Twingly statistik

söndag 12 oktober 2008

Veckans Fototriss: Temat är Spetsigt



Jag tror jag brände min bästa arkivbild på det här temat, Spetsigt, redan i fredags på Fredagsfärgen då det skulle vara något i silver på bilden.
Men eftersom jag inte varit utanför dörren i dag (om man inte räknar väldigt tidigt i morse då jag kom hem) och inte velat leta upp något att fota här hemma, så har jag dammsugit mitt arkiv (fast jag mer skulle behöva dammsuga i lägenheten).
Här kommer tre bilder som det är spets i, och på vilket vis det gäller för en av dem får ni försöka lista ut.
Fler bilder på detta Trisstema hittar ni här.
Sedan önskar jag att jag kunde hitta en gammal bild jag vet jag har, på en mycket spetsig byggnad, men jag får nöja mig med att länka till en bild jag inte tagit själv.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

40 kommentarer:

annette sa...

Du lyckades ju väldigt bra med temat, alla bilderna har ju spetsigt i sig.

Favoriten blev den sista, både vatten och sten och spetsigt!!!!!

Ha det så bra!

//annette

Jah Hollis sa...

Tack! Fast det är något ännu spetsfundigare dolt i den sista bilden.

Namn: Eva sa...

Här har du ju hittat tre spissia (spetsigt på Skånska) motiv! Jag gillar darttavlan ... du är ensam om att ha en sådan!

Ha det!

Resa med Herbert sa...

Hej!

Ja visst har du lyckats med att få fram spetsar, lite spetsfundigt tycker jag.

Och du det är mycket bättre att dammsuga fotoarkivet, än lägenheten, det gläder många fler.

En fortsatt go söndagskväll önskar jag dej.

Irene

Namn: Eva sa...

Hrm ... glömde kommentera sista bilden! Från Spetsbergen kanske????

Ingrid sa...

Jättefina tolkningar och nu blev jag ju så nyfiken när du skriver att det är något spetsfundigt i den sista bilden - en vildsint gissning - sydligaste spetsen av Skåne - eller något sådant.

/Ingrid

Annica sa...

Jag gillar dina tre tolkningar. Tror jag gillar den tredje bilden bäst:)

Kram Annica

Anonym sa...

Soluret är min favorit. Men jag undrar om den allra bästa är den bild du hade under Fredagsfärgen. Den hade som sagt varit mycket passande som spetsig :)

Anonym sa...

Du lyckades. Allra bäst tycker jag om soluret! Ha det gott

Anonym sa...

Tre fantastiskt fina bilder - igen ;)
Är det Smygehuk kanske? blir nyfiken juh!
Soluret är min favorit här!
Kramis

Pumita sa...

Jag har varken spets eller tax så jag hoppade över den här gången. Inte för att jag dammsög i domänerna heller... försöker skrapa ihop mina tillhörigheter inför kommande äventyr istället. Men det går trögt. Roligare att sitta vid datorn och skriva strunt. ;)

Anonym sa...

Jag dammsög oxså mina fotoarkiv i fredags, så det fanns inte mycket foto hos mig heller.. tog tag i kameran idag, då jag såg temat.
Gillar bäst din andra bild på mannen vid darttavlan:-)

Anonym sa...

Andra fotot, min favorit de spetsarna är min akilleshäl, men jag har blivit bättre.

/Avsändare Margareta

Anonym sa...

3 fina bilder, dock nummer 2 blir min favorit. Det är sällan jag fångar människor med min kamera och älskar därför när andra gör det. Trevlig vecka.

Monkan sa...

Jag förstår vad du menar, silverbilden var verkligen det spetsigaste jag sett, men du hittade ju tre bra spetsar ändå.

Min favorit är soluret men den sista spetsen är också väldigt fin, där världen tar slut :-)

Ninni sa...

Det blev ju en bra blandning ändå. Den sista bilden är min favorit eftersom jag aldrig kan få nog av sjö/hav i denna stenöken där jag bor. Men du får nog lov att berätta det spetsiga med den...Sveriges sydpets. Nej jag vet inte.
Återkommer för att läsa svaret senare då...

Jah Hollis sa...

Angående sista bilden. Spetsbergen var fyndigt, men inte rätt. Däremot var Ingrid på Gotland ännu en gång först med det rätta svaret (är det inte dags att ställa upp i någon frågetävling i tv snart?) och det var fler som anade det.
Det är Smygehuk, Sveriges sydligaste landspets. Längre söderut kommer man inte i vårt avlånga land.
Vad beträffar bilder med människor på, är jag lite försiktigt med att lägga ut bilder på folk om dom kanske inte själva vill vara med.
Pilkastaren är en god vän som nog inte tar illa upp för den här lite halvanonyma bilden.

Och tack för alla trevliga kommentarer!!!

Anonym sa...

