Twingly statistik

fredag 3 maj 2013

Veckans fönster 223, den 3 maj 2013: Rättvist


Fredag är lika med fönstertema, Veckans fönster, hos Susanne och denna gång är temat Rättvist.
Lite orättvist känns det att Susanne själv visar ett fönster som jag hade tänkt visa en variant på (samma fikkedja finns i Entré på gångavstånd här hemifrån). :-)
Så det får bli denna arkivbild, inte så gammal, den togs i samband med en annan fotoutmaning, och visar några rader fönster på Hovrätten i Malmö.
Man får väl hoppas att det skipas rättvisa innanför dessa fönster.
Fler bilder på temat hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

19 kommentarer:

Stare Ström sa...

Ha! Ja, där hade vi verkligen samma tanke!

Violen sa...

Det blev ju en riktigt bra variant av rättvisetemat!

Pysselfarmor sa...

;-)
Rättvist får vi hoppas och nu undrar jag i vilken ordning så att säga domar kan falla - för nu är vi hittills tre med "juridiska" fönster

Catharina sa...

Rättvisans system, bra tolkat!

Carl-Axel sa...

Hovrätten innehåller kanske ryttare med syftning på dagens nyhet att kebab innehåller hästkött. Är det rättvist? :)

Kicki sa...

Ibland är man inne på samma linje men man kan ju inte försöka överglänsa!:)

Karin sa...

Vi är många med samma tema och så får man ta den nivå som finns hemmavid. För min del är det t.o.m historia eftrsom Tingsrätten inte finns kvar här i stan!

BP sa...

Kan inte låta bli att skratta! Ikväll har jag fått se
1. Högsta Domstolen i 08, Pysselfarmor.
2. Helsingborgs tingsrätt, Stare Ström
3. Malmös Hovrätt, Jah Hollis

En väldig rättslig och rättvis vandring genom det svenska rättsväsendet skulle jag säga;-)

Svar: Ingen fara Jah! Är man från Norrland eller Skåne så är man undantagen ett modereportage i min blogg;-)
Norrlänningarna utmärker sig genom att gå i matchställ från favo klubbar (som engelsmännen gör överallt) och gympadojor av okänt märke. Skåningarna pratar konstigt och högt men är mycket välklädda, bättre än nollåttorna kan jag säga. Jag jobbar ju "mellan" två hotell, så jag har en viss erfarenhet och jag älskar att iaktta människor och gissa varifrån de kommer;-)

B i r g i t t a sa...

Tveksamt verkligen - det får räcka med att de skipar rätt - sedan kan man hoppas att det upplevs som rättvist :)

Har "jobbat" där som Nämndeman :)

http://blogfia.wordpress.com/2013/05/03/rattvist/

Susanne sa...

Från tingsrätt till hovrätt till högsta domstolen. Eller som i mitt jobb: från förvaltningrätt till kammarrätt till regeringsrätt. Till hovrätten kommer aldrig de ärenden jag sysslar med (eller sysslade med - har fått lite andra arbetsuppgifter det här året).

Mona sa...

Känner igen byggnaden från 101 hus. Jag tycker verkligen om den.

Anita - Malta sa...

Tur att du i tid upptäckte och därmed hann undvika att framstå som en simpel plagiatör :-) Att det är fönster på Hovrätten i Malmö framgår ju inte helt tydligt men för att vara rättvis tycker jag att det blev ett perfekt bidrag ändå ;-)

Anonym sa...

Ja man borde väl hoppas på att rättvisa skipas innanför dessa fönster. Gillar vinkeln du fotat ur, gör byggnaden lite mer spännande.

larans sa...

Jag funderade faktiskt själv på att ta en bild på lunds enda Barista-café, men så kom jag på att det ligger inne på Nova Lund och därför kanske inte direkt har några fönster...så de blev även för mig något annat. Ditt slutliga val passar ju alldeles utmärkt.

Anita A sa...

Inte allt blir som man tänkt men andrahandsalternativet Hovrätten ska väl vara en garant för rättvisa dommar! :)

Rajson sa...

Lite domedags stämning över din maffiga bild. Allt annat än rättvisa beslut där inne är ett nederlag för demokratin!

Pumita sa...

Delar din förhoppning om rättvisa bakom dessa fönster... den kusliga stämningen i bilden får mig att ana ngt annat. Och så flyger fantasin iväg, haha.

ulla laiho sa...

Den känslomässiga rättvisa eller orättvisa man ibland upplever behöver kanske inte stämma överens med rättvisa enligt lagens bokstav.

llh sa...

I denna omgången av fönstertemat var vi många som tänkte i samma banor. Inte alls fel istället kul att notera de olika vinklingarna av bilder från rättens salar"