Twingly statistik

söndag 19 maj 2013

Fototriss 219, den 19 maj: Ätbart




Då var det redan dags för ett nytt tema hos Helenas fotoutmaning Fototriss och nu ska vi visa något Ätbart.
Själv var jag i går kväll tillsammans med sju kamrater som alla varit med i vårt quizlag och vunnit, och käkade upp några av våra vinster.
Varje onsdag kan man vinna ett pris som motsvarar fyra fonduemiddagar på krogen Elysée, granne med quizpuben Pickwick, alltså mat och dricka för närmare 800 spänn.
Har man vunnit några gånger under åren, så kommer man upp i bra summor, och trots att vi brände vinster för över 3 000 kronor i går har vi en hög vinstcheckar kvar.
Jag tog några ögonblicksbilder innan vi kastade oss över krubbet, och några av oss valde den här gången lite annat från menyn där det är fondue som är huvudnumret.
Traditionellt, tidlöst och garanterat otrendigt krogkäk som smakade jättebra.
Och högen med tjugor som skymtar på bordet är insatsen i aftonens interna quiz. Vi kan inte träffas utan att quizza på ett eller annat vis.
Och den här gången var det jag som plockade hem tjugorna.
Mer bilder på temat Ätbart hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

45 kommentarer:

Anonym sa...

Smarrigt värre, ser verkligen ut som en riktigt god middag. Kul med frågor och vinster, det gör att man ses också, vilket annars kan vara en helt annan utmaning i dessa tider...

BP sa...

Mums! Otrendigt mat - jo, jag tackar jag. Gissar på tournedos med "riktiga" pommes frites och rödvinsås tillsammans med vitlöksbröd. Alla klassiker och så himla goda!
Du förstår väl att det vattnas i munnen på mig nu:-)
Grattis till vinsten! du verkar vara en väldigt allmänbildad person, men det visste jag ju redan.

Janne sa...

Godkväll !
Smaskens o även ha trevlig quiz tävling ..Önskar en trevlig söndags kväll

Maria LENN Thunholm sa...

Trodde nästan att du var nere hos mig... Hmm... Min vardag, jag gjorde en omvänd triss...

Fint!

Rajson sa...

Varför ska man tvunget äta trendig mat när det går ta det enkla. Ibland är det hiskligt gott med en god köttbit med tillbehör som här!
Vilka proffs ni är !

Axart sa...

Mat i min smak, mumsmums!

AX

kaxi sa...

Krogkäk när det är som bäst. Jäklar så hungrig jag blev!

Veiken sa...

Jag vet en som hade en härlig kväll igår! Det ser i alla fall så ut på bilderna! Lycka till med kommande vinster! :)

Pysselfarmor sa...

Jisses vad ni vinner då! Det där skulle jag också kunna sätta tänderna i! Lycka till i fortsättningen med att håva in fler vinster, men det har ni nog inget problem med ;-)

Violen sa...

Det är bara att önska er lycka till så att det flyter in mer pengar till krogkäk! Ser smarrigt ut!

Anonym sa...

Ser gott ut och låter kul :)

Stare Ström sa...

Så trevligt sätt att göra sig av med vinsten på!

Leovi sa...

That bread looks delicious! regards

Pialotta sa...

Det där ni gör, låter himla trevligt och god mat får ni ju :)

Marit Johansson sa...

God mat i trevliga vänners sällskap, ett perfekt sätt att spendera en kväll. Grattis till vinsten :)

Gunvor sa...

Nu blir jag superhungrig! Ändå har jag ätit en god middag.Fin frestande triss i mat!Trevligt sätt att träffas på också. Det har väl lugnat ner sej i Malmö nu efter den stora festen.
Ha de!

B i r g i t t a sa...

Det var inget dåligt sätt att tjäna in till brödfödan :)
Själva förlorade vi er vinstsumma idag när makens plånbok stals :(
Så här blir det snålmat ett tag framöver ;)

http://fotochip.wordpress.com/2013/05/19/dont-miss/

KajsaLisa sa...

Ser väldigt onyttigt, kaloririkt och fruktansvärt gott ut, måste testa det stället någon gång.

