Twingly statistik

söndag 26 maj 2013

Fototriss 220, 26 maj: Så här ser det ut där jag är




Dags för ett välkänt, då och då återkommande tema i Fototriss: Så här ser det ut där jag är.
Och denna lördag, den 25 maj, då mina bilder togs, var jag hemma i Malmö och tog en tur med bilen, uträttade några ärenden och gick runt och fotade lite av varje: blommande kastanjer överallt, Ribban, Västra Hamnen, Turning Torso, skateboard, gäss, ”nässlorna blomma” vid kanalen.
Malmö är grönt och rätt skönt nu.
Fler bilder på temat här.

Jah Hollis

Uppdatering 28 maj: Birgitta kommenterar och berättar att de blommande växterna nederst är vitplister som liknar och ofta växer tillsammans med nässlor, som här. Båda är faktiskt ätliga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

63 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Vackra bilder! Vi har fullt av blommor på våra Kastanjeträd här också! Underbart!

Ha en skön söndag!

Leovi sa...

Beautiful photos, wonderful colors and exquisite sky in the second! Greetings.

Janne sa...

Godmorgon fina bilder tagit
Önskar en trevlig Söndag

Monica o Jacob sa...

Härliga försommarbilder, kastanjen är ju så fin när den blommar;-)
Ha en bra dag;-)

Anonym sa...

Superfint och härligt grönt ni har där nere. Sommaren här hos mig har inte kommit lika långt som hos er. Ha en fin Söndag! :)

Olga T sa...

Nu har du slagit rekord! Tvåan är ett helt underbart foto med flera dimensioner. Det bästa jag sett hos dig! Måste titta på detta underbara foto igen.

Anki sa...

Fina trissbilder... blommande kastanjer är bland det vackraste jag vet.
Min favorit blir mittenbilden - helt suverän!

Flanören... sa...

Fina vårbilder.
Tycker tvåan med Torson i bakgrunden är flott.
Våren kom sent och snabbt och går fort över i sommar.
Kul att någon ägnar Brännässlorna positiv uppmärksamhet.
Ha det gôtt.

Violen sa...

Nu är det grönt och lummigt ute och kastanjen blommar redan! Jättefin och varierad triss!
Ha en skön söndag!

ulla laiho sa...

Jag kom att tänka på hur relativt saker är. Så högt kastanjeträdet är - går över till nästa bild - så låga alla träd är ... en intressant och vacker triss.

Misswhatsit sa...

Underbara bilder! Ger verkligen den rätta sommarkänslan:)

Veiken sa...

Blommande kastanjer är fantastiskt på våren! Vackert! Bra triss!

Stare Ström sa...

Japp, nu har vi det grant här nere hos oss!

madelein - sexbarnsmamma sa...

Ja här blommar med kastanjen. Ni ser ut att ha högsommar nästan :P
Här kom oxelhäcken från bladlös till oigenomtränglig på en vecka :P

Min fotogen sa...

Inte så dumt att bo i Skåne gissar jag....:)
Härliga bilder!

Pysselfarmor sa...

Kastanjer är så vackra i sin blommande prakt! Vid havet i Stendörren hade de inte slagit ut. Sådan skillnad var det mot för hemmavid i Tumba och i sta'n.
Ha en skön söndag.

Nukke sa...

Oj så grönt och skönt !!!

Jag har flyt till vår teras för att studera och snart får jag ta det lite lungnare....jag har änny 4 veckor att arbeta i daghem men där finns inte så många barn under sommartid..

Sanna sa...

Fina ögonblicksbilder! :)

Maria sa...

Grönt, lummigt och fint hos dig nere i Malmö!
Kastanjeträden är så fina nu när de blommar.
Härliga bilder allihop!
Ha en bra dag!

Maria LENN Thunholm sa...

Det är iaf vàr, här i Paris sà regnar det mest... Kallt är det...

Fina bilder!

Göran sa...

Vilken vacker kastanj

Bitten sa...

Härliga Skånebilder!

Nett sa...

Härliga gröna bilder, man blir glad av allt grönt omkring sig nu.

Anonym sa...

Åh så fint och så kul att få se lite vår/sommarbilder från Malmö. Bild nummer två är ju bara hur bra som helst. Turning torso, skylinen, molnen och snubben på skateboard!

Della sa...

Ser "rätt skönt" ut i Malmö. Och Turning Torso är verkligen en speciell syn s här på avstånd.

Anna Filipendula Rudbeckia sa...

Jepp livet är gott nu när våren spirar överallt blommande kastanjer är härligt.Din stad är verkligen fin vilken årstid man än besöker den.

KajsaLisa sa...

Fina bilder, den i mitten känns verkligen Skåne. Slättlandskap med Turning Torso i bakgrunden.

irene andersson sa...

oj, Sverige är verkligen avlångt. Här har nässlorna precis kommit ovanför fotknölarna och kastanjer har jag aldrig sett, definitivt inte blommande. Tack för titten.

Maria Lundmark Hällsten sa...

Vilken fin sommar ni ser ut att ha, turning torso kan man inte ta miste på. Ha det gott!

Maria Lundmark Hällsten sa...

Vilken fin sommar ni ser ut att ha, turning torso kan man inte ta miste på. Ha det gott!

Elisabeth sa...

Härliga och stämningsfulla bilder =)

Anonym sa...

