Twingly statistik

söndag 6 juni 2010

Fototriss del 97, 6 juni: Matfoto



Jag missade tyvärr förhandstipset om att veckans tema i Fototriss skulle bli Matfoto.
Annars kunde jag ju tagit lite bilder i går kväll när järngänget i vårt quizlag var på klassiska fonduestället Elysée här i Malmö och gjorde av med några av våra många vinster från quizet på Pickwick (som ju består av presentkort på founduemiddagar).
Men det får lösa sig på annat vis, med en blandning ev en ny bild och ett par arkivdito.
Uppifrån och ner:
1. Grillat är godast. Misstänker att detta sommarnöje drog igång på bred front denna helg.
2. Grekisk tallrik; klassisk snabbmatsvariant i utbudet kring Möllevångstorget. På mitt gamla jobb här i Malmö var det arbetskamrater som närmast överdoserade på denna läckerhet.
3. Söndagsfrukost i Jah Hollis kök. Melon med yoghurt, ett par mackor med lite blandat pålägg och så kaffe; ett par baljor starkt Zoegas går det åt.
Mer aptitretande (?) matfoton hittar ni på Fototriss.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

50 kommentarer:

Anonym sa...

Grilltriss :) Gott är det!

Monica o Jacob sa...

Bra triss du får ju i dej hela kostcirkeln ju, ingen klar favorit skulle kunna sätta tänderna i all mat du visar;-)

Monica sa...

Jisses så gott det såg ut! Tummen upp!
Monica

Lena Rollmar Kårén sa...

Oj vad gott det ser ut! Du verkar ha haft en riktigt trevlig helg!

Resa med Herbert sa...

Hej!

Ja grillat är gott.

Din frukost ser både god och närande ut.

Må gott, önskar Irene

Mia sa...

Härligt matig triss! Väljer ingen favorit för jag tycker de är bra alla tre =).

Misswhatsit sa...

Det blev en triss med GOD variation! Grillat är alltid gott likväl som grekisk sallad.
Favoriten får bli frukosten. Det ser både nyttigt och gott ut. Har svårt att få i mig frukost, men jag ska nog prova din variant.:)

Ma.links sa...

Mums! Gillar verkligen bilden i mitten.

Hedwig sa...

Bra varianter på temat mat - lika men ändå olika. Bra jobbat.

Mia sa...

Fin triss. Jag gillar frukostar så den sista bilden tycker jag lite extra om :)

Barbro S sa...

Gott och läckert, tur att jag inte äter kött, annars hade jag blivit för sugen. Ju fler trissar man tittar in till desto mer hungrig blir man:)

Kjell E sa...

Jag hade heller inte snappat veckans tema i förväg, men det gick ju bra med lagervara.
Fin triss, det är ju sånt man äter nu.
Och varje dag frukost.
Grilla är lite speciellt.

T & M Junell sa...

Fina bilder

Kvasthilda sa...

Kikade in tidigare men glömde lämna kommentar :-)
Gott med grillat!
Din frukost ser smarrig ut, men skåningar o deras Zoega... Nej tack ;-) Jag är allldeles för blek i kaffeväg. En öl får gärna smaka mer! Old Gold-en kommer från matbutiken o är en sån där halvmodell (3,5) men den var klart godkänd.

Pialotta sa...

En sak jag har lärt mig .. att alltid ha kameran till hands, även när jag är ute och äter:)
Men du fick till det så bra ändå här.. härligt med grillat, men knappast på en liten balkong, fast vi har en bra elektrisk grill... men det blir inte det samma..

Nnika sa...

Mmm.. Grillat är så gött! Härliga bilder.

Rajson sa...

En riktigt nyttig frukost ser jag!
Grillat och grekiskt är ju inte fel det heller!

Nilla sa...

Grillat är gott så här års! Bra bilder tycker jag.

Pumita sa...

Jag är en sån där jobbig en som inte äter kött... men din frulle utan skinka skulle jag gärna klämma i mig. Melonyoghurt måste jag testa - ser gott ut!

Anna tassar in.. sa...

Så gott..du det är lycka med sommarmat..

Wickans värld sa...

Vilken nyttig frukost du äter!!

Beppan sa...

Frestande matbilder!
Din söndagsfrukost kan jag mycket väl tänka mig - utom kaffet. Föredrar ett par baljor nybryggt te istället.

Hans af Ekenstam sa...

Grillat = sommar. Det är nog inte många som missat möjligheten att grilla denna helg. Fin triss

Anonym sa...

