Twingly statistik

onsdag 7 april 2010

Trafiken i Malmö med omkrets är en djungel

Det var en rätt stillsam incident i trafiken som ledde till att en 78-årig kvinna i Landskrona fick sätta livet till: bråk om tillgång till en parkeringsplats.
Om det är den nu häktade unge mannen som i raseri gav sig på först 78-åringens man och sedan kvinnan själv vet vi inte än. Det ska ju avgöras i de rättsliga instanserna.
Men jag undrar hur stort mörkertalet är här nere i södra delarna av landet när det gäller bråk och våldsamheter som har med trafiken att göra.
Min personliga uppfattning är, att det finns gott om människor som inte har så mycket till övers för andra människors väl och ve, som befinner sig ute med olika fordon i trafiken. Och dom ska man passa sig för att reta upp.
De följer djungelns lag, och den som inte instämmer ska ha på käften.
Jag är själv egentligen inte så förtjust att ge mig ut i bilen i Malmö med omnejd, speciellt inte när det är risk för rusningstrafik.
Tempot är ofta hetsigt, respekten för trafikregler påfallande ofta obefintlig och många, speciellt bilförare då, verkar fulladdade med aggressioner.
I dag skulle jag hjälpa en god vän med ett ärende som krävde en tur genom Malmö centrum och vid ett tillfälle var en bilist nära att med berått mod preja mig för att försöka byta fil.
Vid ett annat tillfälle började en grovhuggen typ i en SUV att tuta som en galning bakom mig för att han tydligen tyckte jag skulle köra rätt in i en bil som spärrade vägen framför mig så att han i SUV:en skulle kunna komma fram.
När jag något senare körde igenom Arlöv stannade jag i en korsning där jag hade gult ljus.
När jag stod stilla och det slagit om till rött kom en bil bakifrån och körde rätt genom korsningen precis sekunden innan bilarna som hade grönt hade hunnit ut i den.

Man blir utan tvekan lite mörkrädd.
Och skulle man säga vad man tycker till en sådan förare, ja då riskerar man väl att hamna på akuten.


Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

http://Oldmolly.bloggplatsen.se sa...

Tja, att köra en bil är väl ungefär som att ha en laddad pistol. Man kan döda med den, om man är slarvig. Ännu värre - om man tappar humöret.
Borde kanske vara samma restriktioner för körkort som för vapenlicens. Är man psykisk sjuk eller tidigare starffad kan det vara svårt att få. Tänk så lite trafik det skulle bli.
/Old Molly

Ingrid sa...

Nog är det så att många lugna timida människor förvandlas när de sätter sig bakom ratten.

Jag måste erkänna att jag är en av dem. Jag är aldrig så stressad och irriterad som då, men ännu har jag inte slagit någon på käften i alla fall. En del fula ord över andras beteende i trafiken har jag dock ropat där i min ensamhet.