Twingly statistik

fredag 31 oktober 2008

Är detta religion bör religionen förbjudas

Jag har sagt det förr: jag är inte speciellt religiös av mig, men jag är beredd att låta folk bli saliga på sin egna tro.
Detta förutsatt att dom inte får för sig att dom ska tvinga på folk denna tro och denna religion. Fritt val, att bli anhängare, eller att avstå helt eller hur man nu vill ha det, måste gälla oss alla när det gäller religionen.
Men när jag läser sådant här, vete fan om jag inte är beredd att ompröva mitt ställningstagande. Är detta religion? Är detta någon guds vilja då har jag nog missuppfattat alltihop.
Är det ett utslag av sann religion att 50 karlar stenar en tonåring, eller vem som helst, till döds, ja då ska fan ta mig religionen förbjudas.
Det hela är så vidrigt att man inte tror det är sant.
Det finns inget straff som är hårt nog för svinen som gjort detta.

Jah Hollis

Pingat på Intressant.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl det som är felet att vi identifierar handlingar som utförts i en religions namn som själva religionen. Vi drar felaktiga slutsatser. En muslim gör en dålig handling alltså är islam kass. Dåliga handlingar kan aldrig försvaras oavsett om det är en kristen, muslim. jude, buddhist, hindu etc som utför dem. Inte heller kan man stämpla vissa sociala traditioner som religion. Religion handlar om att söka finna svar på livets och dödens gåta och om hur vi ska leva våra liv enligt de etiska principer som finns som en kärna i varje religion och som lärts ut av varje religions grundare. Så förbjuda religion kan man knappast göra. Vem skulle i så fall avgöra vilken religion som borde förbjudas?

Jah Hollis sa...

Man kan släta över hur mycket som helst, men de facto är detta ett praktiskt exempel på den religion man vill tvinga på alla i Somalia.
Detta handlar om en pervers dödskult som det inte finns något som helst försvar för.
Jag skulle själv kunna avgöra att sådant här skulle förbjudas direkt. Om jag hade makten till det.
Hittar du själv något att försvara i den här historien? Hoppas verkligen inte det.

Anonym sa...

Hej Jah Hollis!
Måste säga först att jag själv är ateist (också en slag tro!)

Den här typen av avskyvärda handlingar (jämte kvinnlig könsstympning)finns i patriarkala samhällen där den muntliga traditionen är kulturbärande.
Syftet är naturligtvis att kontrollera kvinnans sexualitet.
Människor som utövar dessa "kulturyttringar" är ofta illitterata och har inga andra referenser för "rätt och fel" än en gammal tradition som bygger på en "missuppfattning" av vad som står i Koranen.
Vi västerlänningar har visat att vi, i ett "trängt läge" är kababla att hitta på de mest vidriga sätt att behandla andra allt från effektiva utrotningssystem till tortyr och bestialisk förnedring.
Vi kan dessvärre inte moralisera över fattiga, icke läskunniga människors konstiga traditioner, när vi själva, som både är läskunniga och har tillgång till litteratur som beskriver våra egna misstag ändå fortsätter att begå ociviliserade handlingar.
Vi människor - vi är inte goda av hävd, men vi kan bli det med träning och vägledning. Ibland kan religionen vara det rätta sättet att bli "god", ibland något annat i vår omgivning.
Att känna empati är en egenskap som vi människor borde öva upp mer.
Ja, som du vet och förstår är detta ett så stort ämne och kan inte förklaras och förstås med några få ord.
Alla handlingar måste ses och förstås i sitt (historiska)sammanhang.

Detta var några ord från mig som blev lika upprörd som du när jag läste denna artikel i GP.

mvh, Anja

Namn: Eva sa...

Håller helt med dig Jah Hollis!
Jag tycker religion är ett stort hyckleri och ett av samhällets medel att försöka hålla kontroll på befolkningen!!!!!

Ha det gött o tack för alla fina Malmöbilder! Längtar hiiiiim ibland!!

Alla smutsiga detaljer sa...

