Twingly statistik

söndag 14 augusti 2011

Kungen av fotboll är hemma i Malmö



Om ett par timmar spelar Malmös fotbollsstoltheter Malmö FF en vänskaps-/träningsmatch här i Malmö mot italienska superlaget Milan.
Matchen som sådan är totalt betydelselös om det inte vore för en sak: i Milan spelar Zlatan Ibrahimovic, tidigare i Malmö FF och tveklöst Malmös kung av fotboll nu.
Matchen lär bli en stor hyllning till Zlatan som åter är i hemstaden och spelar på den nya fotbollsarenan. Själv har jag ingen biljett till den utsålda matchen, men jag vet många som ska dit och se det hela på plats.
Det kan bli en sådan föreställning som det kommer att byggas legender kring, en ”jag var där-upplevelse” som det kommer att refereras till kring bardiskar och andra ställen där fotbollsintresserade möts. Att då Milan inte ställer upp med bästa laget, kanske betyder mindre i sammanhanget.
Zlatan gjorde en kort men intensiv och framgångsrik karriär i MFF och jag har själv sett honom på Malmös gamla stadion för ett tiotal år sedan, först som inhoppare i allsvenska matcher och sedan under året i Superettan 2000.
Kan man bli profet i sin egen hemstad?
Ja, i Malmö, som oftast anses ha en rätt kall inställning till folk med framgångar, har Zlatan blivit det.

Vill ni ha bevis så kolla matchen, SVT visar den både i burken och på nätet.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Annelie Esséus sa...

Jag vet inte varför, men jag kan inte med människan,det går bara inte.
Men visst är det kul att han lyckats så fantastiskt bra! Det måste man i alla fall hålla med om. Bra jobbat av en kille som kanske inte haft de bästa förutsättningarna. Å andra sidan är han ju ganska kaxig så han hade nog klarat sig var han än hamnat.
Och visst får vår kanin följa med, Lilla Syster Kanin är viktig när barnbarnet ska sova över....♥

Ingrid sa...

Maken ser matchen och jag hör namnet Zlatan upprepas ideligen. Han har verkligen stora förväntningar på sig.

Hoppas att Malmö vinner!

Alla smutsiga detaljer sa...

Väldigt fint tifo, väldigt fin inramning. Du har helt rätt, Zlatan har lyckats med det omöjliga.

Jah Hollis sa...

Ja, vinsten var inte långt borta. Bra jobbat av MFF.

BP sa...

Såg matchen på tv. Zlatan utbytt - snöpligt. Men unga Malmö gjorde en kanoooonmatch.

Jah Hollis sa...

Jag såg det själv på webben. Det lovar gott för framtiden. Märkligt dock att rätt många platser på läktaren stod tomma när det sades vara utsålt.

SoF sa...

Zlatan - en man att älska eller hata...
Personligen hör jag till älskar-skaran. :)

Kollade på det mesta av matchen och tycker att det var lite synd att Z vrickade foten ganska tidigt - det såg ut att påverka honom.

Tifo-bilden på Zlatan och dröm-bilen ;) var hur kul som helst.

Tror det stämmer som du sa om hur Malmö-vädret varit denna sommar - här uppe hos mig i Västergötland upplever jag det som en riktigt fin sommar - medan det verkar som det dragit in fler regnområden just över sydligaste Sverige i år.

Men jag har också märkt att vi människor uppfattar väder olika.
Det som jag uppfattar som en perfekt svensk sommar - får någon annan att fly landet för sol utomlands. ;)

Tack för titt-in och kommentar om mitt Fototrissbidrag!

Eva Nygren sa...

Jag måste ta mig till en fotbollsmatch, det blir aldrig av och jag är skamligt obildad vad gäller den sporten. Fattar bara tennis som jag dessutom får höra om titt som tätt av Mats!