Dina spetsiga bilder är fina och lite ovanliga!
Soluret gillar jag bäst.
Ha det gott!

Anonym sa...

Kul spetsiga bilder. Kul också att inte vara övertydlig ;))! Jag syftar på den sista bilden som jag skulle ha sagt var en spetsudde. Men, har läst det rätta svaret.

mvh, Anja

Anonym sa...

Godmorgon! Härliga bilder hos dig!
Sista bilden från landets sydligaste spets är underbar, men gillar soluret bäst!

Jaa du, man kan ju undra varifrån min spets "Idioten" har fått sitt namn, antagligen för att den var så lätt av virka dit...minns inte riktigt, var såå längesedan!
Ha en bra dag!

Photos by Storm sa...

Det blev ju bra efter allt dammsugande. Kan den sista bilden vara sydspetsen av vårt kära land tro? (nu har jag inte kollat andras kommentarer efter svaret). Den blir också vinnare eftersom du säkert redan förstått att jag älskar havet. Ha en bra måndag/Lis

Veronica sa...

Hej där!!
Jag gillar den sista bilden med vattnet stenarna och kan det vara några spetsiga pinnar på "bryggan"
Ha det gött

Anonym sa...

Tack för raderna hos mig

Fina tolkningar du bjöd på. Den med darttavlan blev dock min favvo

Anonym sa...

Det är tur att man har sina fotoarkiv så man slipper gå ut ibland! Bra tolkningar alla tre, men din "silver-bild" hade ju varit perfekt också. /Anette

Eva sa...

Hej där!
Tack för titten hos mig och kul att du gillade vad du såg.
Dina bilder är klart träffsäkra, gillar sista bilden, särskilt efter jag har läst svaret;o)
Till din fråga. Bilder hos mig:
2. Bara ödeskyrka, Gotland.
3. Kyrka? Köpenhamn.

Må så gott!
//Eva

Anonym sa...

Min röst på bild nummer ett. Farmor och farfar hade en sån där grej som jag aldrig förstod mig på.

Anonym sa...

Men vilken himla tur jag hade som lyckades gissa rätt!!!!

Frågetävlingarna i TV gör jag helst hemma i soffan, men tack för tipset.

/Ingrid

Husbilen Credo sa...

Du gjorde det igen med en bra triss.

Tack för kommentaren hos mig.
Ha en fin måndag!

Anonym sa...

Åh så vackra bilder..alla tre på olika sätt! Min favorit blir ändå det gamla soluret!

Som svar på frågan om vart tornerspelen på min bild är ifrån så är bilden från Augusti i år vid Hampton Court Palace i Surrey... (Henrik VIII's slott.)

Ha en bra dag!

karro sa...

Tack för kommentaren! Fina bilder allihopa, men min favorit blev darttavlan

Anonym sa...

Ja, din silverfärgade bild hade ju onekligen funkat precis lika bra i detta temat! (Fick ju gå tillbaka till den och kolla om du hade skrivit ut nu var den finns nånstans! Dublin, alltså...).

Här hade jag tänkt dra till med Sverige sydspets på din tredje bild - men såg att svaret redan var avgett.

För övrigt: Dart är kul!!! :-) Solur begriper jag mej inte så mycket på... Kanske mest för att jag nästan aldrig bryr mej om vad klockan är!? ;-)

Ha en fin dag!!!

Anonym sa...

Vilka bra spetisga tolkningar du har gjort! Din silverbild jag ju grymt spetsig den med! :-) Hoppas att du får en bra vecka!

Kerstin sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på. Det är spetsigt på alla möjliga sätt.
Min favorit blir soluret. ;)
Ha en fin dag och tack för kommentaren hos mig.

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Så häftiga bilder.
Men sista blir nog favoriten trots allt.
Ha det så gott.
kram Synne.

Anonym sa...

Fyndigt med pilspetsar... fin bild över vattnet och nog leds vi av skuggan !
(Tornet i min triss finns på Kastellholmen,Sthlm)
Ha en bra vecka !!

Anonym sa...

Gillar soluret bäst!

Anonym sa...

Fina bilder alla men jag gillar nog sista bilden bäst...
ha det gott!
åsa

Anonym sa...

Jättefina bilder.
Min favorit blev den sista.

Baronessan sa...

Jag gillar tvåan bäst. Frågan är om han tar bort pilen eller sätter dit den. Vad gäller bild tre och funderingen så gissade jag på en udde, gick jag ut på nätet och sökte på oskarshamn och udde och då stod det "sveriges sydligaste udde" - på din blogg :)

Anonym sa...

Åh vad jag blev sugen på lite dartspel, var jättelängesedan men var riktigt duktig på den tiden. Smålandsmästarinna i damdubbel minsann. Spelas det hederlig 501 på bilden eller är det något annat lite mer skojspel???