Grekiska tallriken blir min favoritröra, godare än det ser ut tror jag;-)

mimmione sa...

ser gott ut särskilt mackorna och kaffet, kaffe är aldrig fel, svar om potatis till kalvstek , då jag försöker gå ner i vikkt och äter GI-mat är tallriken helt utan denna delikatess, däremot fick resten av familjen potatis till, men älskar man broccli så funkar det oxå

Pumita sa...

Ang. "jobbig"
Jag skulle kanske ha satt "..." runt ordet eller en smiley efter för det var inte så allvarligt menat. Det finns många fördelar med att skippa köttet (själv äter jag fisk och älskar det) men jag ska inte börja agitera här. Det är inte riktigt min stil - var och en blir salig på sitt.

Jag äter ofta färsk frukt till yogurt och müsli men melon har jag inte testat än. Har en halv honungsmelon hemma men ingen yogurt så det får bli imorgon.

Anonym sa...

Gott, men ingen Sushi?:)

Cissi sa...

Jag verkar ha en förkärlek till grillbilder. Det är i alla fall den jag tycker bäst om även om alla är bra.

Bettan sa...

God triss! Favorit bilden blir helt klart nummer 1. Kan det bli mer sommar.

Trevlig kväll!

Ninnie sa...

MMmm, jaaa! Grillat är som godast nu i början på grillsäsongen, och GYROS, så flottigt o gott....ger greklands känsla...och så frukost, dagens bästa måltid tycker jag! Yoghurt med melon har jag aldrig prövat, ser väldigt gott ut!

Johanna - Fotoblogg! sa...

Ohh, grillat! Så smaskigt det är. Perfekt väder det var nu i helgen i Malmö också. :)
Härliga bilder!

E-B sa...

tack för titten!
ett riktigt skolboksexempel på frukost, härligt!
höll med dig i det du skrev när temat var "överexponerat", egentligen misslyckade foton alt något för en systemkamera... men dina "misslyckade foton" var fantastiska, gillade de två sista framför allt.
allt gott!

Helena sa...

Missade också "försläppet" på trissen. Grillebilden passar utmärkt på nationaldagen :-), Bra triss!

Annelie sa...

Grillat är bäst! Och det var ingen dålig frukost du stoltserar med!
Och lite snabbmat är inte fel alla gånger, speciellt inte dagen efter festen.....

B i r g i t t a sa...

Jag tycker det ser lockande ut på alla bilderna men det blir nog den grekiska tallriken som blir favorit :)

Vad trist att det var sådana problem att kommentera hos mig men jag är mycket glad att du var envis :)

Kerstin sa...

Det här var en riktig frestande triss. Ser jättegott ut, speciellt mittenbilden. :)
Ha en fin vecka.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Mm, den där grekiska tallriken fick min nattamathungriga mage att knorra :) Tack för tematipset! Det är inskrivet i min lista och det är flera som kommenterat det och gillat förslaget.

sinneskatten sa...

Jag tror jag väljer din frukost den ser god ut.

Anni sa...

Nu blev jag hungrig...

Erik "Semlan" sa...

Snygg triss! Grillat är okej, men inte godast. Överlåter med varm hand grillandet åt andra. :-)
Som din frukost ser ut skulle jag vilja äta dagens första mål. Men ofta är det småstressigt och det blir bara någon macka utöver obligatoriska kaffet. ;-) Din frukost ser exemplarisk ut!
ps. Ditt trissförslag var bra.

Len@ sa...

Gott det är med grillat, ser då väldigt smarigt ut där på tallriken, Tack för titten hos mig :)

Hjortron sa...

Som vanligt trevligt att hälsa på hos dig! Frukosten är min favoritbild!
Hav tröst, solen kommer!

Vita Lyckan sa...

Åååååå, jag kune nästan känna de goda dofterna ut genom datorn!

Eva-Marie sa...

Så gott. Lycklig du som kan äta kring Möllevången.

LEna Norgren sa...

Frukost är alltid härligt och det spred sig ett lugn kring din frukostbild!!!Jag gillar din meny!

Tant Otto sa...

Oj vilken höjdar måltid!! Smaskigt!

Mona sa...

Grillat är verkligen godast. Och att sitta ut och äta är en speciell njutning.
Hoppas du hittade mitt inlägg med alla skyltarna.

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Fina foton :) Frukosten ser väldigt god ut :)

AnnCathrine sa...

Jösses, NU blev jag hungrig! Vilken smaskig triss! Grillat, grekiskt... mmm. Frukosten däremot får gärna vara för min del :-)

Anonym sa...

Du fick till en somrig och aptitretande triss.