Twingly statistik

måndag 8 augusti 2011

Tema fredag den 5 augusti: Ute


Ja, så var jag hemma igen efter en kortare, men nog så exotisk, semestertripp.
Jag har varit på den årliga reggaefestivalen i Uppsala (tre dagar) och fått mig en dos livgivande musik och samtidigt en titt på en stad som det var väldigt, väldigt länge sedan jag besökte.
Men mer om det senare. Nu har jag några fototeman att ta ifatt.
Först Sinneskatten/Carinas fredagstema (det är måndag i dag) som är Ute.
Ett ganska omfattande tema och min bild kommer faktiskt från Uppsala Reggae Festival som ju hölls utomhus.
Bilden är tagen från från festivalområdet ut över Fyrisån.
Där ute, på andra sidan ån, sitter snåljåparna (klicka på bilden så ser ni dem bättre) som gärna vill höra musiken (och se en del av festen bakom staketet på festivalområdet) men som inte vill betala för det.
Jag ska inte moralisera, men det är många som lägger sin själ (och hårt arbete) i att arrangera denna festival som lever på de ekonomiska marginalerna.
Det kan väl vara värt några hundringar att få en helkväll av bra musik i stället för att sitta där ute och låta andra betala kalaset?
Eller?

Fler bilder på temat här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Photos by Storm sa...

Jaha, är du en reggaefreak? Den festivalen har en av våra söner besökt varje år. Passar bra efter ´som hans farmor finns där (duscha, gå på toa och äta). Ska bli kul att se dina Uppsalabilder. Visst är det en fin stad/Lis

Monica o Jacob sa...

Ja snyltgäster finns det överallt och musiken går ju inte att stänga in;-)

Pumita sa...

Reggaefestival... det låter kul! :) Med risk för att bli stämplad som moraltant och gnällkärring (som om jag brydde mig!) instämmer jag helt med din åsikt om snyltarna. Jäkla pack! ;)

sinneskatten sa...

Kanske det är deras enda chans att få hör musiken? (om man tänket positivt eller?)
klart att det finns snyltare, det har vi fullt av i vårt samhälle.
Carina

SigridfraEnget sa...

Reggae er kanskje ikke det jeg først og fremst forbinder med Uppsala. Coolt!!

Anonym sa...

Äh..!
Vi har väl alla hoppat över några folkparksstaket i våra dar.
CK

BP sa...

Ooooops!!! I min ungdom skulle jag nog varit en av dessa snåljåpar. Idag - aldrig!!!
Kul med reggaefest - älskar reggae och blir så glad av rytmen - och färgerna.

Jah Hollis sa...

CK: Visst. Men det kunde kosta på på ett annat vis.

Bildgatan sa...

Mycket olika typer av festivaler ute den här perioden. Vi lyckas alltid med att åka någonstans när lulekalaset är aktuellt och när vi inte varit borta hela så har det varit torsdagen, som är gratis =), som vi kunnat gå på genom att vi åkt iväg på fredagen.

I princip håller jag med dig men eftersom jag mest är intresserad av folklivet så skulle jag aldrig kunna tänka mig att stå på andra sidan och titta, eller bara lyssna.

Ps. Jag valde också samma alternativ som du gjorde.

Beppan sa...

Du verkar ha haft trevliga dygn i Uppsala!

Och ja - snåljåpar finns det överallt - bakom staket eller i båtar...

Mona sa...

Reggaefestival låter kul. Över huvud taget är det härligt med sommaren och all musik som spelas utomhus. Det kan inte vara kul att var snåljåp för dom missar ju både stämningen och musiken förs ju inte alls lika bra.

Själv har jag precis kommit hem från Liseberg och lyssnat på Hoola Bandoola Band. Det var riktigt kul. Det är bara 35-36 år sedan jag hörde dom live sist... Vet inte för bilderna blivit för min kamera har börjat krångla. Det är nog dags att lämna in den för reparation.