Twingly statistik

tisdag 28 oktober 2008

Vart tar tiden egentligen vägen?

Upplevelsen av tid är som bekant väldigt relativ.
Sekunder kan kännas som minuter och timmar kan kännas som betydligt kortare stunder. Allt tycks hänga på omständigheterna.
Snart är det november och jag kom på att jag i ett tidigare inlägg lovat att visa en bild på hur en knepig trafiksituation i Malmö löste upp sig.
Det var väl inte så länge sedan, tänkte jag, och började backa i bloggarkivet.
Det var den 3 september, snart två månader sedan, jag lade ut det inlägget!
Nuförtiden när jag kollar i backspegeln känns det som om allt svischar iväg i en väldig fart. Samtidigt kan arbetsveckorna, om det vill sig illa, kännas som väldigt långdragna.
Men hur gick det då för alla inblandade i den där trafiksituationen på Kungsgatan i Malmö för snart två månader sedan?
Jo, chauffören i transportbilen bara fräste över övergångsstället och cykelbanan. Joggaren och de andra gående hade ju faktiskt företräde, medan cyklisterna som fick bromsa in märkligt nog inte hade det.
Nåväl, alla klarade sig, men killen i bilen borde haft sig en rejäl åthutning tycker jag.
För han skulle faktiskt ha stannat.

Noterade för övrigt att Blairs efterträdare, Gordon Brown, tycks vara en riktig klavertrampare. Men han ska nog passa sig för att ge sig på islänningar.
Se och lär Gordon!



Jah Hollis

12 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Äntligen!

Jah Hollis sa...

Kan man ana en viss sarkastisk ton bakom detta glada utrop? :-)
Tack för idén med Björk.

Helena sa...

Hej! och Tack! Du hade nästan rätt.. Första bilden är skivat äpple täck av frukgelé..

Emma sa...

Har man inte företräde som cyklist om man kommer på/från en cykelbana?

Jah Hollis sa...

Emma: Det märkliga är att man inte har företräde framför bilarna om man cyklar över en gata på cykelbanan. Stiger man av cykeln och leder den över ett övergångsställe som går bredvid cykelbanan har man däremot företräde. I alla fall var det så Sydsvenskans trafikjournalist förklarade det hela.
Men det är knepigt, det instämmer jag mer än gärna i.

Anonym sa...

Hej o tack för dina ord om min fototriss.
Var lite kul med din bild på tårtan o vitlökspressen bredvid tyckte jag. Den blev min favvo.

Här i Flen är det trist och grått nu. När jag gick ut men hunden sken fortf. solen.
När jag steg upp i morse hade vi -2,5grader.. Burr...

Som du sa. Tiden går väldans fort snart är det vinter.

Ha det gott
Christa

Photos by Storm sa...

Ja, tänk snart november. Hundpromenader i mörker, morgon och kväll, usch. Men som sagt snart är det vår igen.....Förresten glöm inte lyssna på sportradion kl 19.00. Ha det bra/lis

Alla smutsiga detaljer sa...

Cykelbanan på bliden har dessutom lämna-företrädemarkeringar. Något ovanligt. Zebralagen gäller inte cyklister. Så sant som det är skrivet i lagboken.

Klarabella sa...

Bor jag möjligtvis i huset efter nästa gata? Känner igen det där lite :).

Jah Hollis sa...

PBS: Ja, det gick ju bra för KFF så långt. Vore märkligt om dom skulle klappa igenom mot Norrköping.

ASD: Trafiken i Malmö är i mångt och mycket förvirrande. Och det finns diverse regler som kan tolkas lite som var och en tycker, verkar det som. Just på detta övergångsställe tycks alla hävda sin rätt (den dom anser sig ha) med mer eller mindre framgång.

Klarabella: Helt riktigt noterat. Det är i dina kvarter. :-)

Sånger från nedre botten sa...

Vad var det jag skrev då, för länge sedan, var det inte: "Vad som är rätt i det här fallet är att cyklisterna har väjningsplikt, trots att det är ett obevakat övergångsställe, vilket i sin tur innebär att gående har företrädesrätt framför bilister." Jo det var det! Ännu ett pris att inhämta på din pub vid tillfälle, det ska bli gott.

Susanne sa...

Oj, det var så länge sedan du publicerade det inlägget att jag alldeles glömt bort det. Men utan att klicka mig tillbaka till kommentarerna minns jag att jag skrev ihop en ganska förskräcklig historia. Tur det inte blev så.