Twingly statistik

fredag 23 april 2010

Tema fredag: Svenskt förr eller nu

Sinneskattens tema denna fredag går ut på att vissa något som kan ses som svenskt förr eller nu.
Ett ämne där man kanske får tassa lite på tå, enligt vissa finns det visst överhuvudtaget inget man kan (vågar?) kalla svenskt.
Men jag ska inte ge mig in på några politiska diskussioner i detta ämne, utan jag ser temat som saker associerar med livet i Sverige förr eller nu, och det kan väl ändå ingen ha invändningar mot?
Min bild visar det en gång så stolta posthuset i Oskarshamn. Förr var posten en institution och hade sådana här imposanta byggnader i nära nog varje svensk stad.
Men det var förr.
Nu inhyser huset ett hotell med det välfunna namnet Hotell Post.
Fler bidrag i detta ämne hittar ni här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

sinneskatten sa...

Vi är typiskt svenska när vi måste tassa på tå.
Och visst har du rätt posten den finns knappt längre.

hundenstina sa...

Jag saknar Posten ...
När jag var liten kommer jag ihåg att jag sparade pengar där och postkassörskan klistrade in små ''frimärken'' i boken för de olika valörerna!!! Jag hade ett litet ''silverrör'' som jag sparade 10-öringar i ... Det var tider det!!!

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Posten är ingen post längre de har utrotat sig själva med alla sina nedskärningar. DU behöver inte tassa på tå det gör inte jag. skriv vad Du tycker och tänker.
Hoppas gästerna bor bra på postgångens bekostnad. Vacker byggnad iaf.
Ha en bra fredags kväll!
LottaM

Anonym sa...

Huset passar ju bra som hotell, riktigt läckert:) Det tog lite tid att vänja sig vid post-ica men nu tycker jag det funkar bra. Sämre med lantbrevbärarservicen (oj långt ord)
Fick idag meddelande att de kommer ÄNNU senare efter ..10 maj. Nåja huvudsaken är att de kommer varje dag! Morgontidning är det dock ingen vits att ha.

Marie sa...

Ja du detta är ett minne blott. Var det inte bättre förr ;-) ;-) Du förresten, jag sover i alla fall inte med flaggan, ha, ha. Ha en fin helg! :-)

Marie-Louise sa...

Vacker byggnad för en för länge sedan utdöende post. Sååå sorgligt, nu är allt så rörigt med var man ska hämta paket och skicka iväg varor någonstans.

Misswhatsit sa...

Vilket pampigt hus! Det är många saker som har ändrats senaste åren. Ibland känns det lite trist. Det är dock bara att hänga med i svängarna.:)

Kerstin sa...

Vilken lysande tolkning. Posten huserade i ett vackert hus, kul att det har kommit till nytta i alla fall. Men nog är det synd att Posten inte är nån riktig post längre.
Ha en skön söndag.

Pumita sa...

Nehepp, ingen politik då... fast hela livet är ju "politik". ;)

Sorgligt att Posten inte finns längre. De få gånger jag ska handla frimärken och skicka paket har jag mest fått axelryckningar till svar av kioskpersonal och de som ska ta hand om den servicen... om det inte handlar om att köpa ett häfte "svenska frimärken". Gör mig rätt sur faktiskt.