Oj, vad jag skulle vilja säga många saker om denna fråga. Jag är böjd att hålla med Anja i det mesta. De flesta religioner som jag känner till bygger på patriarkala strukturer som går igen. De tar sig olika uttryck med det handar om förtryck och kontroll av kvinnor. Det är glasklart.

Anonym sa...

Religion i största allmänhet eller just den här religionen?

Om man ska förbjuda alla religioner för att islam är våldsam så kan man lika gärna förbjuda alla politiska ideologier för att stalinismen är det. Jag har lite svårt att se någon likhet mellan den här steningen och de religioner som är emot det; t ex kristendom och buddhism. Bör de också förbjudas för att muslimer gör något olämpligt?

Jah Hollis sa...

Anonym: Om jag skriver Är detta religion bör (den formen av) religionen förbjudas, kanske du begriper lite bättre vad jag menar. Och såvitt jag vet är redan stening förbjuden här i Sverige. När religionen vill ta sig sådana yttringar måste vi stå fast vid det förbudet.

Anja: Visst, man kan alltid dra till med "förlåt dem, ty de vet icke vad de gör".
Dessvärre tror jag att de som ligger bakom detta vet mycket väl vad det är de gjort. De som håller dessa traditioner vid liv är vare sig fattiga eller icke läskunniga, utan en överklass som tjänar på att hålla de fattiga och icke läskunniga just fattiga och icke läskunniga.
Och om det är att "moralisera" ja då "moraliserar" väl även exempelvis Amnesty och Greenpeace för att ta ett par exempel.

Anonym sa...

Jah Hollis: Ok, men som du själv skriver är stening redan förbjuden i Sverige (och de flesta andra länder). Jag är därför lite nyfiken på hur du skulle vilja utforma det här förbudet.

Anja: Själv upphör jag aldrig att förvånas över de verbala attacker mot väst som kommer efter att afrikanska analfabeter har gjort något bestialiskt. Varför ser man så sällan motsatsen? Som reaktion på finanskrisen skulle man kunna hävda att det är fel att klandra vårdslösa amerikanska banker när det finns somaliska islamister som stenar våldtagna flickor. Brukar du göra jämförelser åt det hållet också?

Förmågan att göra moraliska ställningstaganden brukar ses som en av de saker som skiljer människan från djuren. Vad det säger om ditt inlägg överlåter jag till dig att fundera över.

På vilket sätt är stening som påföljd för äktenskapsbrott en "missuppfattning" av vad som står i koranen?

Sukkerspinnengelen sa...

Jah Hollis: Jeg sukker også over diverse utøvelse av religion og tenker at all organisert religion burde forbys.

Denne historien er på alle måter ufattelig. Jeg kan ikke se at det finnes NOEN unnskyldning for misgjerningene fra alle disse voksne mennene rundt dette jentebarnet. Hvis mennene sier at dette gjør de fordi deres gud vil - vel, så er det selvsagt noe galt med religionen.

Mikael K sa...

Ja, definitivt är det patriarkala strukturer som möjliggör de här bestialiska dåden. Det är sorgligt och grymt.

Anonym sa...

Det har väl alltid begåtts en massa skändligheter i religionens namn, från inkvistionen på 1200-talet till det du tar upp här i ditt inlägg.

Vilka vidrigheter som helst har använts för att omvända folk till "den rätta läran", vilken den nu kan vara, och straffa dem man ansett inte leva som man bör.

Och hur många krig har inte startat i religionens namn. Se bara på Irland, för att ta ett exempel på nära håll.

Inte går det väl att förbjuda religionen, men nog tycker man att även religösa människor som begår sådana här handlingar skulle straffas. Det går aldrig att rättfärdiga ett sådant beteende.

/Ingrid

Anonym sa...

Nä- usch och fy! Jag har inte ord nog. jag håller med dig Jah Hollis till 100% och fortsätter vara ateist.

Det är ett kittsligt ämne du tar upp, har alltid varit, kommer alltid att vara.

Anonym sa...

Izlam ÄR våld, krig och elände.
Kolla här:
http://www.terrorismawareness.org/islamic-mein-kampf/