Twingly statistik

tisdag 7 augusti 2007

Många föreläsare i årets Sommar

Jag har inte tänkt på det tidigare, men när jag kollade lite fakta om dagens programvärd i Sommar, Renata Chlumska, såg jag att hon bland annat presenterade sig som föreläsare.
En koll i listan över 2007 års värdar i Sommar visar att det är ytterligare fem som kallar sig föreläsare och säkert lika många till som jobbar med föreläsarverksamhet. Det tycks ju också vara en inkomstbringande verksamhet, även om jag personligen tycker att det luktar lite skunk om det hela.
Man rider helt enkelt på den framgångsvåg man har som kändis och passar på att dra in en extra hacka på det. Och det finns organisationer och arbetsgivare som glatt lägger upp stora summor för att dessa kändisar ska sprida lite glans över någon personalsammankomst och "inspirera" personalen till stordåd.
Men riktigt varför vi ska behöva lyssna till denna stora andel föreläsare i Sommar förstår jag inte riktigt.
Nå, Renata Chlumska föreläste i Sommar om ett av sina äventyr och det kändes som ett program man kunde ha och mista. Hennes påstående att hon, när hon under ett drygt år per kajak och cykel tagit sig runt USA, upplevt mer än vad många människor upplever (om jag inte hörde fel sade hon bland annat av sorg och glädje) under en livstid, kändes väldigt von oben.
Som om andra människors upplevelser i livet skulle vara mindre värda.
Och även om hon också är "professionell äventyrare" var hennes val av musik minst av allt äventyrligt.
Men hon pratade en vacker malmöitiska, Malmöfödd som hon är.
Jodå det finns en sådan variant av denna dialekt också.

Jah Hollis

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Läs den här meningen och se OM du inte saknar nåt: "Det tycks ju också vara en inkomstbringande verksamhet, även jag personligen tycker att det luktar lite skunk om det hela."

Det sista stycket avstår jag från att kommentera.

Jah Hollis sa...

Fanks!
Skunk som i djuret, inte sånt där dom odlar.

Anonym sa...

Jag lyssnade på henne idag- och funderade hela tiden på vad det är som driver såna människor? För mig framstår de nästan som psykopater o_o När hon orerade om hur hon trodde att hon skulle dö i vattnet osv var min tanke att okej, o det ska vi tycka är heroiskt eller nåt?

Jah Hollis sa...

Det behövs nog tio psykologer för att reda ut det. Förmodligen har man ett väldigt behov av att bli bekräftad och visa hur bra man är.
Gärna för mig, men jag har svårt att bli impad.