Twingly statistik

lördag 4 maj 2013

Hundra hus 2013: Nr 25 Residenset i Malmö




Då har jag kommit till hus nummer 25 i Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013, och det är landshövdingens residens i Malmö.
Enligt historieskrivningen består residenset av två 1500-talshus och i det ena installerades generalguvernören, föregångaren till landshövdingen, när Skåne blev svenskt efter freden i Roskilde 1658.
Så småningom behövde väl statens representant i stan mer utrymme eftersom de båda gamla husen byggdes ihop till ett.
Fram till 1997 hade Skåne två län, Malmöhus och Kristianstads län, och därmed två landshövdingar och två residens.
Men numera är Skåne ett enda län, med drygt 1,2 miljoner invånare, och landshövdingens representationsbostad ligger i Malmö. Den nuvarande landshövdingen heter Margareta Pålsson, tidigare riksdagsledamot.
I residenset har genom åren många kungligheter stannat över när de besökt Malmö, och 1914 hölls det så kallade Trekungamötet i residenset.
På residensets balkong brukar Malmö lucias luciatåg avslutas med luciakröning och med att lucia och tärnor sjunger änglalikt och vackert i vinterkvällen.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

BP sa...

Intressant läsning! Gillar den utmaningen faktriskt. Man lär sig nå't om många delar av Sverige.
Å förutom bakgrunden till residenset lärde jag mig här att hela Skåne har lika många invånare som Stockholm. Det visste jag inte.

Pysselfarmor sa...

Tjoho det huset har jag gått förbi flera gånger!