Twingly statistik

tisdag 16 augusti 2011

Mitt dagliga bröd klarar jag mig inte utan



Bröd är ett livsmedel som väl de flesta av oss äter dagligen.
Eller är det så att många ägnar sig åt diverse mystiska (för mig i alla fall) dieter där man inte får lov att äta bröd, eller skippar det av någon annan anledning?
Själv skulle jag inte klara mig utan det dagliga brödet, framförallt vill jag ha det till frukosten.
Mackor, sandwichar, smörgåsar med någon form av pålägg är ett måste, sedan får dietisterna säga vad de vill.
Bröd är ett av våra äldsta livsmedel och har funnits i många tusen år, ja ungefär sedan människor började bli bofasta.
Och nu finns det ju i alla upptänkliga former och smaker, utbudet världen över är fantastiskt.
På bilderna här ovan ser ni några av mina favoriter nu: Överst två av de frukostbullar som är en specialitet på Mormors bagerier i Lund och Malmö. En med smak av tomat och vitlök och en annan surdegsvariant, underbara speciellt när man får dem fortfarande varma.
Underst ett bröd med mycket frön och nyttigheter (?) i och utanpå, blandat med frukt typ fikon inuti.
Det kommer från United Bakeries och kostar skjortan med är värt varenda krona.
På jobbet (ja, ja, jag har semester än) köper jag ibland med en stadig macka från Subway i Kristianstad, vars kreationer jag kommit att uppskatta mer och mer efter det att jag varit lite misstänksam mot dem tidigare (amerikansk kedja).
Och så har jag ett kärt brödminne från uppväxten i Oskarshamn; Påskallalimpa, en lokal specialitet som kanske näringsexperterna skulle haft åsikter om. Men det bageriet har redan bakat sin sista limpa.
En höjdare jag måste nämna också är en bit färskt, ljust bröd till ett glas vin.
Jag är ju egentligen ingen vindrickare, men den kombinationen fick jag smaka senast på restaurang Brogatan som inledning på
middagen i lördags och den är oslagbar.
Vad har ni själva för syn på det där med det dagliga brödet?
Det vore kul att höra.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

XMasKid sa...

Subway är inte så dumt, faktiskt. Dom har en hel del att välja på. Tråkigt att se att Påskalla-limpan inte finns mer...

Anonym sa...

Yes..
Lite vitt färskt bröd med ringlad sträng av olivolja. En nypa salt, kanske.
Ett glas gott vin.
Ahh!
CK

4U2 sa...

Ärligt: nybakat pain riche eller annat ljust bröd = älskar! Nu verkar det vara så tokigt att jag ev inte tål gluten ... testar utan ett tag ... men nej, bröd är nödvändigt, gott i alla former (nja, inte för grovt innehåll) och billigt!

Barbro S sa...

De bröd du visar ser helläckra ut, jag hade gärna smakat. Mina brödvanor är nog något enklare, med lagom mycket fiber:). Gärna bröden från Polarbröd här i norr som min mage gillar. I sommar har jag hittat de fantastiskt goda gaukko som är samiska glödkakor vilka är mina favoriter just nu.

BP sa...

Säg som så: jag skulle inte kunna leva efter senaste och trendiga LCHF metoden. Bröd åter jag dock endast tillsammans med lunchen. Gärna hembakat. Är inte förtjust i mackor då dom är för degiga för min smak. Däremot älskar jag det danska, tunna mörka smörrebrödet och kämmgrillade surdegsmackor som är krispiga. Nu vet du;-)