Twingly statistik

söndag 26 oktober 2008

Fototriss 26 oktober: Tema Smaken sött



Inget vidare fotoväder i dag, i alla fall här i Malmö där det är regnigt och trist.
Så för att hitta några bilder på Fototrisstemat denna vecka, Smaken sött, vände jag mig till mitt kära arkiv av digitala bilder.
Och jag hittade fler bilder än jag trodde, som kan användas till det temat.
Överst är en tårta som hamnat i dåligt sällskap med vitlöken. Den är reservtårta på ett födelsedagskalas och har hastigt plockats fram för att tina innan den ordinarie tårtan tar slut.
Den andra bilden föreställer ett ställe där man kan få både tårta och andra söta godsaker. Det är också frekventerat av en känd litterär polis som brukar käka sillmacka där.
Men polisens upphovsman gillade inte att konditoriet uppkallade en bakelse efter polisen i fråga, så den fick man döpa om.
Och med risk för att bli tjatig: den tredje är en bild från den ekologiska matmarknaden i Dublin. Att det handlar om något sött som säljs här kan man väl inte missa.
Det lilla barnet i vagnen sover ju också sött, och är sött med.
Många, många fler bilder på detta tema hittar ni här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

52 kommentarer:

Anonym sa...

Roliga bilder! Den första bilden är helt underbar! Lite Halloween-känsla där med vitlök i tårtan. ;)

annette sa...

Det fick Du till väldigt bra, sista bilden blev favoriten idag!

Ha det så bra!

//annette

Anonym sa...

Härligt söta bilder! Tårta som smakar vitlök låter ju inte så gott om det inte är smörgåstårta förstås!! Den sista bilden är härlig och väcker längtan efter sommar och semester! /Anette

Veronica sa...

Här var det lite gott och blandat =)
Ser intressant ut med sista bilden!
=)

Della sa...

Kombinationen vitlök och Princesstårta har jag inte sett förut. Jag gillar verkligen vitlök, men till tårta... nja.

Emma sa...

Vet inte om jag hade vågat smaka på den tårtan.. :) Gillar annars bilden i mitten bäst.

Jah Hollis sa...

OBS! Det är inte vitlök i tårtan. Men kanske drog den till sig lite av doften. :-)

Anonym sa...

1 bilden, klar favorit!

Anonym sa...

Min favorit blir oxå sista bilden :)

Och den nyblivna körkorts innehavaren fick god hjälp med att äta upp tårtan! :P

Ha en skön kväll!

phoebe sa...

Du har verkligen lyckats dra till dig en viss smak av sött och en viss del av andra känslor i bild nr 1;)
Gillar bild nr 2 bäst=)

Anonym sa...

Härliga bilder och jag väljer den första som favorit då jag tänkte på Fem myror...Vilken ska bort ;)
Kramis

Mia sa...

Gillar kondisbilden bäst. Så mysigt med julgransljus utanför och kondis-skylten som lyser. :)

Photos by Storm sa...

Ser lite farligt ut med vitlöken så nära tårtan. Förresten, det kanske kan bli ett riktigt framgångsrecept. Ha det bra/Lis

Anonym sa...

Bra tolkning och fina bilder. Konditoriet ser trevligt ut :)

Photos by Storm sa...

Du må tro att det var jobbigt att se Djurgårdsmatchen. Är orolig för alla skador också. Stackars David som fick jättemålvakten över sig. Men hur eller hur...vi får ta en match i taget och jag slutar aldrig att tro på våra "röda bröder". Ha det så bra/Lis

Anonym sa...

Tårta med vitlök? Det var ngt nytt.

Ha en fortsatt fin söndagskväll

Pia sa...

Mysiga foton du har!! Det är sån go stämning i dom på nåt vis!! Favoritbild, "Kondiset". Hoppas du får en härlig vecka!

Anonym sa...

Kul blandning av underbart söt princesstårta, matrester & vitlök! Det gör den bilden grym på sitt sätt! Ha det så bra!

Anonym sa...

Prinsesstårta med vitlök lät inte som nån vidare höjdare, men bilden gillade jag, den var kul!

Lotta 8`) sa...

Så mycket sött!! Jag hade heller inget hemma utan fick leta i arkviet =) Men vadå inte heta Dajm? Vad heter den i stället då?! Hörs 8`)

Anonym sa...

Alla tre fina, men nummer 3 blev min favorit idag, fin tolkning och pasionen bakom dessa starka röda förgerna driver mig till vansinne, så nummer 3. YES

Elisabeth sa...

*S*
det första man ser e en vitlökspress....
hoppas det inte hoppade över nån smak på tårtan.
kram från norr

Anonym sa...

Favorit blev bild 2. Konditoriet ser så inbjudande och mysigt ut

Anonym sa...

Vitlökssmakande prinsesstårta? Det låter inte som någon höjdare, men det var ett kul foto.

Beträffande min bakelsegroda är den tillverkad av konditorn på S:t Hans konditori i Visby och inmundigades i deras uteserviring i S:t Hansruinen. Mycket god var den!

/Ingrid

Anonym sa...

Tack för förklaringen! Jag undrade just vad vitlöken gjorde intill tårtan!

Knappast något fotoväder här söderöver i dag nej, så det fick bli arkivet...

Anonym sa...

