Twingly statistik

söndag 5 maj 2013

Fototriss del 217 den 5 maj 2013: Kyrkor




Veckans Fototriss har ett tema som kort och gott är: Kyrkor.
Jag kan direkt säga att jag inte gjort några närstudier inne i någon kyrka den här gången.
Det blir i stället tre kyrkor i Stadsmiljö, Malmö då, kyrkor som representerar tre olika samfund, eller riktningar inom den kristna kyrkan.
De är, uppifrån och ner:
Adventkyrkan som är samlingspunkt för Sjundedagsadventisterna som bokstavligen tror på det som står i bibeln och som väntar på Jesus återkomst.
Katolska kyrkan i Malmö.
Kirsebergs kyrka som tillhör svenska kyrkan och är centrum i den församling som jag är bosatt i (en knapp kilometer därifrån).
Fler trissar på det kyrkliga temat hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

64 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Tre olika inriktningar och tre väldigt olika kyrkobyggnader! :) Spännande utformning av kyrkan i mittenbilden. Skulle vara spännande att se hur den ter sig inuti!

Connie Tornevall sa...

Härlig triss, gillar speciellt den i mitten som blir min favorit! Ha det gott.

Tomas sa...

Den i mitten har helt nåt speciellt med sig. Snygg triss!

Maria sa...

Fina bilder av de tre helt olika kyrkorna!
Ha en fin och bra söndag!

Anneli - A'la Foto sa...

Jag gillar kyrkor men stadskyrkor som är lite mera moderna är ofta väldigt fula! Men ändå bra att dokumentera dem vilket du gjort på ett snyggt sätt!

Vad kul att du kommer höra av dig när du ska gifta dig! Ser framemot det! :O)

Ha en skön söndag!

jonna d sa...

Gillar blandningen av moderna och mer traditionell kyrkoarkitektur. Fina bilder och kul att få se så många olika typer av kyrkor.
//jonna d

Leovi sa...

Yes, simply exquisite churches, beautiful, bright and very different! Genial!.

Anonym sa...

Roligt att se din tolkning av tre kyrkor från min egen stad. Fina bilder av alla tre kyrkorna. Har alltid tyckt katolska kyrkan är fin. Och kyrkan på Kirseberg är en representant för den skånska lantkyrkan i sin utformning. Ha en skön söndag!

Steffe sa...

Fin triss! Intressant med tre så olika typer av kyrkobyggnader.

Anna-Karin sa...

Snygga bilder på kyrkor i helt olika stilar.

Åke sa...

Trevligt med lite modernare kyrkor du visar upp. Intressant att få lite berättat om dem också.

Veiken sa...

Härligt med så olika arkitekturer på kyrkor. Jag gillar verkligen temat den här gången. Fint trissat!

juannahttp://fruntimmersbloggen.se/ sa...

Olika inriktningar OCH byggnader! Intressant!

Violen sa...

Gillar att du har koncentrerat dig på kyrkobyggnader med olika arkitektur! Jättefin triss!

Min fotogen sa...

Fin triss du har fått till, med de olika stilarna!

mammakero sa...

Den läckra utformningen av den katolska kyrkan gör att jag blir supernyfiken på hur den ser ut invändigt, vill veta när den är byggd och sånt! Roligt med olika kyrkors utformning i din triss!

Beppan sa...

Verkligen kontraster! Snyggt trissat!

Anonym sa...

Verkligen tre olika kyrkor. Fin triss

Lena sa...

Ja där var det kyrkor med väldigt varierande utseende!

Anonym sa...

Det var smart tänkt! Med olika samfund!

Bitten sa...

Väldigt olika utseende på dina kyrkobilder.

KajsaLisa sa...

Lite modernt so omväxling. Visst är det så att en kyrka inte behöver stå vitkalkad ute på en åker med betande kossor runt, fin triss.

SoF sa...

Fascinerande hur olika man kan tänka när det gäller arkitekturen.

Tack & Ha det gott!

Axart sa...

Fina foton och intressant läsning.

AX

Anna-Lena sa...

Så fina kyrkor alla tre. Den mellersta
Skulle jag vilja gå in i...
För all del, de övriga två också.

Marja sa...

Olika riktningar även då det gäller arkitekturen. Gillar den katolska kyrkan. Fina bilder.

Kerstin sa...

Vackra kyrkbyggnader alla tre men den katolska kyrkan hade en arkitektur som tilltalar mej mycket.

Mias Mix sa...

Alla är fina men den katolska gillar jag mest :)

irene andersson sa...

Vilken läcker arkitektur på den katolska!

Anita A sa...

Tre olika byggstilar på kyrkorna, intressant att det är tre olika inriktningar inom kristenheten. Fin triss!

Mimmione sa...

Din triss visar verkligen mångfalden inom kyrkan och att den är inte bara en liten vit lantkyrka längre. Fint trissat.

Sanna sa...

Både lika och olika på nåt vis. Fin triss.

Anonym sa...

