Twingly statistik

söndag 20 juni 2010

Fototriss 99, 20 juni: Sommarnatt



Helena på Fototriss nappade på mitt förslag till tema denna veckan och temat är Sommarnatt.
Temat kräver ju nästan att man ger sig ut och tar nya bilder nu när natten ska vara som ljusast här i landet.
I morgon är det faktiskt sommarsolståndet och årets ljusaste dag.

Planen var att kolla fotbollsmatchen i VM mellan Kamerun och Danmark och sedan ta en cykeltur upp på stan för att fota nattlivet.
Av det blev det intet eftersom det hade börjat hällregna över Malmö i slutskedet av matchen.
Så på väg hem från BT, där jag sett fotbollen, kommer den översta bilden, ett mörkt och regndränkt sommarmalmö.
I mitten är det betydligt trevligare (men inte riktigt natt kanske): Rod Stewarts konsert på Malmö gamla stadion i fredags kväll.
Nederst är det i alla fall lite sommarnattsstämning med tåget som drar förbi i solnedgången.
Kanske blev det inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men väder och vind kan man inte göra mycket åt.
Fler bilder på temat hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

46 kommentarer:

Kjell E sa...

Åja, det blev väl bra ändå.
Vädret råder man ju inte över, ibland kan det ju ge helt andra infallsvinklar.
Regnig natt i Malmö, blev väl inte så tokig, blir min favorit faktiskt.
Min triss har konsertanknytning även.

Monica o Jacob sa...

Finurligt med sommarnatt men såg det inte förrän i morse så det fick bli gamla foton.
Snygg triss, tåget får bli vår favorit;-)

Mia sa...

Fin triss - gillar den första biden mest :)

Misswhatsit sa...

Det blev en bra triss trots väder och vind.
Konserten med Rod Steward had jag gärna gått på.:)
Ha en bra söndag!

Hans af Ekenstam sa...

Sommarnatts stämning är det i alla bilderna, klart godkänd triss.

Pillargontanten sa...

Åh, det kan ju bli kanonbra, trots hällregn :O)
Första bilden blir min favorit, kan känna lukten av våt asfalt, vilket jag inte är bortskämd med här på landet :O)

Anonym sa...

Precis, trots regn så blev det bra och bilderna förmedlar en känsla!

Pialotta sa...

Whooooooooo, har du varit på Rod Stewarts konsert? Där hade jag gärna varit:)
Jag har inga direkta nattbilder ännu.. men kvällbilder från vår turné i helgen .. Kommer kanske senare, men först detta..
Härliga bilder från ditt nattliv mellan regnskurarna (samma här)

Resa med Herbert sa...

Hej!

Bilden med ett regntyngt Malmö är mycket vacker, ett romantiskt skimmer över den.

Må gott, önskar Irene

@Receptomaten sa...

Gillar din triss, speciellt stadsbilden i regnet! Lika snyggt fotat som vanligt!
--
Spännande tema du föreslagit - jag klurar ännu har jag ska kunna tolka sommarnatt med något ätbart ;)

Ingalill sa...

Kanonfin triss, gillar verkligen den första bilden :)

Rimkogeren sa...

1000 tak for din kommentar :-) Bygningen er en kornsilo i Bandholm på Nordlolland.
Dine tre billeder er en pragtfuld tolkning af sommernat.

Christer sa...

Den första bilden är ju riktigt stämningsfull... Det skulle kunna vara framsidan på någon kriminalroman.

cissi sa...

Finfina bilder. Den första är verkligen svensk regnig sommarnatt!

Bitten sa...

Snygg triss, gillar tåget mest faktiskt.

Tant Otto sa...

Den översta bilden är min favorit...ett regnig sommarnatt i storstaden. Bra triss bra tema du kom på...man fick skynda sig ut och fota bara då natten inte är lång så här års...det ljusnar ju redan halv fyra:

Mats sa...

Mycket Malmö och du börjar bli Värnhemstorgets störste skildrare! Skönt med motvikt till all Möllevångsromantik.

Konsert på stadion - hmmmm - jag såg Stevie Wonder och det var en ganska plågsam upplevelse. Men det verkar ha varit en hyfsad konsert enligt Håkan Engström!

Mats

Jack sa...

det tittades inte på bröllop här heller...

Anne-Lie sa...

Bra temaförslag du kom med!
Härligt med lite partystämning i trissen;-))

Amanda sa...

Sv: Tack! :) Jag antar att man ska tacka extra mycket med tanke på att det var du som hittade temat för veckan :P

Gillar din sista bild förresten!

BP sa...