Här var det en härlig mix av det söta....mmmmmm!
Fritjovs cafe, bara namnet gör att jag vill gå dit.
Reservtårta... harjag haft som ordinarie, någon gång,L
Dublin, yes jag vill dit och smaka.
Ha en skön vecka

Ps Det färgrika godiset är inte min favorit heller Ds

Anonym sa...

Mmmm gillar mittenbilden bäst, ser så mysigt ut.... Ser en frusen kväll och en stor kopp varm choklad framför mig!!

Anonym sa...

Det har varit så mycket godis idag... så det är lite skönt att få se det en liten bit i från oxå...gillar kondis(gamla hederliga).
Ha en bra vecka !

Kerstin sa...

Vilka härliga bilder. Gillar blandningen med vitlök och Princesstårta. ;)
Min favorit blir den i mitten. Ser precis ut som ett gammeldags kafé. Och så heter det ju Fridolf också.
Ha det gott och tack för dina kommentarer hos mig.

Klarabella sa...

Söta bilder! Du vet, det är ju någon som fyller år imorgon så vi firade honom med släkten idag och då åt vi en prinsesstårta. För det är väl det det är på första bilden :).

Jah Hollis sa...

Klarabella: Tack! Just det ja, jag måste skicka en gratulation. Visst är det en grön prinsesstårta. Och vad folk än skriver här, så är det i-n-t-e någon vitlök i eller på den. :-D

Anonym sa...

"Vitlökstårtan" är en höjdare och infon omring Fridolfs fik var kul att läsa.
Dessutom får jag tacka dig för att du var den enda som ville förklara för mig att det fanns en liten GB-logga i hörnet på bilden hos Lilalili.

Anonym sa...

Det såg varmt och mysigt ut på konditoriet, jag skulle bli jätteglad om någon uppkallade en bakelse efter mig.

Jag funderade innan jag läste din text vad tusan en vitlökspress gör tillsammans med en tårta.

Konditoriet såg härligt ut och i min värld är Fridolf den där lille runde som garanterat gillar bakelser och sött. På ett konditori är ju också huvudingrediensen sött.

/Avsändare Margareta

Bengavoice sa...

Det finns inga godare tårtor än reservtårtorna. Jag gillar verkligen den vilda smakblandningen i den bilden.
Sedan tycker jag det är ganska ogint av upphovsmannen att tvinga en stackars bakelse att byta namn.

Anonym sa...

mums, allt såg gott ut men första bilden var som skojig en god tårta bredvid en vitlöks press :-)

Millan sa...

Crepes i Dublin, det hade jag velat uppleva och smaka!

Anonym sa...

Här var det inte svårt att välja... Princesstårtan, min favorit!!!

Anonym sa...

Bra tolkning på temat!
Dublinbilden var bäst!

/Caroline

Ninni sa...

Visst älskar jag vitlök men kanske inte vitlökssmak på tårtan...Min favorit är Fridolfs. Ser så ut som ett klassiskt gammal fik ska göra. Härlig bild!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Härligt söta bilder!

//Annica

Anna sa...

Tack för kommentaren! :-)

Härliga bilder.

Bild nummer ett får mig att tänka på en kock på en seglats som lagade mat med vitlök i alla rätter, till och med ärtsoppan. ;-)

Bild nummer tre blir min favorit. Det är gott med crêpes. :-)

Anonym sa...

Hihi! Vitlökstårta, det var något helt nytt. Kul bild! ;)
Kondiset blir min favorit bild. Så mysigt med "riktiga" kondis. De finns så få kvar.

Paula sa...

Tack för raderna hos mig. Tårtan ser underbar ut..

Lotta 8`) sa...

Tack för info om Dajm - tänk att det bara är en krok på i som förändrades... så dumt! 8`)

Jah Hollis sa...

Tack för alla kommentarer. "Vitlökstårtan", som är en helt vanlig frusen prinsesstårta som i hastigheten fått vänta på servering intill spåren efter tidigare matlagning (inte hemma hos mig) till ett födelsedagskalas, tycks ha fascinerat mest.

Men är det ingen som känner igen Fridolfs? Fiket finns med i en internationellt känd serie böcker om en polis och hans vedermödor i södra Skåne (och på många andra platser). Ingen som har en aning?

Anonym sa...

Åh, tack så mycket! Fin tolkning :)

Ankan sa...

46 kommentarer?! 47 med min och åtta om du svarar. Rekord?

:D

Ja just det, lägger min röst på bild två.

Peter - Datapedagogen sa...

Hoppeti!

Sköna söta grejer i ditt tema. Princesstårta tillhör min favorit!

Eva sa...

Min klara favorit blev konditori-bilden. Julmys och en doft av kaffe och pepparkakor.
Kan någon radera bort november, tack!

Må så gott!
Eva/Vad ögat ser

Jah Hollis sa...

A: Och här kommer nummer 50 och visst är det rekord. Men så har det krävt en del jobb att kommentera andras bilder med. :-)

På Fridolfs fik sitter för övrigt Ystadspolisen Kurt Wallander då och då, enligt Mankells böcker om honom.
Men Mankell gillade inte att konditoriet började sälja en Wallander-bakelse och det blev lite mudder om det.
www.aftonbladet.se/nyheter/article275017.ab

Ankan sa...

51. Men Jah, inte på arbetstid va? För du måste ju legat i? ;D

Jah Hollis sa...

A: På arbetstid? Skulle jag aldrig hinna. ;-)