Twingly statistik

söndag 4 april 2010

Fototriss 89 påskdagen: Nära



Påskdagen dyker veckans nya tema för Fototriss upp mitt i natten, och det är Nära.
Kanske inte något drömtema för den vars samlade fotoutrustning består av en Canon Ixus kompaktkamera och, sedan några dagar, en Iphone.
Men jag kan bidra med ett par bilder som togs så sent som för ett par dagar sedan; en koltrast som inte låter sig skrämmas så lätt eftersom den har en fet mask i sikte (observera även vårblomstren).
Nyckelpigan som vandrar på min fönsterbräda är nog så nära det går att komma med min kamera.
Glad fortsättning på påsken! och kolla fler bilder på temat här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

62 kommentarer:

AnnCathrine sa...

Härlig triss! Bilden på nyckelpigan är ju helt underbar! Verkligen härligt fotat!

Monica o Jacob sa...

Ja koltrasten har nog fullt upp nu när han servar tanten.
Fin bild på nyckelpigan.
Ha det bra;-)

Sarah sa...

Kreativ triss!

Mia sa...

Här var det nära och vår - najs :)

Maria G sa...

Jättefina bilder!Bilden på Maria Nyckelpiga sååå fin!
Ha en bra dag!

Gammelsmurfen sa...

Nyckelpigan är väl nära och bra.

Pillargontanten sa...

Nyckelpigor, ja det är väl ett nära vårtecken :O)
Här har jag inte lyckat se nån än, men en fet geting surrade lite igår, våren är på väg :O)

Nice!

http://pillargontanten.blogspot.com/2010/04/veckans-fototriss-nara.html

Mats sa...

It´s all in mans mind - och masken tror jag måste finnas!

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Åh vilken söt liten nyckelpiga :) vänligen Johanna

Misswhatsit sa...

En fin triss till temat för dagen. Nyckelpigan blir min favorit. Det säjs ju att man kan önska något när man hittar en sån, så jag önskar att snön försvinner NU.:)

MMS sa...

Snygg bild på nyckelpigan!

Wildhearts sa...

Saker som rör på sig är verkligen inte lätt att fånga i närbild, men du har lyckats bra!

Anonym sa...

Fina bilder.. Det tog ett tag innan jag hittade koltrasten:)

Susanne Lindén sa...

Härlig och fin "nära! triss! Hade först lite svårt för att se Koltrasten...stirrade mig "blind" på den gula Vintergäcken. Nyckelpigan blir min favorit... så härliga färger och fint fångad.

Ha en trevlig Påskdag!

Irrhönan sa...

Jag föll pladask för nyckelpigan!

Anonym sa...

Vackert så, nyckelpigan så fin och fotot på koltrasten är ju en bild från då det hände ...

Anonym sa...

Gullhönan kom du nära och bra. De andra är trevliga vårbilder och skogsfruns argusöga upptäcker t.o.m. skräp i buskarna;-)

Paula sa...

Härlig vårig triss du visar upp. Min favorit blir nyckelpigan.

Nettan sa...

Härlig triss. Första bilden på nyckelpigan är helt underbar. Fint

Olga T sa...

Men det var ju så temat var: så nära du kan med den utrustning du har.
Nyckelpigan är jättefin!!
Koltrastarna är spännande tycker jag för de verkar så medvetna och det är OK att gå nära dem. De kan riktigt titta på en som om de vill säga ngt.
Skön fortsättning på påsken!

Anneli - A'la Foto sa...

Riktigt nära bilder är inte alltid lätt att få till med alla kameror men nyckelpigebilden är riktigt fin! :O)

ha en skön dag i solen!

Resa med Herbert sa...

Hej!

Underbara färger på nyckelpigan, tänk att du redan har den hos dej. Och koltrasten har fullt upp med sin läckerbit. Snyggt fotat.

Må gott, önskar Irene

mimmi sa...

Det var en härlig triss
Bilden på nyckelpigan var ju kanon bra .. den blir min favorit :)

Jack sa...

aha, bilden på mina flaskor? den hör kanske till veckans tema så mycket, tyckte bara den var fin. Tog bilden i morse när jag och hunden gick en runda på stan och kollade förödelsen efter gårdagskvällen. Vi har bilmässa i stan och det dricks mycket öl då... fångade för övrigt en kille på bild som stod och kissade, men jag kom inte tillräckligt nära!

anki sa...

fina bilder och bra tolkat

Erik "Semlan" sa...

Klart godkänd triss, gillar nyckelpigan. Du kan verkligen njuta av våren där i Malmö, det syns på koltrastfotona! Gillar nyckelpigor, så det fotot väljer jag i din triss.

Rantamor sa...

Japp riktigt kul med koltrasten.
Här har vi inte skymtat någon koltrast ännu.
För mycket vinter.

Ha en fortsatt bra helg.

amandalinnnea sa...

Tackar så mycket :)

Cumulunimbus sa...

Nyckelpigan var verkligen underbar. Vilket härligt vårtecken!

Lena sa...

Gillar nyckelpigan, verkligen fin bild... ;)

Della sa...

Nyckelpiga! Det har jag inte sett någon än i år.

DAHLARNA sa...

Nyckelpigan blev min favorit idag! Hoppas tt du har haft en riktigt skön påsk-helg!

Jah Hollis sa...

Jag gillar inte att göra er besvikna beträffande nyckelpigan. Men det är förra årets modell. Riktigt så långt har inte våren kommit ens här nere i Skåne. :-)

Photos by Storm sa...

