Twingly statistik

torsdag 30 oktober 2008

Jah Hollis attackeras av en spökbil

Som jag väl sagt tidigare är det med en viss motvilja jag pendlar med bil till och från jobbet.
Men jag är nödd och tvungen om jag ska behålla mitt jobb.
Och jag skyller på den lokala tågtrafiken som ställde in nattåget jag för några år sedan kunde ta, och på riksdagen som inte vill tillåta att man drar av kostnaderna för en övernattningslägenhet om man inte kan jobba där man bor (bilresor får man däremot dra av).
Frånsett att man alltid får sitta på helspänn och ha koll på andra trafikanter och på eventuella djur som kan vilja korsa vägen, kan det hända riktigt mystiska saker i trafiken.
Som när jag för en tid sedan på väg till jobbet skulle posta ett brev vid postens terminal i Ystad (allt finns illustrerat på bilden ovan).
När jag lagt på brevet och skulle vidare backade plötsligt en bil, från p-platsen till höger, ut och spärrade vägen för mig. Den studsade i träräcket till vänster två gånger innan den blev stående mot det.
Jag blev lite förvånad över att föraren inte märkt att han/hon backat in i räcket och anade det värsta: föraren kanske drabbats av någon hastigt påkommen åkomma och tuppat av.
Men! Det fanns ingen förare i bilen!
Och hade jag kommit till postlådan någon minut tidigare hade förmodligen denne spökförare rammat mig när jag kört därifrån.
Hade det varit i USA kanske jag kunnat stämma bilens ägare, men nu rundade jag bara spökbilen och for till jobbet.
Och nu ska tydligen det riktiga eländet som hotar drabba oss pendlare denna tid på året varje år sätta igång. Så hör ni inget av mig på ett par dagar nu, finns det risk att jag stupat på min post i en snödriva på det höstfagra Österlen.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det väl en otrevlig tid nu när det smäller till och blir kallt och snö när som helst.

Jag satt och kikade i min gamla dagbok för jag hade för mig att det något år varit väldigt mycket snö när jag skulle till kyrkogården med ljus till Allhelgona.

1997 hade vi snö och snöbyar i slutet av oktober och den 4 november fick vi 30 cm snö. Måtte det inte bli så i år.

Hoppas du inte blir helt insnöad nu i helgen!!
/Ingrid

Klarabella sa...

Jag gillar snö, men inte när det stoppar allt och alla.

Hade jag sett den där bilen så hade jag nog trott att jag var förföljd av spöken och varit rädd de närmaste åren..
Eller nåt liknande

Klarabella sa...

Förresten, backade bilen uppåt? För det ser lite ut som det lutar en aning uppåt. Det verkar ju ännu skummare.

Jah Hollis sa...

Ingrid: Jag håller med. Måtte det inte bli så. Förra vintern klarade jag mig rätt bra med bilkörningen, men vill det sig illa kan man bli insnöad på Österlen. Och jag ska köra hem därifrån i natt när det kan bli kallt och snö.

K: Nej, bilen kom rullande ner från höger i bilden (där man ser en annan bil). Och det lutar lite nedåt mot postlådorna där den blev stående.
Troligen har föraren lämnat den utan att lägga i handbromsen eller en växel som man ju ska göra. Men lite spökaktigt är det ju att bilen började rulla (tydligen) långt efter att föraren försvunnit från platsen.

Anonym sa...

Sv: Jo, de där reclaim the streets-människorna har jag inte så mycket till övers för. Visst det fanns folk som bara ville ha en fest då i Malmö men sen var det ett gäng som ställde till massa massa skit & det var ESF som fick ta smällen. Känns sorgligt.

Anonym sa...

Hmmm, jag har råkat ut för båda de där sakerna. Vid ett tillfälle när jag kom ut ur en affär stod min bil inte där jag parkerat den, den hade på egen hand backat. Mycket pinsamt...

Insnöad i Skåne har jag också varit, detta är ett av mina mer traumatiska minnen, längtan hem till Norrland var enorm den gången...

Anonym sa...

Detta hände mig för några år sedan! Utanför min dåvarande arbetsplats gick en gång från trappan och en häck fanns på var sida där gången slutade. Jag parkerade för att bära in saker från bilen och på väg ut igen får jag se bilen rulla förbi utanför häcken. Jag rusade ut och ser den korsa vägen och rulla rakt in i ett buskage. Tack o Lov kom ingen i vägen för bilen, där handbromsen var åtdragen!
Ha en sköön kväll! Kramis

Jah Hollis sa...

Roligt att läsa era bilhistorier och tur att det inte blev någon större skada skedd. men jag jag tänka mig att det känns lite pinsamt att råka ut för det. :-)
Insnöad i Skåne kan man bli när man minst anar det. Jag har faktiskt vandrat i djup snö (mitt i natten) från mitt jobb i Ystad till en övernattningslägenhet i samma stad.
Inte någon längre sträcka, men ett tag trodde jag på allvar att jag aldrig skulle komma fram.

sofia sa...

Ammen härre gud det e ju helt sjukt!