Twingly statistik

lördag 11 augusti 2007

Folk går redan och jobbar fast de är sjuka

Nu är det tydligen meningen att folk med ryggskott, nyopererade, psykiskt knäckta och utbrända ska skickas till jobbet och arbeta för att det utgått ett dekret att de inte är sjuka. Det låter som ett rätt fantastiskt sätt att bota människor, lite healing i den högre skolan.
Men vadå?! Det är väl inte så konstigt.
Jag menar, redan i dag går ju folk och jobbar när de är sjuka för att de inte har råd med karensdag och förlorad inkomst och för att de inte vill lämpa över mer jobb på sina arbetskamrater.
Tänk efter hur många på ditt eget jobb som dyker upp i förkylningstider och hostar och snorar och nyser och smittar sina kollegor. Ännu värre skulle det väl bli om regeringen gör allvar av sina planer på att införa ännu en karensdag.
Då lär många arbetsplatser bli rena smitthärdarna i exempelvis influensatider.
Den nya regeringen vi fick i höstas och deras politik tycks till stor del gå ut på att lösa problemen genom att förneka att de finns.
Det om något är sjukt.

Jah Hollis

8 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Hur många arbetsplatser har idag råd med att anställda lallar omkring på halv- eller kvartsfart? Lite för sjuk på jobbet? Grattis, sök ett nytt jobb! Tror jag blir den nya melodin.

Jah Hollis sa...

Jag hörde lite av Reinfeldts sommartal i dag. Nu ska folk klämmas åt ännu mer "för att motiveras att börja arbeta".
Arbeit macht frei?

Anonym sa...

Du har missförstått det här, tror jag ;)
Först ett par förtydliganden:
sjukdom = hur du subjektivt upplever ditt tillstånd
arbetsförmåga = hur ditt tillstånd objektivt sett är.
Nämligen, vad som påstås är inte att du inte är sjuk utan att du trots din sjukdom har arbetsförmåga kvar, det är ju det läkarintyget anger.
Och det har man ju oftast lite, arbetsförmåga, även när man är sjuk. Är du t.ex förkyld och har 38 i temp har du kanske 30% arbetsförmåga kvar, alltså kan arbetsgivaren göra anspråk på dessa 30%. Går tempen upp till 39 försvinner ytterligare - uppskattningsvis - 10% av arbetsförmågan. Först vid 41 graders feber kan du anses helt arbetsoförmögen, men bara ifall du har ett tungt fysiskt arbete.. Är du däremot kontorsslav är det fullt möjligt att stötta upp dig i en modern kontorsstol med nackstöd och förankra dig där medelst ett säkerhetsbälte. Ställer du inte upp, ja då är du en FUSKARE.

Jah Hollis sa...

Aha!
Det är så det ligger till.
Du har inte sökt jobb som rådgivare åt han den däringa Littorinen? ;-)

Ankan sa...

Gina: Arbeta med 40 graders feber?! Hahaha! Visst. Du jobbar för moderaterna?

;)

Snart har man ju ändå inte råd med annat.

Anonym sa...

Jah, att ge råd åt Littorinen skulle vara mitt drömjobb - att göra en samhällsinsats har alltid legat mig varmt om hjärtat.. men jag tror desvärre att jag skulle få avsked efter mitt första råd. Kan du gissa vad det kunde vara?

Ankan, med visst STÖD (se ovan) kan jag arbeta även om i stort sett hela jag är bortamputarat. Man vill ju inte ligga till last..

Anonym sa...

rättelse: amputerat
(förbannat att bokstäverna på tangentbordet kan byta plats sådär utan förvarning!)

Jah Hollis sa...

Gina: Jag kan tänka mig vad du skulle råda honom att göra. Jag tvivlar på att han skulle lyssna.