Det var vackra byggnader. Katolska kyrkan har en överraskande stil, tycker jag.

Maria Lundmark Hällsten sa...

Den längst ner ser ju onekligen mest traditionell ut... men kul att det finns olika kyrkor med olika utseenden.

Gunsside sa...

Spennende forskjellige kirker - og stiler :)

Rajson sa...

Hade det inte varit bättre om alla troende hade tillhör samma "kyrka". Vi hade sluppit en massa trassel, krig och elände?! Naivt tänkt, men ändå....

Ma sa...

Gillar Din tolkning av veckans kyrkotriss. Givetsvis ska man ju ha med mer än en trosinriktning...

mammakero sa...

Tack för länken! Det var intressant läsning!

Nevermind sa...

Snyggt trissat gillar din kombination. Kyrkor kan se väldigt olika ut och det gillar jag att du fått med.

Göran sa...

Jag blir avundsjuk, jag hade tänkt i dom banorna också. Snygga bilder

Barbro S sa...

Fin triss med varierande kyrkobyggnader. Gillar nog trean bäst men kyrkan i mitten är lite läckert annorlunda :).

Karin sa...

Intressant med kyrkorna du visar. Har faktiskt varit på bröllop i Kirsebergs kyrka och de båda andra har jag ju passerat. Visste däremot inte alls vad Adventkyrkan representerar.

Rajson sa...

Ja, så sant så!

Annemor sa...

Ulike men flott på hvert sitt sett.
God kveld.
Mormor

BP sa...

Ja vad jag har lärt mig idag om olika kyrkor, deras inriktning och deras utseende räcker livet ut kan jag säga;-)
Å du spär på det hela bara;-)

Resa med Herbert sa...

På tal om "salig blandning" din var inte så dålig den heller.

Fina bilder på olika byggstilar.

Margareta sa...

Här har du verkligen fått ihop en triss av olika kyrkvarianter samt med skilda inriktningar.

Apropå min fråga så vet jag att de flesta fortfarande håller vid kyrkogård osv. Tänker också att det beror på att i många församlingar finns en blandning av variationer till kyrkan och förvaltningen är en och samma oavsett kyrkogård eller griftegård. Därför är det "dumt" att byta från kyrkogårdsförvaltning till griftegårds ... I den församling jag bor och arbetar i finns bara griftegårdar och därför byttes det samtidigt som en hopslagning av två. har inte läst din länk men ska göra det.

Ha en bra vecka och förstår att ni fått värmen till er nu.

SigridfraEnget sa...

Olika och fina... :-)

Gunvor sa...

Verkligen annorluna kyrkobyggnader!
Fin triss! Kul att se så många olika kyrkor i bloggarna idag.

Marit Johansson sa...

Kyrkan längst ner är vackrast, den där 70-tals kyrkan överst är dock inte lika fin :)

Anonym sa...

Härligt att se tre så pass olika kyrkor! Snyggt trissat! :)

Flanören... sa...

Fyndigt med tre olika samfund.
Fina bilder.
Jag kostade på mig en bonusbild, eftersom basilikan i Montmartre är lite av kyrkornas kyrka.

Nett sa...

Fina kyrkor, alla tre har de sin egna charm :)

Elisabeth sa...

Va kul att du valt tre olika samfund! =) Fina bilder =)

Maria LENN Thunholm sa...

Jag har sett dessa kyrkor när jag var i Malmö, men jag intresserade mig inte för foto dà... Fina bilder

Gilla sa...

Jag hade haft ännu svårare, om jag hade sett att man kunde visa interiörer från kyrkor också. Jag fotar gärna inne i kyrkor också både hemma och utomlands. Så en annan gång får det bli interiörer för min del. Speciellt grekisk ortodoxa kyrkor är så vackra inuti.

Din triss var mycket fin och det var trevligt att det inte var bara svenska kyrkans byggnader.

Sv: Tack för din fina kommentar. När du såg la Sagrada Familia, var du inne i den och högst uppe. Det var vi. Fantastisk utsikt från 90 meter över marken. Underbar byggnad.

Gilla

Anni sa...

Spännande att se hur olika kyrkor tillåts vara och samtidigt ska de alla ha en form av torn. Eller, din första kanske inte har det? Det höga till höger kanske hör till en annan byggnad?

Anni sa...

Tack för länken förresten, jag hoppas också på knock i tredje ;-)

Mona sa...

Kul att du valt kyrkor från olika inriktningar. Jag tycker katolska kyrkans arkitektur ser spännande ut.

Anni sa...

Tack för boktipset. Jag hittade den på biblioteket, så snart är den i min hand!

kaxi sa...

Kul med 3 så olika kyrkor. Tycker nästan att de två första är hyfsat fula ;)

Anne-Lie sa...

Gillar att du valt tre olika kyrkor och ger mig lite bakgrundskunskap - tack!

LEna Norgren sa...

Eftersom min stora passion bla är stenar blir Katolska kyrkan min favorit!!!!

Desirée sa...

Vakre bilder av vakre kirker!