Kul att Helena nappade på ditt förslag till tema. Tycker faktiskt att den första bilden får bli min favo. Nej jag är inte lagt åt s/m hållet.... men bilden är så ärlig och visar precis hur det ser ut. Roddan är ju kult - cool bild.

Svar: Vi gillar egentligen inga drinkar heller (undantag vid 25 grader vid 0:0-snåret;-)). Vi är vin- och ölmänniskor. Weissbier lär ju vara en återställare, personligen är jag inte så förtjust. Den ölen får mig nämligen att rapa;-)

LissenTo sa...

Det var ju ett bra temaförslag du lämnade. Jag trodde det skulle bli något med bröllopet.
Härligt att Roddan är still going strong!
Ha det gott. Lissen

Nukke sa...

1. bilden blir min favorit!

alla 3 bilder i min blog ny också :)

Hjortron sa...

Häftig triss som vanligt och bra att du fick igenom Sommarnatt! Nedersta bilden gillar jag mest.

Johanna S sa...

Härliga sommarbilden - 3:an blev favoriten idag!
Ha en fin sommarkväll!

Monica sa...

Bra bilder. Den första är min favorit.

Marie sa...

Roligt tema som kom från just dig denna vecka. Härliga bilder har du ju fått till själv också.

Helena sa...

Tack för temat där i alla fall jag fick en utmaning i att fota i mörker. Bra nattriss där tredje bilden ger mig synd-att-jag-missa-sista-tåget-hem-känslan ;-)

Ma.links sa...

Mycket snygga bilder. Gillar första bilden skarpt! Och tack för ett bra och roligt tema :D

Bettan sa...

Härlig triss! Första bilden är ju kanon, helt enkelt min favorit.

Trevlig sommarnatt till dig!

Lizette sa...

mittbilden får bli min favorit - jag har ju en precis exakt likadan:)

B i r g i t t a sa...

Alla dina tre sommarnattsbilder är speciella - var och en på sitt sätt. Med speciella här menar jag tilltalande :)

Jah Hollis sa...

Lizette: Det ska komma mera på bloggen hoppas jag.

Nettan sa...

Din första bild hos dig blev min favorit.
Härlig triss!

Ha det gott // Nettan

Lennie sa...

Väldigt vackra bilder, den första gillar jag mest :)

Rebecca sa...

Fin triss! Konserer hör tiill sommarnatten, precis som du skrev hhos mig!

Anonym sa...

Det blev väl bra? åtminstone tycker jag det. Min favorit i din triss blir nog den översta bilden. Jag gillar den "regnvåta" känslan den förmedlar.
Tack för din kommentar hos mig. :-)

Lisa sa...

Ja, lite mer fart och fläkt hos dig än hos mig... fina bilder...

Anni sa...

Och plötsligt inser jag att jag visst har arkivbilder tagna om inte på natten så i alla fall sent på kvällen - när Bruce var på Stadion ifjol...

Roddan har piggnat till lite på senare år, på en konsert jag såg i Globen var han mer av en småfet gubbe - men nu är han nästan i slag igen (dock inte i klass med på 70-talet på Konserthuset - ack vilka minnen dina bilder väcker...).

Och jo just det - fin triss ;-)

Lena Rollmar Kårén sa...

Det ser riktigt trevligt ut!

Nilla sa...

Det blev väl bra. Första bilden är riktigt bra. Och sommarnatten kanske börjar med en konsert.
Och jag, jag glömde att kolla upp temat. Kikade först i söndags natt, på jobbet. Och ser att temat är just sommarnatt. Och kameran ligger hemma, typiskt. Det blev mobilbilder i alla fall.
Ha det gott.

Johanna sa...

Okej, den ser inte särskilt "somrig" ut, men jag tycker att den första bilden var jättefin!

LEna Norgren sa...

Härliga bilder och trots att det är sommar och man vill ha värme och sol så blir min favorit just regnbilden......

Anonym sa...

Trevligt att se en bild från Malmö (som jag bodde i under 11 år). Trots regnet så tycker jag bäst om den här bilden - det är något vemodigt men ändå harmoniskt över den.

Len@ sa...

Tack för kommentaren hos mig fast jag var en vecka sen,jag har inte varit vaken förren midsommarnatten... Du har varit på Roddan...Nice..... Det var jag på i sth för 2 års sedan....väldigt bra.... ;) Ha en fortsatt trevlig midsommar :)

Barbro S sa...

Stämningsfyllda nattbilder. Gillar den första mest, ser ut som från en gammal film, om den är romantisk eller en skräckis vet jag däremot inte.