Twingly statistik

lördag 17 januari 2009

Skicklighet+spelglädje=Steely Dan


När punkvågen drog igång under andra halvan av 70-talet var det till en del som en reaktion på att vi fått en binge dinosaurieband som dominerade pop- och rockscenen.
De här banden inte bara tog plats, de var ofta utstuderat skickliga musiker också.
Så punkens budskap blev då rätt mycket att alla som kände för det skulle kunna ställa sig på en scen och spela, oavsett hur bra man behärskade instrument och sång.
En helt vettig tanke tycker jag själv, men jag ser inget motsättning i den tanken och det faktum att det finns band, musiker, artister som är väldigt skickliga på det dom gör och att dom av det skälet ska få stå på en scen och spela.
Jag har aldrig trott på det där snacket att skickliga musiker med automatik blir trista och tekniska och saknar genuin spelglädje.
Mitt bevis för det är Steely Dan, ett av mina absoluta favoritband.
Kolla in videon här ovan, Kid Charlemagne. Snygg musik, en enormt bra text (om en man som levt på att tillverka och sälja droger men nu råkat i onåd) och suveräna musiker som tycks njuta av varje sekund på scenen.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Upptäckte dem i början av åttitalet när deras första karriär var över, så att säga.Köpte Aja och innan året var slut hade jag införskaffat samtliga skivor.Steely Dan´s första 7 plattor (vinyl)är nog mina mest spelade plattor någonsin. De blev aldrig enformiga, jag upptäckte nya ljuvligheter varje gång jag lyssnade. Bra val av låt, förresten.

God fortsättning Bengt

Jah Hollis sa...

Tackar, tackar.
Jo, jag har det mesta på vinyl men också samlingsboxen Citizen Steely Dan. De senare skivorna från andra delen av karriären har väl inte riktigt nått de höjderna, men live är Steely Dan en enorm upplevelse. De blandar och ger friskt ur låtkatalogen och man vill inte att de ska sluta när de kommit igång. Det är det enma esset efter det andra som kommer ur Becker och Fagens rockärmar.
Sedan är även deras respektive soloplattor väl världa att upptäcka (om man inte redan gjort det).

Sol sa...

Steeley Dan er en av mine absolutte favoritter også....Jeg blir aldri lei av å høre musikken deres ;-}