Twingly statistik

onsdag 15 augusti 2007

Valencia vann med 30 - 30 vadå?

"Valencia vann den första matchen i Champions Leaguekvalet med 30 och därmed är Elfsborgs uppförsbacke inför returen i Borås om två veckor minst sagt brant."

Ja, så står det faktiskt i Dagens Nyheters referat från Champions Leaguekvalmatchen mellan Valencia och Elfsborg. I alla fall på nätet och fortfarande snart ett dygn efter att matchen spelats.
Vann med 30 vadå? undrar man då. Man kan ju gissa sig till att det blev 3-0, men antingen har DN skippat sin korrläsning, eller så spelar det inte någon större roll vad det är man förmedlar till sina läsare.
När jag läser sådant, är jag glad att jag inte behöver betala för att läsa det.
Hade jag betalt för det, skulle jag blivit riktigt förbannad.

Jah Hollis

6 kommentarer:

Anonym sa...

skönt att du upprör dig över prcis rätt saker....

Jah Hollis sa...

Det är mer än detta som upprör mig. Men man får ta en sak i taget så att a-l-l-a som läser bloggen kan hänga med.
Jag tycker det är svagt av Sveriges största morgontidning att inte ens kunna få ett resultat i en mycket omtalad fotbollsmatch rätt, trots att man tydligen har haft en reporter på plats.
Prcis?

Anonym sa...

*haha* Som när jag hörde vädret i en nyhetsuppläsning för några år sen- "..och temperaturen blir mellan noll"- Jaha? ;-) I övrigt tror jag att korrekturläsarna är en snudd på utdöd yrkeskår.Synd, med tanke på Hur väl den behövs.

Jah Hollis sa...

Det finns inte många korrekturläsare kvar. Och jag kan skratta åt felen, men ibland undrar man hur de kan få ligga kvar på nätet utan att någon ändrar dom. Läser man inte det man själva har skrivit?

Anonym sa...

Jag hade inte gråtit om Valencia vunnit med 30 mål över Ellos. Men DN:s undermåliga fotbollsbevakning kan få mig att gråta ibland. Bristen på korrekturläsare är tyvärr det minsta problemet på DN:s sportredaktion.

Jah Hollis sa...

Tur att man inte har den tidningen som husorgan då. Dessvärre måste jag erkänna att kvällstidningarna ofta är bättre på fotboll, även om det finns ett drag av sensationslystnad i mycket dom skriver.