Sandbergs Fotoblogg sa...

En köttbit, god sås och vitlöksbröd går inte av för hackor!
Smaskig triss du bjuder på!

Nett sa...

Så gott det där såg ut att vara :)

Anna-Karin sa...

Kul sysselsättning och bra vinst :). Det ser gott ut!

Barbro S sa...

Ja, rejält ätbart käk. Ser gott ut fast jag inte äter kött:) (har gjort).

llh sa...

Trendig eller ej men en klassisk "svensk" krogmiddag med vänner och vin är ett ätbart njutningsmedel. Grattis till alla vinster, både gruppens och den personliga!
PS. Hur kul det är att quizza i liten skala har jag lärt mig nu med min nya smarta telefons quizz-app DS

madelein sa...

Det där ser riktigt mysigt och gott ut :-)

Monica o Jacob sa...

Ja inte illa när spelandet bjuder på så mumsig mat, otrendigt krogkäk tackar jag inte nej till;-)

Desirée sa...

Flott triss! Ble sulten nå :)

Gilla sa...

Det var ju en trevlig vana ni har. Jag älskar faktiskt frågesport, så jag hade nog passat i gänget? Eller?

Tur att maten står på spisen och jag snart blir serverad den. För jag blev så sugen av dina fina bilder.

Sv: Tack för berömmet i min triss.

Gilla

Nukke sa...

Oj, härliga matbilder !!!

Tack för kommentaren. (jag har nog varit ganska trött på sistone o det är så varmt o mycket att göra....

Sanna sa...

Jag är hungrig och efter att ha tittat på bilderna är jag vrålhungrig. Bra triss. :)

Eva Nygren sa...

Rätt skönt med otrendig mat. Men man får nästan anstränga sig för att hitta den. Tänk att Elysée finns kvar!

Charlotta sa...

Ätbart har ju en lustig klang, man associerar till "nätt och jämt ätbart" - men så är det ju inte egentligen. Dina bilder visar en måltid som jag tror smakar väldigt mera. :D

llh sa...

Ja visst är det Quizkampen jag testar i nya moblen. Att leka är bästa sättet att lära :)

Fia sa...

Det var en smakfull tolkning av temat!

Ma sa...

Ser riktigt gott ut. Fin triss...

Anni sa...

Som om fondue skulle vara trendigt då? Eller kanske att det är det igen?
I vilket fall var det kul att få se vad ni stoppade i er ;-)

Jo, min favorit i ESC var Anouks bidrag för Nederländerna, sjungen med inlevelse och inte alls tjatig som den danska vinnarlåten.
Kikade på länken, negro/negra betyder ju svart på spanska så det är inte fullt så illa som "min" omelett.

Pysselfarmor sa...

Tack för din röst och jag är inte ledsen för andraplatsen...bara 2-3 rösters skillnad. Och jag vistas ju i sta'n alla vardagar och ibland även på helgerna....så det känns ganska rättvist ändå för mig. Tror tjejen som vann behöver den vistelsen bättre än jag - läste på hennes blogg att hon är utbränd.

biggan sa...

Nu blev jag ju hungrig. Och riktigt gott ser det ut.

Åke sa...

Festligt värre :) Läckert!

Marja sa...

Ni verkar ha haft en helkväll med god mat och lite quiz på det.

sinneskatten sa...

Jo tack i Malmö var det fint! Var i folketspark en stund innan massinvasionen kom för att kika på storbilds TV och ESC.
Jösses vad varmt det var. Alltid kul för en "lantlolla" som mig att få känna på storstadspulsen.
Carina

mammakero sa...

ÅÅ vilken fantastisk mat ni fick för vinstpengarna! Så kul att göra såna saker ihop med polarna! En riktigt smaskig triss visar du!

LissenTo sa...

Roligt att se att det fortfarande går bra med ditt quiz. Kul

Anonym sa...

Visst smakar maten bättre tillsammans med vänner, eller hur?

sabina sa...

Ser riktigt gott ut :)

Elisabeth sa...

Mums! Här var det mycket gott! Vitlöksbröden får det att vattnas i munnen =)