Twingly statistik

söndag 28 augusti 2011

Fototriss 146, 28 augusti: Vid vatten




Dags för en ny fototriss, och jag var ute redan under lördagen, i regnet, och tog nya bilder till tema 146 som är Vid vatten.
Resten av lördagen befann jag mig på väg till, i och på väg ifrån Ballerup utanför Köpenhamn där vi sett kanadensiska Arcade Fire spela i Ballerup Super Arena som är en cykelvelodrom.
På vägen hem missade vi någon avfart i gyttret av motorvägar runt Storköpenhamn och befann oss plötsligt på väg mot Köge och Rödby. Men vi vände och så småningom kom vi upp på bron mot vårt kära Malmö.
Väl hemma var jag så laddad med musikaliska intryck att jag inte orkade sätta mig och lägga in mina bidrag till Fototrissen. Men nu, när närmare hundra deltagare lagt in sina bidrag, kommer de, tagna kring Västra hamnen som är det enda bostadsområdet i centrala Malmö som faktiskt ligger vid vatten.
Resten av alla bidragen kan ni se här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

59 kommentarer:

cat sa...

Inte illa att ta nya bilder i regnet. Du lyckades mycket väl :)

Pialotta sa...

Jag säjer då det.. Varför rusa på, vi har ju en hel vecka på oss för detta tema.. Panik, panik, panik för att komma med så fort som möjligt i det populäraste fototemat ;) Nej minsann, inte jag, jag som du klickar nytt och det gillar jag.. Gamla arkivbilder ligger inte för mig.. utan i nödfall då.
Du ser ut att ha det fint vid ditt vatten i ditt kära Malmö :) Triss i bilder som jag gillar, men idag kom något helt annat in på min Triss .. Vatten har vi så nära oss :) Dessutom har jag visat vattendrag och havet så många gånger och Vattenrikets Kristianstadsbygdens stolthet :)

jacglenphoto sa...

Härliga bilder från ett riktigt trevligt Malmö - har tänkt att åka ner och plåta så många gånger ....
Kan hålla med Pia-Lotta men samtidigt så blir det nåt att fundera över på Lördagen hur man vill ha temat - ddenna gången blev det lätt för mig med tanke på vädret ..

Jag har fixat så att du kan klicka på bilden så du kan se den nu - tack för att du sa till , jag hade en inställning fel nämligen.

Ha en knaonvecka.

Charlotta sa...

Det ser verkligen idylliskt ut i Malmös omgivningar.

judotter sa...

Torson bryter verkligen av och ger nya linjer.
O i Öresund har jag badat massor av gånger - som barn.

miss_cat sa...

Alltid roligt att få se dina bilder:)
Det är ju så många olika sidor av vårt långa land. Riktigt roligt att se hur olika vi kan tolka ett ord.

Ingrid sa...

Så fina vattenbilder från Malmö. Jag gillar ju det första fotot alla mest.

Ha en fin söndag!

Kjell E sa...

Du har inte långt till vatten och det märks på dina bilder.
Turning Torso kittlar, så den bilden lägger sig närmast hjärtat.

Erik "Semlan" sa...

Tycker också det är kul när bilderna är nytagna. Men inte alltid det funkar. Vädret verkar inte så kul där i Malmötrakten, men blev ändå fina vattenbilder.
Mittenfotot visar på lite bistrare seglarväder. Gillar det fotot.
Tog också mina foton igår (kanske sista sommardagen), tyvärr ingen konsert med Arcade Fire efter det, antar att det var bra?
Får kanske kolla på annat inlägg från dig senare?
Den där "lämna in"-hetsen förstår jag inte riktigt. Efter tio minuter redan trettiotalet som lämnat in.
Populärt fototema onekligen.
Må så gott, ha en skön söndag.

Della sa...

Det är bra att du har med Turning torso så att jag ser att det är Malmö. Den och Entré misstar jag mig inte på numera. :-)
Tur ni märkte att ni var på väg åt fel håll.

Hans af Ekenstam sa...

