Twingly statistik

måndag 5 april 2010

Jah Hollis är trött på världens elände


Påskdagen och jag har varit trött och slut och försökt att göra så lite ansträngande saker som möjligt. Ungefär samma läge som det var på påskafton.
När jag skulle inta min frukost klockan ett tänkte jag lyssna på lite stilla radio samtidigt och lät P1 gå efter nyheterna (som naturligtvis hunnit avverka en hel del elände på några minuter).
Där sände man ett program om den stackars Fadime som för åtta år sedan blev skjuten av sin egen farsa som på detta synnerligen ohedersamma vis skulle rädda sin familjs heder.
Programmet handlade om hur man nu bråkade om ifall man skulle sätta upp ett minnemärke över Fadime eller ej. Det var en massa folk som på olika sätt kastade skit på varandra.
För att hitta något mindre eländigt att lyssna på slog jag över till P4 (jag ville inte lyssna på P3:s eller någon av de hemska reklamkanalernas flåshurtiga musikutbud) där man just då skulle diskutera pedofili inom katolska kyrkan och den ökande misshandeln av barn i Sverige.
Jag stängde av och läste en gammal tidning i stället.
Ibland känns det bara som om allt elände står mig upp i halsen.
Jag lyssnar så gott som varje dag på lunchekot och det handlar ofta om folk som tar livet av varandra på mycket grumliga grunder eller efter bästa förmåga förpestar tillvaron för folk som bara vill leva i fred och ro.
Ett genomsnittligt luncheko skulle säkert kunna få en och annan med instabilt psyke att börja fundera över möjligheten att ta livet av sig snabbast möjligt för att slippa mänsklighetens onda påfund.
Visst, man ska inte blunda för det svåra i livet eller försöka förneka det .
Men ibland blir det bara för mycket.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst kan det bli för mycket med allt ältande om nöd, våld och elände ibland.

När jag läser ditt inlägg kommer jag osökt att tänka på min lillasyster, som i början av 50-talet mådde jättedåligt av nyhetssändningar om "kalla kriget" .

När hon såg att pappa satte på radion för att höra på nyheterna sa hon: "Nej, nu går jag innan kriget börjar".

Hoppas du hittar något positiva nyheter idag!

Eva Nygren sa...

Ja, när man lyssnar på radionyheterna så inser man, om inte förr, att tillvaron är en allvarlig historia för en stor del av världen. Å andra sidan fattar man vad de berättar vilket inte alltid är fallet med TV-nyheterna som är de jag följer.

Alla smutsiga detaljer sa...

Här hittar du ALLTID goda nyheter:

http://www.unicef.se/nyheter?tags[]=goda&tags[]=nyheter&tag_collection_id=4

Jah Hollis sa...

ASD: Tack!

anemonen sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig. Därför väljer jag alltid när och på vad jag lyssnar. Man blir inte glad när man slår upp morgontidningen heller.