Twingly statistik

tisdag 7 maj 2013

Hundra hus 2013: Nr 26 Kronprinsen i Malmö




Det 26:e huset jag visar i Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 var länge det bostadshus som stack upp allra högst på Malmös skyline.
Kronprinsen byggdes av den välkände byggmästaren Hugo Åberg och var klart för inflyttning 1964.
I själva Kronprinsenkvarteret ingår flera byggnader och där finns gott om större och mindre butiker, en bowlinghall, ett underjordiskt garage och mycket mer.
På 26:e våningen i detta 84 meter höga hus, klätt med sju nyanser av blå mosaik (mörkast vid marken och ljusare ju högre upp man kommer), ligger Restaurang Översten som har en svindlande utsikt över Malmö och Öresund.
Och vilket hus petade då ner Kronprinsen från topplaceringen som Malmös (och tror jag, hela Sveriges) högsta bostadshus?
Ja det är förstås Turning torso som är mer än dubbelt så högt.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 kommentarer:

BP sa...

Gillar byggnaden som ju är karakteristisk för miljonprogrammet. Dessa "gamla" höghus har något visst, det osar kvalitet över dom. Inga billiga och spruckna gipsväggar där inte.

Jah Hollis sa...

Fast Kronprinsen stod klart före miljonprogrammet och anses/ansågs vara ett ganska exklusivt bonde när det var nytt. Men ett gediget bygge är det garanterat.

Semester & Mat sa...

Kan tänka mig att det är rätt bra utsikt därifrån, men man ska inte vara höjdrädd...

Susanne sa...

Har aldrig varit uppe i Kronprinsen. Nej, inte heller i Turning Torso förstås. Men jag kan tänka mig att utsikten är vidsträckt.

Hur var det nu med namnet Kronprinsen? Visst finns det en historia om det?

KajsaLisa sa...

Konstigt, jag har missat det huset totalt när jag besökt Malmö, är jag blind eller ....

Elisabeth sa...

Fint hus! Det liknar husen som fanns i Lignano i Italien =)

Pysselfarmor sa...

Jag blev litet nyfiken varifrån namnet Kronprinsen kom och googlade (ja, vad gjorde man utan google förr?!!) och området har ju en gedigen historia - 500 husarer och 600 hästar har det funnits här! Tänk vad man lär sig genom att surfa runt bland hus-bloggare! Tycker många är dåliga på det bland deltagarna ;-)