Starkt jobbat!Färska bilder i denna väta som var i lördags. :-)

Åke Blomqvist sa...

Otroligt kul att få se bilder från hur det ser ut vid vatten på lördag! Fina färger lyser igenom!

mammakero sa...

Lördagen bjöd på flera timmars ihållande åskväder med skyfall av regn. Jag försökte fotografera, men var rädd att sabba kameran (har nämnligen gjort den med min analoga systemkamera, då jag fotograferade en tävling i ösregn).
Dina bilder fångade havsmiljö i regn är nästan en bragd att lyckas med! Jag gillar mitten bilden mest.

Benita sa...

Härliga bilder vid vattnet. Turning torso är ett hus jag också gärna skulle vilja fotografera någon gång, det ser så häftigt ut. :)

Kicki sa...

Extra vatten med lite regn;) men det kan man inte se! Fint läge!

Olga T sa...

Vad kul att se Turning Torso från detta håll!

BP sa...

Snart "kan" jag din stad Jah. Älskar dina bilder som presenterar Malmö på ett "vanligt" sett - din vardag med andra ord. Å Västra Hamnen är fin även när det är grått.
Har "monterat" många bilder på Västra Hamnen (och hundratals med Turning Torso) i tidningarna på jobbet. Konstigt - där sken alltid solen från en klarblå himmel...
Kul med omväxling!!!
Har ju också lovat mig själv att ta nya biler till fototeman i år. Det går - för det mesta - faktiskt ganska bra har jag märkt!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Traskade runt i ett nybyggt bostadsområde runt turning torso för ett antal år sedan. Kusligt för det var ju nästan inga som flyttat in ännu då. Kanske dags o kolla in kvateret o hur det är nu :)

Ingrid ♥ sa...

Härliga bilder ... sista bilden blir min favorit.
Kram Ingrid

Barnens Hjältar sa...

Tack tack, ja regn har vi haft gott om :-)
Gillar bilden med torson bäst tror jag :-) Ha en fortsatt fin söndag!

4U2 sa...

Kul det blev så fina bilder när du var tvungen att ge dig ut i regnet! :)

Marie-Louise sa...

en fin triss :)

LissenTo sa...

Fin stad du bor i!

Va, du som bor så långt söderut borde ha doppat dej före mej :-)

En trevlig start på veckan, önskar jag dej. // Lissen

Lena o Tommy sa...

Klara och fina foton trots att dom är tagna i regnet!

Sivinden sa...

Vakre bilder på hver sin måte - fint lys!

Moster Ma sa...

Ljuset finns där ändå, fint fångat!

Magdalena sa...

Härliga bilder som du envist fotade ute i regnet men det ser lite små kallt ut. Jag fegade med bilder från mitt arkiv.

Tack för att du tittade in hos mig.
Ha en trevlig vecka!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

ang inlägget om kvarteret kring TT så är det nog dags som sagt var o göra ett besök. Vi har faktiskt pratat om Österlen o Skåne inför nästa års semester.

Hero sa...

Vilen fin triss! jag gillar verkligen turning torso, tycker det är en urhäftig byggnad. Men mittbilden blir min favorit. Hav och stenar är en oslagbar kombination enligt mig:)
Ha en fin vecak1

Gunsside sa...

Og trissen ble bra, himmel og hav alltid spennende.
Forresten veldig spennende bygning som ser ut som den er vridd ;)

Twiggy sa...

Snygg triss! Gillar ettan extra mycket. Snygg bild och komposition. Inte den "gamla vanliga" med TT.

Pysselfarmor sa...

fint med nytagna bilder, men det är inte alltid det fungerar....

marja sa...

Fina bilder. Visste inte att husen låg så nära vattnet.

Anonym sa...

Vet inte om jag någon gång har sett Malmö från sjösidan. Det blir fina bilder.

Jan Helleberg sa...

Jättefina bilder, fint trissat. :)

Leckeres fuer Mensch und Katze - Goodies for a pleasant life sa...

Beautiful shots :)

Nett sa...

