Twingly statistik

lördag 8 november 2008

Jah Hollis nya tävling: Gissa straffet

En 53-årig man i Trollhättan har fällts i tingsrätten för att ha våldtagit sin 15-åriga dotter 13 gånger. Domen kom för en knapp månad sedan.
En 23-årig man dömdes, i går den 7 november, i Hässleholms tingsrätt för att ha odlat 20 plantor cannabis i ett hus i Sjöbo kommun.
I Hässleholm dömdes samma dag en 42 årig man i tingsrätten för att ha våldfört sig sexuellt på minderåriga barn 11-13 gånger under ett halvår.
En av dessa män fick sex års fängelse, en fick fem år och en fick tre och ett halvt år.
Försök nu att para ihop rätt straff med rätt man.
Här är facit:
Fem år
Tre och ett halvt år
Sex år
Jag vet inte om ni blir förvånade, eller tycker det är helt OK dömt.
Här finns mer intressant att läsa om brott och straff.

Jah Hollis

Pingat på intressant.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Intressant grepp med "gissa straffet"!

Och nej, det är inte rimligt att cannabisodlande gav längst straff (fast jag gissar att du vill att det ska vara lagligt att odla cannabis - det tycker inte jag).

Carina sa...

Ja ibland blir man förvånad över hur det kan bli...var finns det sunda förnuftet? och visst cannabis är väl inte helt ofarligt men defenitivt smäller det minst om man kollar på de övriga fallen. Övergrepp över huvudtaget ska bannlysas. Jag ryser av ilska när man läser sånt speciellt när det har med barn att göra, som inte kan ens begripa vad som händer...
trevlig helg,
carina

Alla smutsiga detaljer sa...

Problemet med den föreslagna "reformen" av straffsystemet är att den handlar uteslutande om att höja vissa straff. Det ska lappas och lagas istället för att man gör en ordentlig genomgång av brottsbalken och dess tillämpning. Resultatet blir att vi har människor som sitter inlåsta utan ände och till ingen nytta. Grundbulten i det sjuka systemet är att straffen för narkotikabrott drivits upp in absurdum och därför krävs det att alla andra straff följer med upp. Visa mig en politiker eller för den delen domare som går ut och säger att vi generellt har för höga straff så ska den personen få min röst. Till råga på allt tycker jag som skattebetalare att mina skattepengar borde gå till annat än att bygga murar och hålla folk inlåsta.

Baronessan sa...

Ja, men självklart - det kunde man ju räkna ut med tårna! När det gäller dessa sexella övrgrepp mot barn (och även vuxna) tycker jag att man inte ska fängsla utan återuppta skampålen. Den ska dock inte stå utanför kyrkan utan vid Maxi stormarknad. Ett år kan vara lagom och sedan kastrering.

Bengavoice sa...

Jag håller med Cliff, "Gissa straffet" är en kul retorisk frågesport. Har du försökt sälja in det hos TV5?
Jag blir såklart upprörd av de rätta svaren, och får som vanligt saker och ting klarlagda av Allas kommentar.

Eva Nygren sa...

Är det som Cliff Hanger (förbaskat bra alias, det hade jag kunnat tänka mig, om jag inte hade fastnat i JAHAJA-hängaren) antyder, att du är drogliberal? Det är klart, du måste väl anpassa dig efter dina ångande omgivningar!?

Men det här med straff, det är svårt. Övergrepp är i sig så fruktansvärda, speciellt mot barn förstås. Men strafftänkandet är något annat: Hur räknar man ut rimliga straff? Jag vet inte, tycker hela frågan är svår. Och att jämföra, vet inte om jag köper den idén.

Jah Hollis sa...

CH: Det finns alltid en risk att bli kallad "drogliberal" när man slänger in en sådan här brandfackla. Men om jag tycker att straffet för cannabisodlaren i detta fall är löjligt högt jämfört med straffen de som förgripit sig på barn fick, är det inte detsamma som att jag tycker att det ska vara lagligt att odla cannabis.
Jag tycker väl bara att de som förgripit sig på barnen gjort något som är hundradubbelt värre (minst) än vad han som hade en rätt misslyckad cannabisodling i Bjärsjölagård har gjort.

Eva: Men visst måste man kunna göra jämförelser när det gäller brott och straff. Det är stor skillnad på cykelstöld och mord. Men båda är brott. Visst vore det märkligt om man skulle utdöma samma straff för båda?

ASD: Det vore intressant om du ville utveckla dina tankar om att inte låsa in till exempel vålds- och sexbrottslingar.
Ska de få fortsätta att röra sig fritt ute bland sina offer, eller?

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja gärna, jag tycker självklart inte att man ska avskaffa inkapacitering som straff. Jag tror att det är nödvändigt med viss inlåsning både ur den brottsutsattas och ur brottslingens perspektiv. Jag är dock övertygad om att löjligt långa straff motverkar sitt syfte. Jag tycker det är problematiskt med utvecklingen ur många perspektiv. Den brottsutsatta förväntas nöja sig med ett långt straff som"plåster på såren", det tror jag är fel, långa straff riskerar att skapa hopplöshet för den inkapaciterade vilket leder till ny brottslighet och dessutom är fängelser dyra att driva. Vi måste hitta proportioner i straffsystemet som är rimliga. Dessutom är straffsystemet väldigt klassbaserat. Titta gärna in på kriminalvårdens statistik, den är fantastiskt bra.

Anonym sa...

Varför är du förvånad?

Cannabis ödlingen bryter mot statens monopol på att sälja och dra in skatter för droger (alkohol och tobak). Det är (enligt staten) ett mycket allvarligare brott än sexuella övergrep.

Anonym sa...

Jag blir bara förbannad när jag ser hur straffen är fördelad. Hur tänker man? Lås in sexförbrytarna på barn och släng bort nyckeln.