkert på ett litet kick. Så jag håller ut!

Alla smutsiga detaljer sa...

Själv pyntar jag för fullt. Det är lika härligt att ta fram tomtarna som det är att ställa undan dem efter jul. Sen är det ju en ursäkt att städa bakom spisen och hänga upp nya gardiner. Jag gillar mörkret, det är fint med alla ljus som tindrar, mysigt.

Cliff Hanger sa...

Ska man tänka psoitivt kan man tänka att det bara är 21 dagar tills det vänder.

Däremot kanske det inte känns lika bra om jag lyfter fram att om hela 42 dagar är det lika mörkt som nu, och fram till om 42 dagar är det mörkare än nu.

// Cliff Hanger, pessimistkonsult. ;-)

Anonym sa...

Jag gillar att du har koll på julafton, det måste du vara ganska ensam om...*ler*
Ha en skön december/ carina

MissMagicGirl sa...

Ja det är en mörk tid. Därför är det bra med ljusen!

Anonym sa...

Ja, nu behöver vi ljus både ute och inne för att få det här mörkret att vika.

Vintersolståndet är en viktig dag, men man märker nästan inte något av vändningen förrän efter nyår. Då brukar jag känna lite hopp om att livet trots allt kommer att fortsätta ett tag till.

/Ingrid

Namn: Eva sa...

Du har fått en award av mig ... kolla på min sida!

ps strunta i alla regler om du inte känner för att skicka den vidare!Rtt jäkla jobb tyckte jag
;-)



Hälsningar Eva