Twingly statistik

onsdag 12 november 2008

Guds hårdföra krigare är i farten igen

Det kan inte vara lätt att vara en sann troende i dag: en som verkligen litar på någon guds godhet och att man ska göra mot andra som man vill att andra ska göra mot en själv.
Ständigt får vi läsa om nya vidrigheter och vansinnigheter som genomförs i guds namn, och om jag vore troende skulle jag vilja ställa mig upp och säga att det är nog nu.
Nu är det några guds självutvalda som varit i farten i talibanland i Afghanistan igen.
Två motorcykelburna män (män givetvis!) har med en vattenpistol sprutat syra över en grupp tonåriga skolflickor i Kandahar.
Det ligger ju nära till hands att tro att de här tuffa gudfruktiga krigarna vill avskräcka flickor från att gå i skola och att se till att de stannar hemma och passar upp på den överlägsna mansrasen i stället.
Talibanerna har för övrigt sedan länge, bland annat av vänner i Sverige, framställts som en progressiv kraft i världen.
Jojo!

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig o tack för titten in till mig!
Vad ska man säga...självutnämnda domherrar kanske?! Fy...f-n är nog ordet!

Lite blå himmel hos dig i trissen såg jag!

Baronessan sa...

Helt jävla vansinnigt! Kan de inte spela innebandy istället för att avreagera sig?

Anonym sa...

Vidrigt! I religionens namn görs mycket ont...

Jah Hollis sa...

Innebandy är säkert också förbjudet av några religiösa skäl.

Anonym sa...

Har sagt det många gånger. Människor som lever efter en bruksanvisning skriven för tusentals år sedan visar bara hur inskränkta de är.

Att de dessutom hävdar tolkningsföreträde och gärna väljer det som passar bäst ur handledningen visar att de egentligen är starka tvivlare.

Nä - Sekularisera mera!

Cliff Hanger sa...

Måste man värka fram inlägg? Är det inte tillåtet att låta bli att blogga?

Orkade inte läsa Folket i bilds artikel, men det verkar ju som att de blundar rätt duktigt för de övergrepp som talibanerna systematiskt står för.

Jah Hollis sa...

CH: Det är tillåtet att inte blogga. Men detta inlägg var det inte svårt att motivera sig för. Men du kanske tänker på min "uppföljare" om vad DN skrev.
Men jag kan känna för att skriva något ibland. Problemet kan då vara att hitta något, överhuvudtaget, att skriva (blogga) om. Somliga måste ha en cigg, jag vill skriva en bit. :-)
FiB-artikeln var för övrigt rätt gammal, men en rätt märklig hyllning av talibanerna som någonslags frälsare för Afghanistans folk. Precis som Rambo hyllade de afghanska frihetskrigarna när han röjde bland ryssarna i Afghanistan.