Twingly statistik

fredag 21 december 2007

Fyrverkerihelvetet är över oss igen

Tio dagar kvar av 2007 och här i Malmö är folk, eller vad man egentligen ska kalla dem, igång och bränner av diverse pyrotekniska projektiler som för ett djävla liv och skrämmer människor och djur.
Sedan 2001 är det förbjudet med smällare, alltså pjäser och skott som bara är till för att smälla. Detta har givetvis den giriga industri som ligger bakom tillverkningen mer eller mindre tagit sig förbi och tillverkat något slags hybrider som ersättning.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför man överhuvudtaget ska börja sälja nyårsfyrverkerier ett par veckor före nyår. Och jag fattar inte att det kan vara så enkelt att få tillstånd att tillfälligt sälja fyrverkerier.
Det är ynkligt att våra politiker inte kan se till att fatta ett enkelt beslut om hårdare regler när det gäller den här verksamheten.
Begränsa antalet dagar då försäljningen är tillåten.
Och nita de föräldrar som är dumma nog att köpa ut sådana här livsfarliga pjäser till sina småungar.

Jah Hollis

Länkat till:
http://intressant.se/intressant

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jävla Fjant.. Smällare är ju årets HÖJD PUNKT på året för fan. kan man inte unvika en jävla dag om året å låta folk få smälla å fira in det nya året så måste man ju söka vård ????? TRADITION kallas det. FJOLLA med STORA bokstäver är det ända jag kan säjja.. Djur klarar sig för fan. Människor med. det finns viktigare saker att bry sej om så som mord å våld täkt. vad är det för jävla värld vi lever i nu förtiden. vakna För fan !!!

Jah Hollis sa...

Käre Nicke!
Härligt att få en kommentar från en så verserad och med sakliga argument fullastad ung man (hur gammal är du, 10-12 år?).
Eftersom detta är min blogg skulle jag kunnat radera den kommentar du på fruktansvärt usel svenska totat ihop.
Jag skulle också kunna be dig sticka en av dina älskade fyrverkeripjäser upp i din egen röv och tända stubinen. Jag tror du skulle njutit av det på mer än ett sätt.
Men eftersom du läst det jag skrivit och uppenbarligen inte fattat ett ord rätt ska jag försöka förklara lite enklare.
Jag har inget emot att man bränner av fyrverkerier på nyårsafton, och jag har heller aldrig påstått något sådant.
Det jag är emot är att man börjar sälja och smälla av dessa fyrverkerier redan före julhelgen.
Det finns ingen tradition i Sverige av att ha julfyrverkerier. Jag förstår att en som resonerar så hjärndött som du har lite svårt att fatta det.
Men försök.
Och du. Med den upphetsade och otrevliga stil du har mot en människa du inte känner, skulle det inte förvåna mig om någon en dag ger dig en riktigt stor smäll på käften.

Göran sa...

Jag håller med helt och hållet om att det är en mycket ful kommentar av Nicke och att han inte läst vad du skriver.
Jag har en hund som inte gillar smällare och det är inte lätt för henne när det börjar smälla.
Men jag själv älskar raketer och tycker det är kanonfint och jag gillar även att fota fyrverkerier då jag är fotograf.
Men som du säger i ditt svar.
Om alla bara kunde hålla sig till de tider som man ska smälla. Man skjuter väl inte in nya året före jul heller.
Fyrverkerierna ska flyga i luften vid tolvslaget för vad är det annars vi firar.
Samma tycker jag gäller vid majbrasorna. Där är det i och för sig lite svårare att sätta något direkt klockslag men man kan väl åtminstone hålla sig till rätt dag.

Jah Hollis sa...

Göran: Instämmer!