Otroligt många som deltog denna gången såg jag, trodde det knappt var sant att det var så många när jag la dit min länk. Fina bider du har tagit, härligt med vatten så nära en och du bor ju mitt i det :)

Anni sa...

Vilket tråkväder ni hade - vi som hade en så underbar högsommarvärme! Å andra sidan blir bilderna bra i gråväder.

Jo, vad gäller min syn på Malmö så är det inget du missat, snarare min barndomsbild av staden. Jag har släkt i Malmö och tillbringade en hel del tid hos min morfar med (ny) familj. Jag blev ofta sjuk av den fuktiga luften, såg staden mest som tråkiga gula tegelväggar och försökte fly till Köpenhamn så snart jag kunde. Känslan sitter kvar idag, jag har svårt att orientera mig i staden som i mina ögon känns så ostrukturerad och ful. Just därför är det roligt att få se dina vardagsbilder och en annan bloggares vackra husbilder från Malmö. Jag vill gärna bli överbevisad!

Cecilia Artista sa...

Sköna vattenbilder! Turning Torso gillar jag också!
Tack för att du påpekade att det var fel på min länkning!

Barbro sa...

Så underbart olika bilder som kommer fram här. Med samma tema.
Mycket intressant!
Fina bilder från en exotisk värld, för mig.

Bildgatan sa...

En sådan vy från Malmö har jag aldrig sett -jättekul. Måste också än en gång erkänna hur okunnig jag är om vissa städer och även kända byggnader. Visste inte ens att Torso låg så nära havet, har inte heller sett den någonsin ur den vinkeln.

Tack för ny kunskap och nya vyer.

Du verkar verkligen ha ett stort musikintresse och kul att kunna åka på så mycket spännande konserter. Hade det varit jag med mitt dåliga lokalsinne så hade jag nog letat ännu.

vildhunden sa...

Fin triss där jag särskilt fastnade för fotot med "Turning Torso". Den var fin.

Axart sa...

Fina bilder alla tre,roligt att se.

AX

mikael.heintze sa...

Bra triss själv trots att det regnar. Tack för din kommentar

Maria C. Dunder sa...

Fina bilder.

Ninni sa...

Det måste vara härligt att bo så där nära vattnet. Fina bilder blev det trots regnet...duktigt gjort :)
Arcade Fire är helt obekanta för mig...letade på Spotify men där hittade jag bara andra som spelar deras musik. Antagligen har jag missat något ;)

SigridfraEnget sa...

Härliga vattenbilder!

Anonym sa...

Vackra och lite höst-tunga bilder till trissen - snyggt! :)

Leovi sa...

A beautiful sky, great scenery.

Anneli Esséus sa...

Härliga bilder, men det ser allt lite kyligt ut.....

Rebecca sa...

Sv: Tack så mycket! Detsamma, jättefina bilder. :)

/Rebecca

Emma sa...

Sv: Tack!
Fina bilder du med, gillar sista bilen mest. Ha en trevlig kväll

anemonen sa...

Bidragen blev lyckade trots vädret. Bild två är min favorit. Det där med att köra fel kan vara fint det med för då får man se sådant man inte skulle sett så brukar jag resonera för jag kör ofta fel:D

Marit Johansson sa...

Fina vattenbilder, Turning torso är en mäktig byggnad, jag har dock aldrig sett den i verkligheten!

Anonym sa...

Fina "vid vatten" bilder. Ljuset vittnar om en regnig och lite mörkare dag. Tycker också mycket om nytagna bilder till utmaningar.
Den första bilden är min favorit. Ha en trevlig dag.

LEna Norgren sa...

Dina bilder på Turnig Torso fascinerar mej alltid!!!!

Barbro S sa...

Fina bilder med variation trots att de är tagna i samma område. Det stora oändliga havet och det lugna vattnet där änderna trivs samt vackra Turning torso.

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Fina bilder på ett härligt Malmö :)

B i r g i t t a sa...

Fina vattenbilder alla tre men jag är nog lite svag för Turning Torso :)