Twingly statistik

tisdag 28 maj 2013

Hundra hus 2013: Nr 28 Länsstyrelsen Malmö




I veckans fönstertema hos Susanne valde jag entrén till ett av polisens mindre kontor (som mest sköter passfrågor) i Malmö som bidrag.
Kontoret ligger i bottenvåningen till ett av tre som var Länsstyrelsens hus och som ligger mellan Drottninggatan och Kungsgatan tämligen centralt i Malmö.
Det blir därmed nummer 28 i min del av Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013.
Länsstyrelsen hade tidigare tre kontorshushus på rad förbundna med övertäckta gångbroar, och huset på mina bilder byggdes i början av 1970-talet, men är nu övergivet av de tidigare innehavarna.
Huset, med sin djärva arkitektur med öppet liggande ventilationsrör på fasaden (lite som en enklare jämnåring till Centre Pompidou i Paris) och grova omålade betongfundament vållade givetvis debatt när det var klart och kan nog göra det än.
Själv tänker jag inte så mycket på det, det ingår som en del i stadsbilden på min cykelväg mellan Kirseberg och centrum.
Och fult eller fint?
Tja, både och; ganska malmöitiskt på något vis.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Jag har kommenterat hela tiden hos olika personer, men det blir liksom ingen respons annat än av dig. Och jag är med på många fotoutmaningar samt 365 bilder 2013 (tredje året) och då är det "kutym" att kommentera hos varandra vilket jag tycker det ska vara även i detta fall. Jag tror inte att jag har så himla dåliga bilder så att det liksom inte går att säga något om dem. Skulle inte ha några som helst problem att få till 100 hus - ska bl.a. till Krakow en vecka och där finns det många intressanta byggnader. Men de får komma i andra inlägg nu för jag tröttnar när jag ser att man kommenterar bara hos Susanne men inte övriga.

Susanne sa...

Men Jah, nu letar jag i minnesbanken, men hittar inte den här bygganden där, fast jag ju vet att jag borde ha sett den tidigare. Gillar faktiskt byggnaden, men det brukar jag ju göra när jag ser något som är annorlunda än det gängse.

Nej, Pysselfarmor, inte heller jag får många kommentarer av andra deltagare, utan det är i stort sett bara Jah Hollis som är flitig med kommentarer. Det finns ju de som inte deltar i Hundra hus som också kommenterar hos mig - de flesta faktiskt.

Susanne sa...

Hmm, jag åker ju aldrig buss mellan Lund och Malmö utan jag tar tåget mellan Eslöv och Kastrup. I morgon t.ex. ;)

Alltså ser jag inte Länsstyrelsen från bussen. :)

llh sa...

Måste säga att jag gillar det här råa fulsnygga huset mycket :)