Fina gröna bilder...och kännemärket Turning Torso i horisonten blir pricken över i:et.

sabina sa...

Fina bilder :) gillar känslan i mitten bilden

Axart sa...

Det ser väldigt grönt och skönt ut, fint fotat.

AX

Marja sa...

Fina bilder från Malmö! Den mittersta bilden är verkligen fin med Turning Torso i bakgrunden. Fint perspektiv.
Kastanjeblommor är väldigt vackra på nära håll... märkte jag när jag fotade dem i Finland i fjol.

Olga T sa...

Är inne igen för att kika på din andra bild. Vilket djup och så häftiga linjer i den bilden. Den är så otroligt bra!

Anita A sa...

Mycket grönt och blommande kastanj och så min favorit Turning Torso :)

Barbro S sa...

Ja, grönt och vackert somrigt hos dig också. Fina bilder :).

Linnéa sa...

Läckra bilder från din hemstad, vilken kastanjeallé, häftigt med Turning Torso o skate, den sista bilden var väldigt vacker o rogivande.

Annemor sa...

Håper de ikke slår neslene, da får humlene mat :)
Flott triss :)
Mormor

Kicki sa...

Kastanjeträd kan ju verkligen bli stora! Bild två ser mäktig ut med tornet och molnen, och med farten i bild!

Elinore sa...

Härliga trissbilder! :)
Tack för kommententaren hos mig, och ha en fin fortsatt kväll!
Elinore

Freja sa...

Åhh, vilka härliga bilder! Ni har nått mycket längre i sommaren än vad vi gjort.

BP sa...

Malmö är väldigt grönt och skönt nu, det visar du med dina bilder.
Undrar om det är våren eller sommaren som har anlänt hos dig;-)

llh sa...

Mycket grönska är det i Malmö om man som du väljer rätt stråk. Det är något visst med blommande kastanjer, jag hittar bara orden: mäktigt prunkande.

Mias Mix sa...

Hemma igen o kan kolla era bloggar :) Så vackra gröna bilder, blommande kastanj är ju underbart! Dina andra gröna bilder på temat grön var riktigt bra, mycket grönt i dem! Ha en bra vecka :)

Marit Johansson sa...

Gillar verkligen mittenbilden här, snyggt fångat!

kaxi sa...

Grönskan har kommit längre hos dig. Gillar skateboardbilden skarpt med torson. Snyggt skuren!

Sami sa...

Hej
Väldigt trevlig triss där jag ser fina bilder med bra färger. Vardagliga på nå vis. Enkelt och snyggt!

Sofie sa...

Fint med härliga vårfärger!

Gunvor sa...

Superfin triss! Ser härligt somrigt ut i Malmö..också. Mysigt med blommande träd. Såna fina träd har inte jag. Bara ett gammalt körsbärsträd då..som just börjat bli lite blommigt.

Annika på Rubinara sa...

Så det är vår även söderöver ;-)
Kastanjer är fantastiska träd, och underbara när de blommar. Det känns dock inte riktigt lika bedårande att kratta ihop alla paraplybladen och kastenjerna på hösten...

mammakero sa...

Kastanjernas blomljus är så vackra även i närbild! Sommar i staden! Fina bilder.

Malin sa...

Vackra bilder! Mäktigt med de stora, blommande kastanjeträden.

Malmö är så himla fint! Hoppas på att komma dit snart igen.

Anita - Malta sa...

Oj, så fint och grönt det är hos dig i Malmö !! ..och väldigt många kommentarer !! Fick bläddra mig lååångt ner på listan för att skriva några rader ;-) Första bilden är verkligen mäktig. Vårkänslorna spirar och gud så vackert det kan vara näruppe i norr ;-) Synd bara att vintern är så lång annars hade jag nog bott kvar i gamla kära Stockholm. Ha en fin vecka i Malmö.

Gilla sa...

Jag gillar verkligen din bild på kastanjerna. Den med nässlorna gör mig sugen på soppa. Men att åka bräde är inte min stil. Turning Torso har jag sett på nära håll.

Sv: Tack för kommentaren. Jag älskar ju när det blommar och det syns väl?

Gilla

Anonym sa...

Vilken vacker kastanj, ser ut som våren har övergått till tidig sommar i Skåne

Ingrid sa...

Egentligen kunde jag ju hängt på det här fototrisset, för jag hade många bilder från Stockholm tagna både i lördags och söndags.

Dina är hur som helst fina och härligt försomriga.
Kram!

Bringebruden sa...

Blommande kastanjer är ju så vackert! Och vårigt :) Häftig himmel i andra bilden!

B i r g i t t a sa...

Åh blommar kastanjerna nu! Hoppas de inte blommat över tills jag är hemma igen på torsdag :) På din sista bild finns även vitplister ser jag. De blommorna kan man äta :)

Anni sa...

Kikar på fest, polishus och nässlor och konstaterar att jag också har svårt att se skillnad på brännässlor och vitplister. Det är ju inte så att man sticker fram handen för att känna efter ...
Visst är det en härlig grönska nu, denna än så länge ganska skira, ljuva!

Ma sa...

Tjusgit grönskande bilder. Man kan konstatera att sommaren har kommit till Dig. Ännu är det nog en liten bit kvar dit hos mig...

Charlotta sa...

Det är grönt och fint i din omgivning. Ha en fin vecka!