Bra bilder och en Ixus går inte av för hackor. Nyckelpigan vinner/Lis

Barbro Z sa...

Gullhönan (nyckelpigan) är klar favorit för min del.
Roligt att se att fler "tager vad man haver" när det är fotodags. Själv "kör" jag med en Nokia mobilkamera - gör ju inga anspråk på proffsighet i resultatet - och det ger mig tillräckligt bra foton för att ha som minnen.

BP sa...

Nyckelpigan var ju suverän, inget fel på fågeln heller;-)
Jag tänkte ungefär som du när jag såg "makro-temat". Experimenterade lite och förstod att den där eländiga pocketkameran ser d a m m... som jag då inte ser med blotta ögat. Då gav jag upp.

hundenstina sa...

Tack för din kommentar hos mig ... Jag fick inspiration av din nyckelpiga ... Jättefin!!!

Nukke sa...

Oj ni harhaft redan så varmt att ni har vårblommor !
Glad Påsk från Österbotten !

Kerstin sa...

Underskatta aldrig en IXUS, jag har en jag med. ;) Även om jag oftast använder systemkameran så är den lilla perfekt emellanåt.
Jag gillar din triss och nyckelpigan har du fångat fint. Hoppas att koltrasten fick många maskar. :)
Ha en fortsatt fin påskhelg.

Hjortron sa...

Kreativt som vanligt! Härligt med vårtecken ! Nyckelpigan favorit.

B i r g i t t a sa...

Ja den nyckelpigan var minsann nära ;) Den blir min favorit - om den inte bits förstås :)

Ingrid sa...

Hejsan och tack för din kommentar hos mig!

Nyckelpigan gillar jag bäst här hos dig, den är ju ett riktigt vårtecken och jag hittade tre stycken i rabatten igår. Först trodde jag att de var döda, men när jag petade på dem lite, så började de kravla iväg, så nog levde de.

Ha en fin annandag påsk!

cat sa...

Åh en liten nyckelpiga redan, den kan ju inte bli annat än favorit :)

Nettan sa...

Nyckelpigan var ju helfin!!

Ha det så gott // Nettan

Anonym sa...

Lilla lilla nyckelpigan =) Så söt

Glad påsk!

kram Louise

Kvasthilda sa...

Hehehee.. Ja, din fågel står nog inte still som min modell :-)) De är inte så lättfotade (mwahahahaa) de där små rackarna. Lite mer tacksamt att fota en dam som inte gnäller när man slår strålkastare i ansiktet på henne. Din nyckelpiga tillhör kanske mer den kategorin? Härliga vår- o sommarbilder.
Tack för titten, Jah!

Anonym sa...

Svar: Tack för kommentaren, tycker du lyckades rätt bra i alla fall, trots utrustningen. Tänk på att allt inte behöver handla om utrustningen, teman går att tolka på andra sätt än vad jag och många andra gjorde igår.

Bettan sa...

Nyckelpigan är ju bara så bra, färgerna är helt otroliga! Fin triss.

Ha det bra!

Benita sa...

Nyckelpigan blir min favorit.

Maigiz sa...

Nyckelpigan är vacker.

Lenas skoj- och bilderblogg sa...

Gillar nyckelpigan men koltrasten med masken blir min favorit hos dig. Jag har länge hoppats på att ta en sån bild men inte lyckats... än. Ska göra ett nytt försök den här säsongen.

Mattias sa...

Nyckelpigan blev ju riktigt cool!

tant Otto sa...

Oj finns det nyckelpigor redan!!
Fina bilder och pigan Maria blir min favorit i din triss!! =)

Lenas Fotoblogg sa...

Nyckelpigan är urvacker och lite avundsjuk är jag för här dröjer det nog länge än innan vi ser någon sån.....men koltrasten såg jag faktiskt på gården bland snöhögarna i helgen!!!!

josla-duýslexi sa...

hörapparater

AKO sa...

Cool bild på nyckelpigan! :D

Jag skummade igenom det du skrev ovan om korrekturläsning av tidningstexter och håller med dig. Det kan ofta se riktigt eländigt ut i olika tidningstexter och även i böcker. Illa!

Anonym sa...

Mysig triss. Jag blev jätteglad när jag såg nyckelpigan så jag väljer den som min favorit.
/Bibbi

Monkan sa...

Det finns ju oika sätt att visa "nära", det behöver ju inte vara ett "närfoto", det kan ju vara betydelsen nära eller förmål eller personer som är nära varandra. Och vid första titten på dina bilder trodde jag att det du fotat var att våren är nära. Nyckelpiga och vårblomster. Ja det var ju blommorna jag la märke till, koltrasten såg jag inte förrän jag läst texten :-)

Javisst var den lilla vattenkannan söt :-) tråkigt nog är den inte min, både den och blomman tillhör en kompis som jag fikade hos efter vår långpromenad i VÅR-solen :-)

Barbro S sa...

Jättefina vårbilder på temat nära. Nere i Toscana såg jag en koltrast i påskhelgen men här uppe lär vi få vänta pådem.

Anonym sa...

Hej och tack för din kommentar samt påpekandet om den "felande" länken :-)
Ska kolla bättre nästa gång :-)
Fotot på nyckelpigan är fint. Lite renodlat och lugn omgivning. Motivet syns bra. :-)
Ha en bra dag! :-)

Maria sa...

Vilka fina bilder. Jag älskar Koltrastar de är så vackra i sin svarta dräkter.

Nina sa...

Härligt med vårbilder! Bilden med nyckelpigan blir min favvo!